zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Elektropopové kvarteto Ladytron vystoupí v Praze

Elektropopové kvarteto Ladytron

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Britští Ladytron se představí 20. října 2008 v pražském Lucerna Music Baru. Elektropopové kvarteto z Liverpoolu, jehož členy jsou rovnou dvě zpěvačky s rovně sřiženými ofinami. Kromě toho jsou Ladytron známí i mnoha remixy pro Dave Gahana z Depeche Mode, Blondie, Goldfrapp nebo Placebo. Po tuzemské premiéře na Creamfields se představí v Praze. Kapela nedávno vydala své nové album Velocifero.

Debut kaplely Ladytron - 604, se stal jednou z hlavních součástí nového elektronicko-rockového hudebního směru, který začal dozrávat v roce 2001. Zatímco kapela nenápadně vizuálně i stylisticky ovlivňovala svět hudby, čisté analogové dobrodružství zvuku a substancí alba ovlivnilo samotný hudební žánr. Hity jako Playgirl a Seventeen (z CD Light & Magic) se tiše bouří proti frackovitým a falešným tématům současnosti na rozdíl od zvukovového vyprávění ve stylu kapel jako Air, Stereolab, a My Bloody Valentine. U kapely Ladytron pozorujeme protiváhu emocionální zranitelnosti a psychologické vynalézavosti zřejmé navzájem si čelícími vokály Helen Marnie a Miry Aroyo. Touto protiváhou vytváří svůj vlastní svět, který ještě zdaleka nebyl úplně prozkoumán.

„Chtěli jsme hrát na všechny ty exotické nástroje naživo,“ říká Aroyo o hromadě antikvárních syntetizérů, kterými se kapela ohání na podiu. Daniel Hunt pokračuje: „Není mnoho těch, kdo by kdy vystupovali v podobném duchu, kromě Emersona, Lake a Palmera nebo někoho takového. Připadal jsem si jako bych byl v Bell Labs v roce 1970.“

Rok vystupování a experimentování vedl k vytvoření alba Witching Hour, dodnes zvukově nejkomplexnějšího počinu kapely. Album si udrželo nezaměnitelnou a mechanizovanou vřelost, jejich Korg MS20s, k tomu se dynamické programování Reubena Wu spojilo s Huntovými „shoegazey“ kytarovýmimi vrstvami jako ve skladbách které patří mezi jejich nejznámější Destroy everything you touch, International dateline a High Rise, ale zároveň se lehce přiklonilo k více indie-rockové tvrdošíjnosti. Zatímco na albu pozorujeme zřetelný kreativní růst kapely, jejich nezlomnost vně nahrávacích studií přispěla k jinému druhu zralosti. Kapela se vydala na turné, spolu s velkým počtem následovníků a fanoušků, vyprodávali koncerty v severní Americe a Evropě, hráli pro davy v Číně a Latinské Americe. Bez podpory jakékoli významné nahrávací společnosti Ladytron koncertovali do vyčerpání další dva roky. Vystoupily před více než 4 000 posluchači v Bogotě, v Kolumbii, kde bylo jejich vystoupení náhle ukončeno místní armádou a na začátku roku 2007 vystoupili jako předkapela Nine Inch Nails a to na žádost Trenta Raznora. „Najednou jsme zjistili, že jsme úplně nezávislí a přitom kamkoli jsme přijeli dav byl větší a větší,“ říká Wu. „Dávalo nám to pocit, že máme vše pevně ve svých rukou.“

Jako výsledek jejich nabytého sebevědomí a svobody poté ve studiu došlo k ztvárnění představy, kterou dotáhli na Witching Hour a zároveň tím předefinovali hudebnímu žánr. V produkci Ladytron za asistence Vicarious Blisse (Ed Banger Records) and Alessandra Cortiniho (Nine Inch Nails), deska Velocifero překračuje hranice elektro-popu s čerstvým závanem zdeformovaného soulu. Mira a Helen jejich neslučitelné vokály samy o sobě poskytují dostatečnou hlobku se vyvinuly jak po hudební tak i po textařské stránce a propůjčili provokující harmonie písním jako Runaway a I’m Not Scared.

„Navzájem jsme lépe poznali svoje vlastní silné stránky,“ vysvětluje Mira, která označuje album Grace Jonese a Dr. Johna jako podstatné při vzniku a nahráváni Velocifera. „Na minulých nahrávkách nebyl zvuk takový jak bychom si ho představovali.“ Skladba Black Cat začíná tlukotenm a zvuky baskytary, které lze přirovnat ke kotoučové pile a kadenci zdeformovaných kopanců. Miriny vokály zpívané v její rodné bulharštině podporují a odrážejí zlověstný sentiment nahrávky. Části Ennio Morriconeho skladeb se objevují na nahrávce Ghosts, zároveň když Helen opakuje refrén There’s a ghost in me who wants to say I’m sorry. Doesn’t mean I’m sorry. Smícháno Michaelem Pattersonem (Beck, P.Diddy, BRMC), Velocifero se prochází širokým páse emocí od vnímavosti a blaženosti (Tomorrow) k přímosti a vzrušenosti (Deep Blue). Predict The Day, který začíná zlehka pískanou melodií stupňující se k rockovému náporu naprogramovaných hi-hat, vokálů v pozadí a rozeklané kytary zobrazuje půvabný závazek alba postavit se proti statu quo.

S nabitým kalendářem koncertů v Evropě a severní Americe bude mít publikum bohaté možnosti vstřebat syntézu kapely Ladytron a přesvědčit se na vlastní oči jak kapela předefinovala hudební směr u jehož vzniku stála.

13.10.2008 16:10:09 Petr Schier | rubrika - Koncerty

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Koncerty

Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu

Fanfare Ciocărlia

Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo ...celý článek



Časopis 17 - sekce