Napětí v tvorbě Kryštofa Kaplana
autor: archiv
zvětšit obrázekKryštof Kaplan představuje v Centru současného umění DOX tři scénické situace, které jako hlavní komunikační mechanismus využívají tenzi mezi zdáním a skutečností. Vtahují diváka do sémantické hry, v níž jsou znejišťována očekávání o vlastnostech a fyzikálních zákonitostech hmoty/objektu či o jeho měřítku a funkci.
Napětí mezi stabilitou a dynamikou, klidem a nebezpečím, mezi organickou a anorganickou podstatou hmoty, mezi jejími kvalitami, jako je tíha a lehkost, tvrdost a měkkost, pružnost či pevnost, stejně jako mezi ustálenou funkcí objektů a jejím popřením – to jsou témata, kterými se sochař Kryštof Kaplan (1987) systematicky zabývá již od dob svých studií na pražské AVU
v ateliéru Sochařství II u profesora Jindřicha Zeithammla, kde následně působil jako asistent.
„Pro DOX jsem připravil tři scénické situace, ve kterých se věci vzpírají své obvyklé funkci, měřítku i fyzikálním zákonitostem. Chci vtáhnout diváka do nebezpečné hry, která jej nutí znovu přezkoumat jeho očekávání a obecně platné pravdy,“ říká Kryštof Kaplan.
Tento princip využil již ve svém diplomovém cyklu Mizení, který výstavu v DOXu uvádí. Jedná se o pět plastik metaforicky zpodobujících fáze smiřování se se smrtelností, jak je ve své knize O smrti a umírání popsala psycholožka Elisabeth Kübler-Ross. Autor zde pracuje
s předměty každodenní potřeby, jako jsou židle, staré peřiny a prostěradla, jež zasazuje do industriálních hliníkových mechanismů, které počítají s interakcí s lidským tělem – fungují jako svého druhu pasti a potenciál fyzické konfrontace využívají jako funkční estetický prvek.
Ve druhé části výstavy vybudoval Kaplan site-specific instalaci, která přímo reaguje na architekturu DOXu. Pět „vetřelců“ prorůstajících pláštěm budovy v místech, kde jsou v interiéru zazděná okna, a expandujících i do exteriéru vykazují na pohled živočišný charakter, který je však při dotyku s tvrdou hmotou laminátu relativizován. Instalace navozuje pocit izolace – privátní prostor určený ke kontemplaci je chráněn pouze tenkou membránou, přes kterou se snaží proniknout masa vnějšího světa. Narůstá zde tenze mezi bezpečím a ohrožením docílená zakonzervováním fyzikálního napětí ve hmotě.
S organickými formami odlitými z prověšených textilií pracuje Kryštof Kaplan i ve třetím prezentovaném celku. Přiznaně zdobná struktura objektů Turniket a Solárium obsahuje subtilní estetický, snad až sentimentální aspekt. Ten je vzápětí nabourán nátěrem páchnoucím vyjetým olejem, který může evokovat morbidní tělesnost v jejím rozkladu. Tato situace simuluje pasti soudobých obchodních a bodybuildingových svatyní a rozšiřuje vyznění Kaplanovy tvorby o radikální sociálně-kritický postoj.
Komentované prohlídky s Kryštofem Kaplanem a Terezií Zemánkovou se uskuteční 28. 4. (v rámci festivalu Týden umění vstup zdarma) a 2. 6. v 17 hodin.
Výstava KRYŠTOF KAPLAN: TENZE se koná v Centru současného umění DOX od 10. 6. 2019.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED
24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek
Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla
Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek
Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Dubnové tipy z Divadla Viola
Inscenace Michelangelo: mramorová horečka v úterý 9. dubna od 20 hodin ve Viole nabídne silný příběh génia a j celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro bude letos plné novinek
První jarní den neavizuje pouze probouzející se jaro, ale ohlašuje i blížící se festival Pražské jaro, který 1 celý článek