Co bude dál, Myškine?
autor: archiv divadla
V rámci mezinárodního festivalu Divadelní flora 2003, který pořádalo Moravské divadlo Olomouc, mohli diváci shlédnout představení z dílny ostravského souboru Divadelní společnosti Petra Bezruče. Inscenace Dostojevského Idiota v režii Sergeje Fedotova je skutečnou lahůdkou – pro režiséra příznačná pečlivá a niterná práce s herci je na první pohled znát. Vše je promyšleno do posledního detailu, každá situace vygradovaná s cílem přesně zasáhnout diváka a jeho celkové vnímání hry.
Knížete Lva Nikolajeviče Myškina ztvárnil Josef Kaluža. Jeho Myškin balancuje na hranici dětství a dospělosti, přes svoji naivitu se dokáže dobře vcítit do druhých. Sám se však zaplétá do dalších těžko řešitelných situací. Miluje, nenávidí i soucítí s charismatickou Nastasjou Filipovnou v podání Lucie Žáčkové. Je pro ni ochoten vykonat vše, i když ví, že nebude jejím prvním ani posledním nápadníkem. Temperamentní Nastasja přivádí svým životním stylem i vyzývavým chováním nejen muže k šílenství…
Výkon Lucie Žáčkové v této roli je výborný. podobně si vede v úloze Parfena Semjonoviče Rogožina Norbert Lichý. Těžkopádný Rogožin je trochu nevychovaným „kulakem“ a částečně mužem ze společnosti. Rovněž bezhlavě miluje Nastasju a umí si ji koupit, avšak její lásky se nikdy nedočká.
Protipólem těmto víceméně tragickým postavám je koketní i panovačná Zdena Przebindová jako žena generála Jepančina a zvláště Jan Odl ztělesňující generála ve výslužbě Ivolgina.
Jan Odl je v současné době opravdu ve formě – vzpomeňme jen na jeho Rybářku ve Werichově pohádce O rybáři a jeho ženě nebo skrblíka Arganta ze Scapinových šibalství na scéně Národního divadla moravskoslezského. I v roli Ivolgina se skvěle projevil jeho komediální talent, zvláště pak v dialogu s Nastasjou Filipovnou.
Za zmínku stojí i zcela funkční scéna Adama Pitry, která se obejde bez velkých přestaveb a přece zcela přesně vykresluje prostředí hry – vlak, byt Jepančinových, venkovskou vilu apod. Velmi příjemné je i nasvícení scény. Vkusné historizující kostýmy pak jen dolaďují výsledný efekt.
Divadelní společnost Petra Bezruče Ostrava představuje jeden z našich předních činoherních souborů. Progresivní dramaturgie a hostující významní umělci tuto skutečnost jen potvrzují. Inscenací Dostojevského Idiota v režii Sergeje Fedotova získala Ostrava vývozní představení a pozvánka k hostování souboru na festivalu divadelní flora Olomouc je toho důkazem. Doufejme jen, že nezůstane nedoceněná jako ostatně většina divadelních počinů produkovaných východně od Olomouce.Psáno z představení 3. května 2003 – Olomouc.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek