Hodiny ze scény Metropolitní opery míří do kin
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekNa začátku byl oceňovaný román Michaela Cunnighama, který se inspiroval knihou Paní Dallowayová od Virginie Woolfové. Další život mu vdechl Oscary oceněný film s Meryl Streep, Julienne Moore a Nicole Kidman, nyní se Hodiny, příběh tří žen žijících v rozdílných epochách, stal předlohou pro operu. Napsal ji Kevin Puts. Jedna z nejočekávanějších premiér v newyorské Metropolitní opeře zamíří prostřednictvím přímého přenosu do kin na celém světě v sobotu 10. prosince 2022.
Román Michaela Cunnighama Hodiny, který získal prestižní Pulitzerovu cenu svazuje osudy tří žen – spisovatelky Virginie Woolfové, její postavy paní Dallowayové a paní Brownové – které se odehrávají v jeden jediný den a v závěru se nenápadně protnou. Kniha je inspirována dílem Virginie Woolfové Paní Dallowayová – ostatně, tento román se původně měl jmenovat právě Hodiny – a nabízí jemné předivo vztahů a pocitů, vypráví o lásce a přátelství, o těžkostech života, dotýká se palčivých a stále aktuálních témat AIDS, homosexuality nebo sebevraždy. Cunnigham stvořil nadčasový příběh, který překračuje epochy, možná i proto je natolik univerzální, dodnes inspirativní a přenositelný napříč médii. Filmová adaptace knihy, kterou natočil Stephen Daldry a mimo jiné vynesla Nicole Kidmanové Oscara za hlavní roli, sklidila u diváků vlny nadšené. Film získal také cenu na festivalu Berlinale, odnesl si Zlatý glóbus nebo cenu BAFTA v kategorii Nejlepší hudba, kterou složil Philip Glass.
Této látky se nyní chopil skladatel Kevin Puts a premiéru Hodin, nicméně pouze v koncertní verzi, proběhla v březnu letošního roku. Premiéra kompletního nastudování se uskutečnila až v listopadu. Pod režijním vedením Phelima McDermotta, který si v minulé sezóně podmanil publikum Achnatonem Philipa Glasse, v díle excelují pěvkyně Kelli O’Hara, Joyce DiDonato a hvězdná Renée Fleming. Každá ze tří hrdinek má odlišné hudební pojetí. Ve scénách s Virginií Woolfové (DiDonato) se odráží její emocionální nestabilita, Lauru Brownovou (O’Hara) doprovází lehké melodie, které jsou v kontrastu se svíravým prostředím předměstí v Americe padesátých let a konečně linka Clarrisy (Fleming) odráží živost New York City. Tyto jednotlivé hudební krajiny se však postupem děje prolínají a překrývají podobně jako příběhy tří protagonistek. Opera se opírá o oba texty, jak ten od Virginie Woolfové, tak román Michaela Cunninghama a slouží jako výchozí bod pro nejednoznačnosti a proměnlivosti světa a života, které přímo vybízejí k hudebnímu ztvárnění.
Nadčasový příběh mimo jiné o ženské duši diriguje Yannick Nézet-Séguin. Přímý přenos z prken Metropolitní opery v New Yorku uvádí do českých kin společnost Aerofilms .
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 15. týden
Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek