Nejslavnější divadelní lovestory ve Zlíně
autor: archiv divadla
Shakespearův příběh hraný tak, aby napínal, i když naprosto každý divák zná jeho tragické rozuzlení, je oříšek i pro soubor MDZ. Hostující režisérka Katharina Schmidt nechala text (překlad-Jiří Josek) působit jen s herci. K vidění je téměř prázdná scéna, minimum rekvizit, dobově neutrální, ale významově přesné kostýmy. A taky různorodé herecké prostředky od figurální stylizovanosti, až k srdervoucím žhavým dialogům, které dokázaly diváky strhnout svou naléhavostí. Kompaktní inscenace v sobě nesla jasný, aktuální výklad. Snaha o neotřelý způsob ztvárnění vypjatých situací však místy působila nechtěně komicky. Jakkoli smích a pláč jsou spojené nádoby, při dvojsmyslném vtipu s žaludem je smíchová odezva z publika na místě. Zvlášť při školních představeních. Když umírá Julie s hlavou v kýblu, kam se odplazí od těla svého Romea, míjí se to účinkem. My to už viděli a víme, že chůva podlahu po každém mokrém mordu scénu pečlivě vytře v kostýmu s úzkou sukní a rozparkem
Detailně pohybově propracované jevištní akce neztrácejí na dynamičnosti a vycházejí z nezbytných daností textu, který se přelévá od úst k ústům. Důsledné dodržování určitých symbolů a jevištních zkratek však celou tu poutavě vyklenutou mašinérii nedorozumění a časových „smyček“ zbytečně drtí a hrotí do trochu absurdní roviny. Ústřední dvojice podává soustředěný výkon (Kateřina Liďáková a Josef Koller) a vnáší do nesnášenlivé Verony opravdovost své upřímné mladé lásky. Pozoruhodné a výrazné jsou i další postavy, pro spád děje obětovaný text je zajímavě nahrazen úspornými a efektními mimoslovními prostředky. Především výstižnou pohybovou složkou (např. rvačky). Napětí není jen ve slovech, každé gesto, postoj těla, vyjadřuje postoj postavy k situaci. Zlínská moderní verze klasického dramatu po milionté úspěšně prověřila kvalitu hry a rozehrála na této velké scéně intimní a citové nálady nesnadnou cestou. Pro zdejší publikum novým stylem, a současným, bytostně divadelním jazykem zahrané představení vneslo do repertoáru divadla svěží, odvážný vítr, jehož sklizeň nás asi teprve čeká.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Zemřel Dušan Grúň
Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek