zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Martin

RUDOVSKÝ

Martin RUDOVSKÝ

Muzikolog, bohemista, zpěvák, krumhornista a dramaturg Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK.

Martin RUDOVSKÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 17.4.2019


* Vážený Martine, vítáme Vás při druhém setkání u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, například jsem dnes seděl vedle naší poklady v Obecním domě a setkával se s našimi posluchači...

* Jak těžké je být dramaturgem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK? Pavel

Otázka na tělo:) Řekl bych, že je to především naplno, neboť organizujeme až 150 akcí ročně a o všech musím alespoň trochu tušení. Je to nádherná práce, non stop. Některé týdny koncerty i denně. Je to obrovská zkušenost, stovky úžasných setkání.

* Jak těžké bylo do sezony nalákat paní Pires, vím, že už moc nekoncertuje...?

Přiznám se, že těžké. Jel jsem za ní kvůli tomu do Madridu na její recitál. Různí agenti mne varovali, že to nemá smysl – že už nikam necestuje. Myslím, že vrcholným argumentem bylo, že Praha je mozartovská. A že tam mají dobrou kávu, což jsem korunoval tím, že první kavárnu v Praze asi založil Armén, což byla pro spoluhráčku paní Pires Lilit Grigoryan podstatná informace, potažmo i pro paní Pires Tak snad vše klapne!

* Vadim Repin měl v únoru hrát s orchestrem, na jeho recitál se těším, ale neplánujete ho pozvat ještě někdy v budoucnu na orchestrální program? A plánujete někdy také zařadit Čtvrtou symfonii Bohuslava Martinů, která byla na tom programu?

Ano, plánujeme celý zrušený program (Repin, Inkinen, Šostakovič, Martinů) přesunout na sezónu 20/21. Jako pravděpodobný se jeví leden 2021.

* Petr Nekoranec je už vyprodaný, nepřidáte další koncert? :) Zuzka

Ano, máme z toho radost. Tak trochu jsme přidali – Petr bude zpívat 9. 5. ve Smetance opékanou labuť v Orffových Carminách.

* Rezidenčním umělcem sezóny Pinchas Zukerman. Je to záměr opět vybrat zahraničního umělce, nebo v Česku nejsou hudebníci, kteří by odpovídali kvalitou vašim nárokům? Lumír, Dejvice

Nene, není to záměr. Rezidenční umělci se „rodí“ z přirozeného vývoje, ze zásadních setkání, bez jakýkoliv předem stanovených limitů. Pokud se takto „prožijeme“ k českému umělci, půjdeme do toho! V Čechách jsou rovněž vynikající osobnosti.

* Proč u koncertu Absolutní pocta Beethovenovi není také koncert, který napsal Beethoven? Můžete nám více prozradit o skladbě Absolute Jest od Johna Adamse?

Chtěli jsme pojmout poctu Beethovenovy trochu netradičně, když je to velké výročí. Beethovenovy koncerty provádíme pravidelně v cyklu Beethoven/Bruckner – v sezóně 19/20 zazní 4. klavírní koncert s E. Leonskajou (konec února 2020). Skladba Johna Adamse je hlubokým vyznáním obdivu vůči Beethovenovi, je to skladba moderní, premiérovaná v roce 2012. Adams je spojován s minimalismem a tato skladba z něj rovněž vychází, ale jako tematický materiál využívá citáty z Beethovenových pozdních kvartetů, Velké fugy, Čtvrté či Deváté symfonie. Je to skladba zároveň komorní a symfonická – koneckonců zde můžete ochutnat: https://www.youtube.com/watch?v=bsJYGbe3pPA

* Je důležité ve vaší profesi rozumět dobré hudbě? Hynek

Myslím, že dost důležité. Musím být relevantním partnerem světovým dirigentům, sugestivním skladatelům. Snažím se pravidelně studovat partitury, psát texty do programů, a tak se „udržovat ve formě“.

* Pane Rudovský, je náročné přemluvit operní světovou hvězdu Renée Fleming ke spolupráci. Na koho dalšího se můžeme těšit v budoucnu? Saša

Bylo to velmi náročné. Vyjednávání trvalo skoro 5 let – finance, termín, repertoár. Velmi při jednání pomáhal dirigent Elli Jaffe. Budoucí hvězdy nemohu prozrazovat, je to naše největší tajemství. Je to vždy zároveň tak trochu zázrak, když taková hvězda dorazí, tak ji nechci případným pojmenováním zaplašit.

* Kolik orchestr FOK má dnes hráčů. Znáte je všechny? :) Marcel

Téměř 120. Znám je skoro všechny. Některé více, jako třeba členy Umělecké rady, jiné méně – dočasné členy za mateřské apod.

* V kterých klíčových sálech po světě jste již s FOK hráli? Jiří, Vinohrady

FOK jezdí na turné od začátku 50. let, tedy orchestr hrál v podstatných sálech v Německu, Rakousku, Polsku, Itálii, Španělsku, Francii, USA, Japonsku...hráli jsme také již v důležitých sálech v Číně, či v Ománu.

* Jak vzniká zájezdová strategie FOK? Jak dlouho dopředu se plánuje? Kdo všechno se na ní podílí? Roman

Strategie vzniká na soutoku poptávky, našich časových možností a preferencí/podpory pražského Magistrátu. Máme samozřejmě blízký vztah k našim sousedům – Rakousko, Německo, Polsko, Slovensko. Občas se pouštíme i dál, například do Japonska. Jsme tu však z podstaty zejména pro Pražany. Na strategii se také podílí se svými možnostmi a kontakty dirigenti v čele s šéfdirigentem. Plánují se tak 3-4 roky dopředu.

* Martine jakého operního skladatele máte nejraději? Eva

Asi Bizeta, na jeho Carmen jsem vyrostl v chlapeckém sboru Pueri gaudentes. Dále jistě Verdi, Puccini, Martinů a Janáček...miluji také Brittenova Petera Grimese.

* Kdy jste začal poslouchat vážnou hudbu? Pavel

Myslím, že tak v 6, 7 letech. Potkal jsem na základní škole zázračného kantora Pavla Jurkoviče. Dodnes z toho setkání žiju.

* Jaké nadcházející projekty plánuje FOK v zahraničí? Zdeněk

V listopadu 2019 britské turné. Vrátíme se s klasickou periodou do Japonska. Na obzoru se vyjevují plány turné do Číny, Jižní Koreje, USA, Jižní Ameriky, Polska...

* U koho z nového programu sezony odhadujete největší úspěch? Miloš, Pha2

Velmi složitá otázka! Slibuji si mnoho od Elisabeth Leonskaji nebo cellisty Jeana-Guihena Queyrase. Také hodně sázím na první setkání s dirigentem Michaelem Sanderlingem. Uvidíme...

* Pane Rudovský, jak zajišťujete, aby se o FOK vědělo, psalo i v zahraničí? Kamila

Klíčové jsou recenze z úspěšných zahraničních turné. Pak také mezinárodní věhlas „našich“ umělců, tím získává statut orchestru na prestiži. Myslím třeba na Pietari Inkinena, José Curu, Arturo Sandovala, Vadima Repina, Pinchase Zukermana...

* Pivní oratorium? Jak může být něco tak profánního jako pivo námětem oratoria?

Nu nesmíme se nechat zmást, jak se pivo pije často dnes – vulgárně a ve velkém. Jde původně o nápoj uctívaný, posvátný, kterému z toho důvodu věnovali své traktáty i teologové, např. Jan Hus. Požívání piva bylo téměř obřadem. Tedy jsou zde kvalitní, umělecky texty, což je pro oratorium rozhodující.

* Dá se na zájezdech vydělat? Jaké jsou průměrné zisky vašich zájezdů? Roman

Přesná čísla neznám, neboť se zájezdy primárně nezabývám. Co se týká celkových rozpočtů, myslím, že se vždy blížíme k laskavé nule. Výjezdy orchestrů jsou drahá legrace:)

* Ráda bych se zeptala na cyklus pro děti Orchestr na dotek. Jelikož má nové moderátory i dirigenta, bude se jednat o celkově nový koncept?

Ano, trochu pozměníme. Přizvali jsme špičkového scénaristu a specialistu na edukační pořady Vladimír Jopka. Orchestr vrátíme na pódium, "dotek" bude následovat po cca 50minutovém pořadu bez přestávky. Hodně si také slibuji od velmi muzikálních herců - Jiřinky Daňhelová a Tomáše Kyselky. A dirigent Honza Kučera? Bude legrace:)

* Posloucháte speciálně hudbu z určitého časového období? Lukáš, Opava

Beru to skoro všechno. Od chorálu po Milese Davise - jak se říká od Bacha po Vlacha, to se týká i mého přístupu k literatuře...

* Na co se jako muzikolog specializujete? Radek

Původně jsem vyšel řekněme ze staré hudby a velmi se věnoval hudbě vokální, i interpretačně. Diplomovou práci jsem věnoval Zdeňku Fibichovi. Přiznám se však, že současné době píšu doktorskou práci z dějiny české literatury – moderní česká povídka, přelomu 19. a 20. století.

* Když se chcete odreagovat od vážné hudby, jaké jiné hudební žánry máte rád? Milada, Kolín

malými dcerkami poslouchám rád lidové písničky v podání Hradišťanu apod.

* Jako dramaturga Vás nejvíc zajímá hudba, nebo okolnosti, za jakých daná skladba vznikla, tedy příběh autora? Simon

Dramaturgie musí primárně vycházet z kvalitní hudby - slabé hudbě ani nejsilnější příběh nepomůže. Výhoda silné hudby je, že má za sebou i silný příběh. Možná je to zákon...

* Proč byly zrušené koncerty FOK v Obecním domě? Proslýchá se, že to bylo po galavečeru jedné televize? Renata

Obecní dům byl uzavřen po samovolném uvolnění štuku...konstrukční chyba po rekonstrukci sálu v 90. letech.

* Budete iniciovat také vznik nových skladeb určených přímo pro Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK? Patrície, Háje

Ano, tuto linii sleduje FOK od počátku své existence – v orchestrálních i komorních řadách. Jsem v kontaktu s mnoha českými skladateli a pro každou sezónu něco vzniká. Je to součástí našeho poslání!

* Jaká je podle vás budoucnost klasické hudby? Aleš

Klasická hudba jsme my. Pokud pro nás bude mít význam, má budoucnost veliké. FOK se všemi svými aktivitami o její slavnou budoucnost snaží. Klasická hudba obsahuje hodnoty, které nikde jinde nejsou – tedy já je jinde nevidím.

* Pane Rudovský, čím jste obohatil hudební dramaturgii orchestru FOK a čím ona obohatila Vás? Věra

První hodnotit nemohu - nechám to na soudci nejpovolanějším: času! Mne to obohacuje denně. Dny jsou plné skvělých setkání - třeba zrovna včera večeře po koncertě v "našem" kostele, kdy zpíval ansámbl Graindelavoix. Jejich vedoucí Björn Schmelzer je neuvěřitelně inspirativní osobnost...

* Martine vnímáte hudbu jako prostředek poznání? Alena

Pro mne osobně velmi zásadní prostředek poznání – už proto, že jsem v ní v principu ponořen. Shodou okolností toho času čtu knihu francouzského filosofa Philippa Nema Hudební cesta, jejíž téma je právě poznávání světa skrze hudbu – velmi doporučuji. Pro mne jsou třeba důležitá duchovní díla se silnými texty. Beru z nich nejen poznání, ale i sílu. Možná je to totéž.

* Jak a kde slavíte Velikonoce? :) Nina

V Praze. Na Karlově budu zpívat velikonoční zpěvy - zejména se těším na sobotní vigilii. Scholu povede skvělý Vojtěch Semerád.

* Jak vzniká dramaturgie příští sezony? Co pro vás budou hlavní repertoárové priority 86. sezony? Bohuslav, Česká Lípa

Vzniká zejména v diskuzích s klíčovými umělci, šéfdirigentem a hlavními hostujícími dirigenty. 86. se jistě bude zčásti točit kolem Beethovena a více kolem českých skladatelů díky novém šéfdirigentovi Tomáši Braunerovi, který miluje Suka, Martinů...

* Udržujete se při svém obklopení uměním nějak i v tělesné kondici? Anča

Ano, pravidelně hraji ricochet (obdoba squashe), občas stihnu i nějaký turnaj...často běhám a v práci stojím; už před třemi roky jsem vyhodil židli z kanceláře:)

* Chodíte se pro srovnání dívat na koncerty jiných těles, jezdíte třeba i poslouchat do zahraničí?

Ano, jezdím pravidelně ven: Katowice, Madrid, Berlín, Vídeň, Paříž, Drážďany...snažím se samozřejmě sledovat i českou, zejména pražskou scénu.

* Dodržujete na Velikonoce nějaké tradice? Marta

Část rodiny je francouzská - od nich jsme přejali hledání čokoládových vajíček v porostu na velikonoční neděli (hledají děti:), jinak se snažím pohybovat v okolí chrámu a hodně zpívat...také navštěvujeme přátele.

* Co pro vás osobně znamená Obecní dům? Mirek

Po 11 letech, co tu pracuji, bohužel hlavně práci, kancelář, ale nedávno mne tuto profesní slepotu upozornila návštěva z Flander, kdy obdivovali, v jakých nádherných prostorách pracujeme - je to perla, klenot...i záchody jsou zde překrásné!

* Co byste vy sám z nového programu doporučil? Na koho se moc těšíte a jste rád, že v Praze vystoupí? Jana, Smíchov

Moc se těším na madam Pires, také Leonskaju, na cellistu Jeana-Guihena Quyerase, na Jordi Savalla, hráč na setar Kiyu Tabassiana...

* Dramaturg je z principu ponořen do studia pramenů, tak jako k tomu vybízí vaše vzdělání. Jak jste se sžil s nutností prezentovat sebe a svou práci i veřejně? A

Původně jsem vystudoval Pedagogickou fakultu, čili já jsem měl dříve reflex něco veřejně prezentovat než se v intimitě nořit do pramenů...také mi pomáhá, že často hrávám divadelní přestavení pro děti.

* Odpočinete si někdy při koncertech FOK, nebo máte stále tendenci poslouchat a hledat chyby?

Odpočinku je konec...stále pozoruji sál, publikum, hráče na pódiu, běží mi neustále hlavou, co vše může stát...vždy jsou ale chyby, které mne překvapí.

* Martine stalo se vám díky této práci něco zajímavého? Iveta

Díky této práci jsem poznal i svou ženu...ta je velmi zajímavá. Děje se mi dnes a denně zajímavé věci, nabírám zkušenosti...je to opravdu přepestrá práce.

* Jste v kontaktu s nějakými dalšími dramaturgy? Často se v Praze stává, že se v jeden týden potkává mnoho koncertů...

Ano, jsem v kontaktu s několika kolegy. Máme podobné problémy, psychicky se podpíráme. Praha je nasycená, každý den je zajímavý koncert, někdy i více. V tomto jsme myslím na vrcholu evropské kulturní mapy.

* Daří se FOK finančně přežít v bohaté koncertní nabídce, kterou Praha má? Tomáš

Daří. Máme velikou výhodu v podpoře Magistrátu. Díky tomu jsme schopni realizovat spousty nekomerčních projektů - o to cennějších.

* Chodím často na besedy s účinkujícími a je mi líto, že se nikdo z nás diváků skoro nikdy na nic nezeptá. Jenže po vašich výkladech je to prostě těžké. Vnímají to interpreti negativně, mám se víc snažit? Tomáš

Vůbec to nevnímají negativně. Mají plnou hlavu následujícího koncertu a rádi přepnou hlavu čistě na koncert. Velmi si vážím toho, že schopni besedy absolvovat - jako například Jac van Steen dnes před Stabat mater.

* Z jakých zdrojů angažuje orchestr kvalitní hudebníky? Vlado

To je otázka na naše muzikanty. Mnoho z nich jsou pedagogy na konzervatořích, HAMU apod., kde si vyhledávají talenty, budoucí orchestrální hráče. Spádovost ze zahraniční moc nemáme - finance...

* Mají podle Vás cenu projekty, na které třeba chodí jen minimum diváků?

Cenu mají, ale jen když jsou opravdu kvalitní a přidávají nějakou hodnotu. Jen prostě v obrovské pražské nabídce náhodou zaniknou. Minimum diváků kvalitní projekt nedělá.

* Pane Rudovský, co se týká umělecké stránky, existuje určitá zpětná vazba v podobě kritik i vlastních dojmů. Nicméně, co byste sám z průběhu uplynulé sezony vyzdvihl jako nejinspirativnější zážitky? Antonín, Praha 7

Například jsem téměř plakal při varhanním recitálu Oliviera Latryho - varhaníka z Notre Dame..také Sukův Asrael pod rukama Tomáše Braunera byl velmi silný zážitek.

* Máte dostatek kvalitních hudebníků, nebo Vám orchestr stárne a není náhrada? Honza

Myslím, že probíhá přirozená generační obměna...určitě je zatím kde brát nové talenty.

* Za vším stojí divák a jeho vkus... Využíváte třeba sociálních sítí na podporu Vaší koncertní činnosti? Nero

Jistě...například chřtán facebooku plníme pravidelně a snad i kvalitní potravou.

* Má Váš orchestr např. vedoucí jednotlivých nástrojových sekcí? Michal

Ano, určitě - to je základní struktura, nad nimi pak trůní čtyři koncertní mistři.

* Máte nějakou metu, cíl, kterého chcete ve svém profesním životě dosáhnout? Dana

Přiznám se, že jsem s prací dramaturga původně vůbec nepočítal. Nějak to ke mně přišlo. Tak vysokou metu bych si vůbec nevymyslel. Napadají mne dva citáty: W. Allen – Chceš-li pobavit Boha, svěř se mu se svými plány. Machar: (dlouhá báseň s pointou) Z těch hrdých tužeb jediná mi zbývá: BEZ HANBY JÍTI PRAŽSKOU ULICÍ.

* Co považujete za svůj dosavadní největší úspěch? Karel

Velmi složité, na úspěších se vždy jen podílím – byl jsem třeba pyšný na českou premiéru nově nalezené skladby Igora Stravinského Pohřební píseň. Docela jsem se o ní s dalšími českými orchestry „šťouchali“.

* Má FOK účastnit se ještě nahrávek koncertní hudby? Miloš, Pardubice

Určitě má. Pravidelně natáčíme. Například v minulém týdnu ČRo natáčel naše provedení Sukovy symfonie Asrael. Nahrávky orchestr motivují.

* Co je na naplnění dramaturgie tak věhlasného orchestru to nejlehčí? Dana

Vyjet výtahem do 2. patra Obecního domu, kde mám kancelář - vše ostatní je závazek. Stále mi v hlavě běží těch 84 bohatých sezón..abych neudělal Pekárkovi se Smetáčkem ostudu.

* Vážený Martine, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Přejeme Vám krásné velikonoční svátky. Redakce

Moc děkuji za všechny krásné, chytré otázky...snažil jsem se toho zvládnout co nejvíce...teď již snad konečně dnešní Stabat mater v Obecním domě!!

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2019

 

reklama

Žebrácká opera (MdP)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor