zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Svérázná arénovsky autentická studie lidských iluzí

Tereza Dočkalová (Vendulka Bergmannová)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Soubor Komorní scény Aréna nastudoval v režii Michala Langa inscenaci Procitnutí jara, Známé Procitnutí jara, známého německého dramatika, herce, hudebníka a spisovatele Franka Wedekinda. Podle mého názoru se jedná o výtečně vybraný titul právě sem, do divadla, kam mládež neváhá chodit na rande.

Téma školy, uhozených zákazů a partiček, kde spolu kamarádí různorodé individuality, téma outsiderství a přitažlivosti myšlenek na smrt, činí hru aktuální. Spolu s důsledky tvrdé a puritánské výchovy v rodině, mají moc zasáhnout duši diváka poté, co došlo k zašlapání osobnosti mladých hrdinů zápasících s dospíváním.

Hra, autorem nazvaná „dětskou tragedií“, byla napsána v poslední dekádě 19. století. Předběhla tehdy svou dobu a potýkala se s cenzurou. Dnes, kdy je na jevišti dovoleno vše, inscenátoři zvolili cudné dobové kostýmy s důrazem na uniformy. Herci se postupně obléknou do uniforem školního ústavu, polepšovny či kněžích (kostýmy Marta Roszkopfová). Rovněž je oděvěm zdůrazněno sociální postavení Bergmannových a Gaborových. Vendulka Bergmannová (Tereza Dočkalová) touží běhat pořád v dětských šatičkách. Její přímočarost vyniká v rozhovoru se zdrženlivou matkou (Dana Fialková). V kontrastu s její obsesivní touhou po ponižování, která postupně vychází otevřeně najevo v setkání se spolužákem Melicharem Gaborem (Michal Čapka). Její děsivá smrt při neodborném potratu je předvedena zkratkou – sbor počestných žen ji nacpe do rakve a přisedne víko. Na jejím náhrobku se napíše, že zemřela na bledničku, čímž je korunováno pokrytectví přítomné v atmosféře celé inscenace, pokrytectví, které je silnější než smrt.

Závěrečná groteskní scéna na hřbitově je plná náhrobků z živých lidí, kudy provází sebevrah Mořic svého přítele Melichara. Proměnlivá scéna Davida Baziky pracuje s náznaky, dost elementů je tvořeno ze dřeva (kuželky, chůdy pana ředitele, praktikábl znázorňující strom).

Pro odlehčení se v další linii rozvíjí spletité vztahy mezi čtyřlístkem spolužáků, kteří zavile diskutují o probíraném učivu, avšak vždycky skončí u otázek sexuality. Jeník Rilow (Albert Čuba) se převléká za ženu a vášnivě rozřezává ženské akty, aby na konec během brigády skončil v náručí spolužáka Arnošta Röbla (Vladislav Georgiev). Tragikomická postava snaživého žáka, který je opožděný ve vývoji a zastřelí se kvůli strachu ze zklamání rodičů z jeho studijních neúspěchů, svým ztvárněním připomíná dřívější role Michala Moučky alias Mořice Stiefla. Spolu s Michalem Čapkou však také precizně vystřihli role otců Melichara a Mořice.

Největší počet rolí předvedl René Šmotek (Ředitel Suchopár, Zdravotní rada, Mudr. Prášek a Zakuklený pán), přičemž ta poslední dodává příběhu tajemství. Herci podali vyrovnaný týmový výkon. Zvláštní příležitost se zde naskytla Tereze Dočkalové a Michalu Čapkovi. Něžným hlas se linul z Aleny Sasínové-Polarczyk v subtilním vydání tolerantní matky Gaborové, Albert Čuba a Vladislav Georgiev pobaví s životním nadhledem a současně přesně zahranými party v dur i v moll.

Procitnutí jara je další svéráznou arénovsky autentickou studií lidských iluzí, tužeb a komplexů, kterou režie Michala Langa podává s černým humorem,s nadsázkou stylizovanými hereckými prostředky a přitom s bohatým fantaskním oparem tvořeným bá-snivými slovy a hudbou (překlad nesmrtelného bouřliváka Wedekinda - Petr Kopta).

16.3.2009 22:03:00 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...