Antigona v Novém Yorku: Čistý štít uprostřed přetvářky

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNárodní divadlo Brno uvedlo na scéně Reduty inscenaci Janusze Głowackého Antigona v Novém Yourku – existenciální drama, v němž se antická vzpoura překlápí do prostředí bezdomovců v newyorském parku. Přestože české premiéry proběhly už v 90. letech - Divadlo Pod Palmovkou v roce 1994, překlad Vlasta Dvořáčková, následně pak Divadlo Petra Bezruče v Ostravě (1994), opět ve stejném překladu, brněnské nastudování je mimořádné: překlad i režii podepsal Janusz Klimsza, pro něhož je to první režijní práce v NdB.
Hra vypráví o třech přistěhovalcích – Sašovi, Bleškovi a Anitě – kteří se ocitli na dně amerického snu. Jejich „domovem“ je lavička v parku Tompkins Square, přezdívaném „Sherwood“. Hlad a zima dávno setřely hranice morálních zásad, ale touha po důstojném pohřbu zesnulého přítele přiměje trojici k činu. Głowacki tak parafrázuje mýtus o Antigoně: místo královských paláců stojí lavička, místo mocných vládců přichází policista, a místo patosu nastupuje černý humor.
Janusz Klimsza vystavěl inscenaci jako drsnou grotesku, která balancuje mezi smíchem a existenciálním mrazem. Vlastní překlad mu umožňuje přesně modelovat rytmus replik,
dramaturg Milan Šotek pak pečlivě vyvažuje roviny komična a tragiky. Scéna Michala Syrového zaujme jednoduchostí – rozsvícené lampy a zasněžený park vytvářejí iluzi prostoru, který je současně krásný i opuštěný. Kostýmy Marcely Lysáčkové podtrhují charakter každé postavy: ošoupané bundy a provizorní vrstvy oděvů jasně vypovídají o jejich životní situaci.
Velký prostor dostává Petr Bláha v roli Policisty. Vystupuje na proscéniu ve stylu one man show, vstupuje do přímé interakce s publikem a dokáže přesně dávkovat ironii i autoritu. Jeho projev rámuje dění a dodává mu groteskně byrokratický nadhled.
Roman Nevěčný (Saša) vnáší na scénu melancholii a hrdost muže, který coby Rus přežil mnoho zklamání, ale nepřišel o vlastní čest. Petr Kubeš (Bleška) ztvárňuje postavu, která je nespolehlivá, ztrácí svou identitu a je schopná podstoupit cokoli za cigarety a alkohol – tragikomická figura, která osciluje mezi groteskou a smutkem. Isabela Smečka (Anita) přichází jako dáma na úrovni, která se upíná k iluzorní budoucí lásce, končící smrtí. Dokáže manipulovat s ostatními díky „bohatství“ ve svém nákupním košíku, v němž nechybí ani lyžařské boty. David Kaloč ztvárňuje Johnovy ostatky i další podoby mrtvého, čímž vytváří silný, až mrazivý kontrapunkt.
Inscenace Antigona v Novém Yourku staví zrcadlo hodnotám současnosti. Kam až se můžeme propadnout? Kdo má skutečné ideály – ten, kdo žije ve světě přetvářky a kariérního růstu, nebo bezdomovec, který byl třeba jen ve špatný čas na špatném místě, ale přesto nešel proti svému přesvědčení? Brněnská inscenace se stává hereckým koncertem, v němž každý tón zní jinak, ale dohromady tvoří působivou partituru o lidské důstojnosti. Publikum odchází s pocitem, že i v kulisách moderního velkoměsta zůstávají otázky smrti, pohřbu a paměti stále stejně naléhavé.
Janusz Głowacki: Antigona v Novém Yorku
Režie Janusz Klimsza; překlad: Janusz Klimsza; dramaturgie Milan Šotek; scéna Michal Syrový a kostýmy: Marcela Lysáčková.
Osoby a obsazení: Policista (Petr Bláha); Saša (Roman Nevěčný); Anita (Isabela Smečka); Bleška (Petr Kubeš); Johnovy ostatky aj. (David Kaloč). Premiéra 21. května 2025.
Psáno z reprízy 14. září 2025.
📘 www.ndbrno.cz
TIP!
Časopis 41 - rubriky
Časopis 41 - sekce
HUDBA
Diana Krall okouzlí opět Prahu

Své hudební mistrovství, sametový a uhrančivý hlas, osobní charisma, překračování žánrových škatulek a okouzle celý článek
OPERA/ TANEC
V kostele sv. Šimona a Judy začalo restaurování varhan

Varhany v kostele sv. Šimona a Judy, jenž spravuje Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, podstoupí důkladné re celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Frankfurtský knižní veletrh se blíží

Úryvek z knihy Bohumila Hrabala Příliš hlučná samota bude ukrytý ve skleněné roli, kterou převezmou zástupci Č celý článek