zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Životní reminiscence Michala Prokopa

Michal Prokop

autor: archiv   

Mezi čtyřmi koncerty, které dramaturg Pražského jara zařadil letos do Populární řady, zaujal večer v Mercedes Foru na pražském Chodově roli tak říkajíc reminiscenční: rocker Michal Prokop (1946), který se po listopadu 1989 stal na čas politikem, ministerským úředníkem i moderátorem vlastní talk-show v televizi, dostal (jak sám publiku sdělil) po pětatřiceti letech konečně příležitost k vystoupení na festivalu.
Prokop je ovšem ve vývoji české rockové scény zjevem podstatně významnějším, nežli jen „jedním z mnoha“. Osobitý pěvecký výraz, vyhraněná orientace na vzory černošského soulu, především Raye Charlese a Otise Redinga, nekompromisní schopnost obklopovat se vynikajícími partnery v doprovodných kapelách (Framus Five, resp. Framus 5 v různých sestavách) i pozoruhodný talent kompoziční z něj už v šedesátých letech učinily osobnost, jejíž přínos neoslabily ani odskoky k popu, ani dočasné angažmá v Divadle Semafor.

Festivalový večer naplnil Prokop vskutku reprezentativně: k připomenutí těch nej… původních písniček (Kolej Yesterday, Bitva o Karlův most, Nech mě bejt, V baru jménem krásný ztráty ad.) v první půli večera přidal po pauze ve vyprodaném sále písně svých rhythm and bluesových vzorů (Raye Charlese, Johna Lee Hookera, Willie Dixona ad.) Z poslední sestavy Prokopovy doprovodné kapely se na pódiu neobjevil nikdo; zato ale nechyběli houslista Jan Hrubý a kytarista Luboš Andršt. Původní sound Prokopova repertoáru si lze jen stěží představit bez strhující vitality Hrubého hry a bez melodicky bohatých improvizovaných sól Andrštovy kovově znějící kytary.
Publikum, v němž zdaleka nebyli jen pamětníci Prokopových začátků a jeho hvězdné slávy, se brzy po úvodní Skoumalově a Šrutově Koleji Yesterday identifikovalo s navozenou atmosférou: i když to nebyla vyprodaná Lucerna ani bouřící stadion, i když kvalita zvuku stěží snesla porovnání s nahrávkami na LP deskách Kolej Yesterday, Nic ve zlym, nic v dobrym, Snad nám naše děti ad., dokázal Prokop i tentokrát evokovat pocity, s nimiž jsme jeho tvorbu sledovali před desítkami let. To není nijak málo: kolik interpretů z oblasti pop music se může na sklonku pátého životního decenia pochlubit podobným úspěchem?
Petar Zapletal

10.7.2004 22:07:29 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 ...celý článek


Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...