zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Oslava 110. výročí narození E.F. Buriana

Vojna / E.F.Burian - Voice-band

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Před sto deseti lety se narodil jeden z nejvýznamnějších českých divadelníků Emil František Burian. V pražském divadle Archa, někdejším Divadle E.F. Buriana se v den jeho narozenin , tedy 11.června, odehrála malá oslava, jejíž součástí bylo nejen představení Vojna, ale také vzpomínka, „dopis otci“ , který přečetl jeho syn Jan Burian, písničkář a spisovatel. Jak připomněl, při stoletém výročí narození EFB, se spíše připomínalo Burianovo členství v komunistické straně, a jeho dílo tak zůstalo stranou. Je to opravdu škoda, protože tento všestranný umělec – básník, zpěvák, herec, hudebník,skladatel, dramaturg, dramatik a režisér, je ve světě ceněným avantgardním umělcem, kterého připomínají (jako jednoho z mála) ve světových divadelních encyklopediích. Jeho hudebního i divadelního odkazu (přinejmenším jeho voice-band) si cení celý svět.

Z tohoto hlediska je tedy velmi dobrou zprávou, že letošní absolventi činoherní katedry DAMU pod vedením Jaroslavy Šiktancové se rozhodli připomenout Burianův odkaz představením, které připomíná jeden z významných Burianových uměleckých počinů. Jedná se o VOJNU, hudebně dramatickou koláž vycházející z lidové poezie a Burianovy hudby inspirované hudbou lidovou. Znovuvzkříšení tohoto díla na jevišti se ujala právě J.Šiktancová, která současně s novým scénickým uchopením díla zpracovávala svou dizertační práci pod názvem Burianova Vojna. Kniha vyšla v nakladatelství NAMU a podílel se na ní kolektiv autorů (mj. též vnučka E.F.Buriana, Zuzana, která právě končí studium na DAMU jako dramaturgyně a režisérka). Kniha je to bezpochyby zajímavá, i když určená spíše pro úzký okruh zájemců o tuto problematiku. Nicméně, představení, které vzniklo v souvislosti s tímto projektem, určitě stojí za to, přinejmenším svou neobvyklou energií. Je částečnou rekonstrukcí původního představení (hudba vychází z té původní, má ovšem jiné aranžmá, a hudebníci pod vedením Zdeňka Dočekala hrají živě na scéně), zatímco choreografie Martina Packa je původní (dochovalo se jen pár fotografií a svědectví pamětníků).

Připomeňme, že právě kvůli této inscenaci vzniklo v dubnu 2013 spolek Voice –Band (zakladateli jsou Jaroslava Šiktancová, Martin Pacek, Jan Burian a Tereza Škorpilová) s cílem vytvořit sdružení umělců zabývající se syntetickým divadlem a navazující na odkaz E.F.Buriana. Prvním jejich počinem je inscenace Vojny, jejíž text na základě lidové poezie sestavil a zrežíroval poprvé E.F.Burian v roce 1935 v divadle D35. Naposledy se k ní Burian vrátil roku 1954. Od té doby byly inscenovány pouze fragmenty tohoto díla a nejen pro náročnost herecké a pěvecké partitury se nikdo nepokusil o inscenaci celku. Jedná se o jeden z nejzajímavějších dramatických počinů vycházejících z lidové poezie u nás, a to, že se ho kolektiv tvůrců ujal, je samo o sobě sympatické. Podařilo se ovšem vytvořit scénické dílko technicky kvalitní a navíc nabité zvláštní energií. Na scéně je celkem sedmnáct performerů, a v pozadí sedm muzikantů. Etudovité zpracování příběhu, v němž se na základě lidové poezie, komicky laděných veršů i starodávných veršovaných „hlášek“ ve spojení s citací z autentického projevu císaře Františka Josefa I. Mým národům z roku 1914, předvoje I.světové války, s rafinovanou jednoduchostí vytváří obraz tehdejšího světa . Od zvykových radovánek (Masopust) přes rituální namlouvání a ztvárnění milostných venkovských příběhů, společenská situace postupně houstne, a přes výše zmíněné úryvky z předválečného projevu, směřuje ke ztvárnění válečných traumat, ať už se to týká opuštěných žen, tak i zraňovaných a válkou zničených mužů. Ukazuje proměnu doby na pomezí míru a války (vojny), tragédii světa, kde do osobního života všech násilně vstupuje společnost a politika.

Představení se vyznačuje zapálením pro věc, nevídaným temperamentem a rytmem, jakousi radostí ze společné tvorby, a sehraností ve všech složkách. Kolektiv mladých umělců dělá čest názvu sdružení, jejich zacházení s hlasem ve voice-bandových vstupech dokládá, čím kdysi E.F.Burian a jeho lidé tak okouzlili divadelní svět nejen u nás, ale i v zahraničí. Velmi dobrou kvalitu mají i sólové písně. Pohybovým pandánem jsou kolektivní choreografie, v nichž se mladí herci pod vedením Martina Packa přelévají po scéně jako jediný velký proud řeky s mnoha zákruty a víry. Nikdo nevyčnívá, nikdo neruší, choreografie funguje právě v onom velkém kompaktním celku. Navzdory kolektivnímu způsobu práce se tu najde i dostatek příležitostí pro individuální akce. Hravost, pochopení pro věc, fungující rytmus a spád, kolektivní souhra, zábavnost i dojemnost, to jsou aktiva Vojny. Důležitou roli po mém soudu hraje i to, že protagonisté nejsou pěvci ani tanečníci, ale činoherci, kteří dokážou dát scénám i jednotlivým gagům (situačním, slovním či pohybovým) jejichž projev je jiný nežli u profesionálních tanečníků či pěvců. Vzniklo tedy výrazné syntetické divadlo, a můžeme se těšit, na další projekty Voice-bandu, který nemá vlastní scénu a prozatím vystupuje především na prknech DISK.

23.6.2014 19:06:58 JaSop | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Zemřel Vlastimil Harapes

Vlastimil Harapes

Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Re-connect Art 2024

Re-connect Art 2024

4. ročník festivalu performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v te celý článek

další články...