zvláštní poděkování
Volný.cz

Mladý Marx z Bridge Theatre

Rory Kinnear (Karl Marx), foto: Manuel Harlan

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Poslední letošní přenos NT Live (diváci mohli sledovat mj. v pražském kině Aero) přinesl dvě překvapení, a názornou ukázku toho, jak se to má v divadelním businessu dělat. Někdejší ředitel londýnského Národního divadla Nicholas Hytner před pár lety rezignoval na tento post, a vypravil se v divadelních vodách „do neznáma.“ Jak se nyní ukázalo, poté, co se mu podařilo nasměrovat veřejnoprávní instituci k ziskovosti a obecné proslavenosti ve světě – díky přenosům NT Live do celého světa - vypravil se do světa komerčního divadla. Stal se spoluzakladatelem nového komerčního divadla v Londýně. Bridge Theatre nedaleko Tower Bridge je velkorysou moderní stavbou a má 900 míst.

Je to od roku 1937 první velké komerční divadlo, které v Londýně vzniklo, a to na South Bank, tedy na druhém břehu od ráje komerčních divadel West Endu. Do projektu šel Hytner společně s Nickem Starrem, a do jeho nového týmu přešel také David Sabel hlavní tvůrce cyklu NT Live. Tím si vedení Bridge Theatre zajistilo pozornost bezprostředně po svém vzniku. Bylo otevřeno před šesti týdny, a už figuruje v celosvětovém měřítku, protože hned jeho první inscenace je přenášena do desítek kin v celém světě (a v této sezóně nebude jediná). Ovšem Hytner má vizi – kterou ostatně uplatňoval už v NT – a to uvádět nové hry britských autorů, pokud možno psané přímo pro jeho divadlo. V Čechách by takový plán byl pro divadlo spolehlivým kamenem na krku, ne tak v Anglii.
Hytner oslovil jednoho z nejoblíbenějších dramatiků, který prokázal své schopnosti mj. hitem Sám na dva šéfy (One Man Two Guvnors) Richarda Beana. Ten ve spolupráci Clivem Colemanem napsal komedii o mládí revolučního génia, který ovlivnil celosvětovou politiku od 19. století dále, totiž Karla Marxe, pod názvem
Mladý Marx (Young Marx). Autoři tak navazují na oblíbený trend nahlížení do životů těch, kdo se v očích veřejnosti stali „vousatými“ modlami (v tomto případě doslova – mohutný vous je jedním z poznávacích znamení dvou revolucionářů, Marxe a Engelse). A ukazuje se, že Karel Marx zdaleka nežil jen politikou, naopak, jeho vizionářské analýzy byly jen jakýmsi by-produktem k bouřlivému životu plnému pitek, hospodského tlachání, žen a plození dětí.

S 35 - letým Marxem se setkáváme v okamžiku, kdy se pokouší prodat do bazaru vzácnou stříbrnou památku z dědictví své šlechtické ženy, a následně sledujeme chudičkou domácnost v Soho, v Dean Street, kde rodina emigrantů žila. Mladý Marx je tu vylíčen (prý zcela podle skutečnosti) jako naprosto nezodpovědný člověk s obrovským charisma, takže veškeré úlety v osobním životě jsou mu jeho oddaným okolím odpouštěny, ať už se týká jeho ženy Jenny (která kvůli němu opustila svou ctihodnou pruskou šlechtickou rodinu), služebné a milenky Helene „Nym“ Demuth“, a věrného přítele a mecenáše, bez něhož by Marxova rodina umřela hlady. Bedřicha Engelse.
Děj, který se odehrává v roce 1850, kdy 35 - letý Marx, v té době už otec několika dětí, balancuje na hraně revolucionářského vizionářství a plánů nechat se zaměstnat u dráhy, aby uživil rodinu. K tomu ovšem díky Engelsovi nedojde, a revolucionář se nadále může věnovat proměně světa. Nicméně, to se ve hře, nazývané novodobou fraškou – i se všemi náležitostmi, jako útěky přes střechy, a schovávání se před věřitele do skříně – děje zábavným způsobem, chvílemi připomínajícím až cimrmanovskou poetiku. Přitom autoři vycházeli ze skutečných bizarností Marxova života, včetně onoho schovávání před exekutory ve skříni, studia v Britské knihovně ve stoje kvůli hemoroidům, i Marxova nemanželského syna s rodinnou pomocnicí. A autoři přidali i hádanku pro vnímavé diváky: v Britské knihovně narazí Marx na vousatého pána (tak se postava ve hře jmenuje), který se věnuje studiu měkkýšů, a poradí mu, že by měl pojmenovat svou knihu O původu druhů (že by Darwin?). Takových špílců je ve hře více, i když ne všechny jsou stejně zdařilé.

Herecké obsazení je vhodně vybrané. V hlavní roli Marxe přezdívaného Maur se vyřádí Rory Kinnear (v rámci NT Live jsme měli možnost ho vidět mj. jako Hamleta nebo Jaga v Othellovi), který spojuje v Marxovi smysl pro humor a nadsázku s čistě realistickým provedením, je neotesaným opilcem, geniálním myslitelem a zároveň pomilováníhodným miláčkem žen. Jeho protějškem je Oliver Chris jako Engels, zvaný Generál, inteligentni muž aristokratického zjevu z movité rodiny, který ovšem má pocit, že génius jeho přítele Marxe stojí vysoko nad ním, a je ho tedy třeba všemi směry podporovat, ať to stojí, co to stojí. Oddanost a pochopení projevují i ženy pohybující se kolem nich, ať už je to Jenny Nancy Carroll, která je zároveň aristokratkou i těžce zkoušenou „proletářskou“ ženou, která dokáže statečně ustát veškeré zapeklité situace, do nichž ji dostává manžel, či Nym (Laura Elphinstone), přesvědčená revolucionářka, která si nemůže pomoci, a je ochotna věnovat své lásce, Marxovi, doslova vše. A připomeňme ještě alespoň bizarního obdivovatele Marxe, šéfredaktora Marxových revolučních novin, Konrada Schramma (Eben Figueiredo), který je za svůj idol ochoten položit i život.
Tato revoluční fraška ovšem není jen záležitostí směšnou. Nemoc a smrt Marxova malého syna do ní vnáší i nostalgický tón (podle skutečnosti je to tak, že většina Marxových dětí zemřela, zřejmě i kvůli nedobrým životním podmínkám, příliš brzy). A kromě toho, jsou tu formulovány nejrůznější „marxistické myšlenky“, které se později staly východiskem nejen pro vědecké teoretické bádání, ale přímou inspirací pro dělnické hnutí, bouřící se proti pravidlům kapitalismu. Zde jsme svědky - v onom cimrmanovském duchu - jak se na formulacích textů podílela celá rodina.

Bridge Theatre tedy odstartovalo svou mezinárodní kariéru, což je pro divadelní fanoušky potěšitelné, stejně jako zbrusu nová původní hra. Úspěchu Sám na dva pány sice Mladý Marx patrně nedosáhne, ale i tak se jedná o zajímavý vklad do análů moderní frašky s politickým podtextem.

www.vicnezfilm.cz

18.12.2017 15:12:10 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 51 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Mlynářova opička (Národní divadlo)

Časopis 51 - sekce

HUDBA

Funny Girl s Barbrou Streisandovou

Barbra Streisandová (Funny Girl)

Funny Girl
Barbra Streisandová v roli ženy, která ze všeho nejvíc toužila po slávě. A po lásce. Oscarový am celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Filmové tipy 52. týden

S. Feng (Totem vlka)

Podraz
Robert Redford a Paul Newman si rozdali karty s podsvětím. Slavný americký dobrodružný film oceněný celý článek

další články...