zvláštní poděkování
Volný.cz

V moci živlů - třetí valtická Barokní noc

V moci živlů (Alla Danza)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V nepříznivé moci živlů se zdála být 13. července třetí valtická Barokní noc. Počasí se ale nakonec umoudřilo a po přeháňkách během dne poskytlo patřičný kolorit s měsícem a jasnými hvězdami. Baroko si zde tak mohli užít zúčastnění „všemi smysly“ jak to inzeruje letošní motto Centrály pro turistický ruch. Zámek se naplnil barokní hudbou, v jízdárně koncertovali lektoři a studenti Mezinárodní letní školy staré hudby a lektorky historického tance zde naučili velké i malé, staré i mladé několik rozverných tanců. Zpívalo se v zámecké kapli, na nádvoří, kde se nabízelo občerstvení spíše moravské ale barokně opulentní, se promenovali herci na chůdách a v parku explodoval kombinovaný barokně současný ohňostroj.

Jedno ze zastavení na barokní trase patřilo zámeckému divadlu. Brněnský soubor Alla Danza zde uvedl dvorský balet V moci živlů. Z choreografií z počátku 18. století, v originále nebo v moderní úpravě (František Dofek), skladeb J. B. Lullyho, M. Marase, A. Campra, A. Vivaldiho a pěveckých partů H. Purcella a G.F. Händela vzniklo melodrama o nepodařeném milostném dobrodružství kouzelnice Armidy. (Lenka Horalová).
Krásná vládkyně obklopena svými poddanými - živly (Voda - Jaroslava Dosedlová, Vzduch - Hana Humpolíková, Země - Irena Navrkalová, Oheň - Štěpánka Skalická) si je vědoma své moci, kterou ovládá celý svět. Ovládá stejně tak barokní tanec, jak ukazuje ve svém precizním sólu i duetu s partnerem. Jejímu kouzlu propadne při náhodném setkání také Rinaldo (Petr Krůl). Zaplétá se do jejích sítí a zdá se, že musí podlehnout neboť Armida na něj uplatní promyšlený scénář svádění. Jejich skvostný pantomimický „dialog“ nebo spíše Armidin „monolog“, u něhož a sistují živly, může sloužit jako názorný příklad barokní gestiky i groteskní lekce flirtu pro divačky. Rafinované drobnosti v pohybu a mimika obličejů dokonale vyjadřují reakce i city a atmosféru galantní scény. V této chvíli se však děj zaplétá a nabírá „dramatického“ spádu.
Náhlé zjevení múzy Erato (Ivana Pavlů) s bílou maskou a její zpěv upoutá Rinalda, který k múze vzplane stejně vášnivě jako předtím k Armidě Odvržená a otřesená Armida se pomstí – s pomocí živlů zničí Erató, nasadí si její masku a tak získá zpět Rinalda. Ke skutečnému „dramatu“ už chybí jen okamžik, kdy Rinaldo zasaže n pravdou klesá v mdlobách.

Provázáním tance v doprovodu živé hudby (pod vedením Jakuba Kydlíčka), provedeného s noblesou a grácií – jak v případě obou hlavních postav tak jejich služebného doprovodu a hereckých částí se zpěvem, odpovídajících dekorací a bohatých kostýmů se autorům podařilo vytvořit soudržný příběh a odhlédneme-li od odlehčujícího odstupu takřka autentické dílo daného žánru, jehož uvedení by bylo představitelné na skutečném barokním šlechtickém dvoře.
Ten už se ale stěží najde, a tak další představení baletu V moci živlů se bude konat 9. prosince 2017 v Divadle Na Orli v Brně, zatímco na další Barokní noc si musí veřejnost počkat až do příštího léta.

14.8.2017 16:08:48 Helena Kozlová | rubrika - Recenze