Humpolácký Pygmalion v Národním
autor: archiv divadla
Titul slavné hry G.B.Shawa Pygmalion má na naší první scéně trochu smůlu. Mohli bychom se domnívat, že je to tím, že většina z nás je ovlivněna milou muzikálovou verzí, před kterou přece jen trochu méně zábavný originál G.B.Shawa ubíhá do pozadí. Nicméně - Pygmalion byl v posledních letech k vidění na různých českých scénách, a některá provedení – byť mnohdy diskutabilní – působila nápaditě a originálně (za všechny jmenujme alespoň chebskou a příbramskou inscenaci).
Pygmalion, který se vrátil po více než deseti letech (v minulé verzi v režii Rudolfa Hrušínského na počátku 90. let si zahráli v hlavních rolích Miluše Šplechtová a František Němec) se stal „náhradním titulem“ minulé sezóny za plánovaný double-bill Ibsenovy Nory a hry Elfriede Jelinek o tom, co se stalo, když Nora odešla. Autorka ovšem takovou koncepci zamítla a společné uvádění zakázala. Bylo tedy třeba hledat jiný titul.
Pygmalion byl docela logickým výběrem, pojednávajícím to samé téma - ženskou emancipaci a kritiku pokrytecké společnosti. Hra byla v podstatě nastudována už před prázdninami (režie Michal Dočekal), ale zdravotní problémy Borise Rösnera premiéru odsunuly na podzim, kde do rozjetého vlaku musel naskočit jako profesor Higgins nový člen činohry ND Igor Bareš. Všechny tyto okolnosti se zřejmě na výsledném tvaru hodně podepsaly. Jako by se všichni cítili nesví.
Příběh je servírován hodně teatrálně, ukřičeně – a to nejen v roli Lízy (Petra Špalková), ale i v neobvykle humpoláckém Higginsovi (Igor Bareš) a jaksi „omrzelém“ popeláři Doolittlovi (Alois Švehlík). Jako by všichni zúčastnění měli strach, že je velká scéna pohltí, a tak máme pocit, že místo jemných nuancí jsou nám nabízeny spíše tahy špatně ořezanou tužkou. Špalková je sice na Lízu jak dělaná (nejlépe se jí daří ve scéně, kdy se učí správné výslovnosti), ale celkově – stejně jako ostatní – působí přece jen značně rozpačitě. Nešťastná je především koncepce profesora Higginse. Je jasné, že se může (a role mu to koneckonců diktuje) chovat poněkud neurvale, ale vzhledem ke své příslušnosti k vyšší třídě přece jen těžko můžeme věřit jeho návykům jako dávání si nohou na stůl či svlékání ponožek v přítomnosti ostatních. Takové chování by se možná hodilo k americkému zbohatlíkovi, ale v nikoli k anglickému gentlemanovi (to by snad v Anglii neudělal ani popelář Doolitlle!) A to už ponechávám stranou legrácky typu masky (alá Michael Jackson), paní Pearceové, když „odvšivuje“ Lízu, či padání plukovníka Pickeringa na pohovku... Možná, že by se tyto věci snesly, ale v tom případě by musela scéna a kostýmy vypadat jinak.
Pygmalion je vděčný titul, a zřejmě se na repertoáru nějakou dobu udrží, ale ve výkladní skříni titulů naší první scény bych ho raději zasunula na nějaké méně nápadné místo.
G.B.Shaw Pygmalion
Překlad Milan Lukeš; režie Michal Dočekal; scéna David Marek; kostýmy Zuzana Krejzková a hudba Michal Novinski.
Hrají: Petra Špalková, Igor Bareš, Vlasta Chramostová, Vladislav Beneš, Alois Švěhlík, Jitka Smutná, Hana Igonda Ševčíková, Petr Motloch ad.
Národní divadlo Praha 28. září 2005.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek