zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Papežka - láska je přeci jen nejsilnější lék

Světlana Slováková v muzikálu Papežka

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jako šestou premiéru šedesáté sezóny uvedlo Městské divadlo Brno muzikál PAPEŽKA. Téma inscenace je velmi přitažlivé – příběh vesnické dívky, která se stane papežem… „Jsi chytřejší než papež…“ – jedna z prvních asociací, která může kohokoliv napadnout. A v podstatě prvoplánově o toto jde. Příběh nadaného děvčete, jejíž otec je farář a matka pohanka. Dalším tématem je úděl ženy a předsudky s tím spojené…. Hrdinka Jana má mnohé předurčené: inteligenci, talent vnímat druhé, pozorovat okolí, ale také zázračné léčitelské schopnosti.

Režisér Stanislav Moša zdůrazňuje ve svém pojetí i téma lásky a úděl ženy prosadit se. Jako druhý protipól těmto pozitivním směrům upozorňuje na předsudky, okultismus, ale zejména na intriky, kariérismus a prospěchářství. Hudební stránka i texty jsou na dobré úrovni. Vyzdvihnout je třeba práci choreografky Julie Poulet – ta dodala zejména sborovým scénám dynamičnosti, které dociluje zejména moderními pohybovými prvky v rytmu „stacatta“.

Představitelka Jany – Světlana Slováková - si poradila s vývojem postavy na výbornou. V mimice obličeje rozlišuje zamilované a snivé polohy, ale dokáže ve výrazu nabídnout i neústupnost a snahu prosadit se, nikoli ve jménu kariéry a na úkor druhých, ale naopak prosadit se ve prospěch druhých, se srdcem na dlani -bohužel i za cenu osobní oběti.

Výrazným negativním protipólem je postava Anastasia v podání Aleše Slaniny. Ten oproti Janě nabízí zničující prostředky pro dosažení svých cílů. Jeho výraz je místy až tak křečovitý, jehož příčinu může divák hledat v jeho nervozitě, v každém případě však jde o křečovité jednání postavy, která se utápí ve své nenávisti, jestliže mu silný a chytrý protivník klade do cesty překážky.

Jeho sokem je bezsporu Gerold v podání Roberta Jíchy. Ten prokazuje svou hereckou vyzrálost, dlouhodobou soustředěnou práci v souboru Městského divadla v Brně. I když se zdá být vůči Janě odtažitý, je to odstup podmíněný společenskými a hlavně vojenskými povinnostmi. Ve svých sólových výstupech dokáže nabídnout divákovi široké hlasové spektrum, za povšimnutí stojí duet s Anastasiem, kdy mu Gerold odhaluje jeho pravou tvář. Potvrzením působivosti jeho výkonu byl i několikerý potlesk publika.

Titul PAPEŽKA zaujímá v řadě dobrých muzikálových inscenací rovnoprávné místo. Silný osobní příběh Jany, která se ocitne ve víru společenských zvyklostí a institucionálních pravidel a zákonitostí, stojí za vidění. Láska je přeci jen nejsilnější lék.

20.2.2012 22:02:58 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA ...celý článek


Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 ...celý článek



Časopis 19 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek

další články...