Tentokrát Claudius a Gertruda
autor: archiv divadla
Neobyčejně zajímavým dramaturgickým počinem je tzv. Elsinorská trilogie, která vznikla díky spolku Kašpar a je k vidění v Divadle v Celetné. Trochu to připomíná (posloupností) Hvězdné války George Lucase. Známe konec příběhu, ale teprve postupně nahlížíme do jeho prehistorie či zákulisí. A v tom je jak silná stránka hry Claudius a Gertruda, tak její hlavní problém.
Jako první byl v Divadle v Celetné uveden klasický Shakesperův Hamlet. Jako další Stoppardova absurdita Rosencrantz a Guildernstern jsou mrtvi a do třetice se nejprve koketovalo s adaptací Updikova románu Gertruda a Claudius. Nakonec vznikla nová původní česká hra Claudius a Gertruda, kterou napsal Jiří Stránský (ve spolupráci s režisérem Jakubem Špalkem.
Jednotlivé „části“ trilogie jako by byly jen jiným průnikem do časoprostoru příběhu, tedy příběhu - legendy, který zapsal v díle Gesta Danorum dánský historik Saxo Grammaticus už ve 12.století. Jako další inspirace sloužil tzv. Ur-Hamlet z konce 16. století.
Příběh sám o sobě popisuje situaci, kdy král Hamlet (nepříliš sympatický, tvrdý vládce a nepříliš příjemný manžel) stane tváří v tvář svému bratrovi Claudiovi, který se raději toulá po světě a do kontaktu (tedy ani do konfliktu) s Hamletem nevstupuje. Jak později ze souvislostí shledáme, byl to on, kdo ustoupil staršímu bratrovi, vrhal se do nejrůznějších dobrodružství a bojů (jedna bitva ho stála zdraví). Ale z osudových kruhů nelze uniknout a my jsme svědky okamžiku, kdy král odhalil nevěru své ženy s ním a hodlá oba potrestat. To je právě moment, který motivuje Claudia k zoufalému činu likvidace krále. Pohnutkou tedy není touha po moci, ale snaha zachránit svou lásku. Vše by možná dopadlo jinak, kdyby mladý Hamlet nebyl podoben Claudiovi více než svému otci... Nechce se mu vládnout, nechce vzít na bedra odpovědnost za národ, protože si neví rady sám se sebou. A tak je to on, kdo dotlačí Claudia k vládě a vlastně i ke sňatku.
Příběh ukazuje (a tady opět připomínám ony Hvězdné války), jak se ze zoufalého činu dobrého člověka může stát základ k dalším tragédiím, jak kolo osudu a nepříznivé okolnosti semelou každého, kdo se v něm zachytí. Mašinérie politiky se nedá spojit se vztahy, jsou chvíle, kdy se nedá schovat a zůstat v pozadí.Příběh Claudia a Gertrudy – v souvislosti s příběhem Shakepearova Hamleta – nám tedy objasní mnohé pohnutky protagonistů celé elsinorské tragédie. Zatímco ale hra Hamlet (plný otázek s minimem odpovědí) může existovat samostatně, Claudius a Getruda je jen doplňkem. Protože vysvětluje, má převážně vyprávěcí, a tudíž esejistický (tj.statický), nežli dramatický charakter.
To je také důvod, proč inscenace vzbuzuje protichůdné pocity a přemíra slov chvílemi diváky ukolébá. V paměti tedy utkví spíše jednotlivé momenty, nežli celek. Paradoxně nejakčnějším hrdinou je Claudius. Jan Potměšil v něm podává opět vynikající, chvílemi až akrobatický výkon. Scéna střetu obou bratrů pojatá drsně fyzicky patří k nejsilnějším okamžikům inscenace. Na druhé straně je velmi působivá scéna setkání mladého Hamleta s Ofélií, která poukazuje na zcela jiný nežli sexuální vztah této dvojice. Hamlet (Petr Lněnička) má v Ofélii (Eliška Boušková) nejmilejší přítelkyni, chápavou kamarádku, která jej přijímá jako člověka, se kterým vyrůstala a nevidí v něm (ani nechce vidět) budoucího krále a ani svého potenciálního ženicha. Podobně zajímavý je výklad osudu Polonia, který celý život miloval nedostižnou Gertrudu, a své smutky si ventiluje za zavřenými okenicemi nočním tancem a zpěvem se svými dětmi).
Jiří Stránský/Jakub Špalek: Claudius a Gertruda
Režie Jakub Špalek , scéna Libuše Josefy, kostýmy Vlaďka Prudičová.
Hrají: František Kreuzmann, Milena Steinmasslová, Jan Potměšil, Petr Lněnička, Miloš Kopečný/ Pavel Zatloukal, Eliška Boušková, Marek Němec.
Divadlo v Celetné.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek