Online záznam představení Kdokoli s orchestrem FOK
autor: Viktor Kronbauer
zvětšit obrázekV rámci projektu Hrajeme i v karanténě bude v sobotu 11. dubna od 20:00 a v neděli 12. dubna od 10:00 a 14:00 na webových stránkách Divadla na Vinohradech možné zhlédnout záznam úspěšné inscenace Kdokoli, na které se v roce 2015 v Pražské křižovatce podíleli Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s Divadlem Na Vinohradech a BodyVoiceBandem za podpory Nadace Vize 97 a města Prahy. Vysílání proběhne v reálném čase.
„O ve zkratce orchestru FOK znamená operu a další scénické příležitosti. Orchestr se ve své historii divadelním prknům téměř vyhnul. Téměř! Naproti místu jeho založení v Restauraci U Kmochů, Ibsenova č. 1, Praha 2, stojí Divadlo na Vinohradech. Zmíněná restaurace tehdy fungovala co by restaurace divadelní, a tak jistě nebylo náhodou, že právě ve Vinohradském divadle se uskutečnil počin v dějinách FOK ojedinělý. Od 7. května 1937 hrál FOK v divadle scénickou hudbu Edvarda Griega k dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt. Inscenace to byla úspěšná. Dirigoval tehdy mladý Rafael Kubelík. Pak dlouho nic. Až k 80. sezóně navázali obě instituce na dávnou spolupráci. Tentokrát byl na pultech hudebníků a na rtech herců Kdokoli s nádhernou hudbou Franka Martina a Jeana Sibelia. Jsem rád, že tenhle mimořádný projekt budou mít diváci možnost znovu vidět,“ uvedl Martin Rudovský, dramaturg FOK.
„Jedná se o ojedinělou možnost divadelního představení spojeného s živou hudbou, tak důstojně a výrazně zastoupenou celým symfonickým orchestrem. Na straně slova stojí jako sólista hlavní představitel role Ivan Řezáč a na straně hudební skvělý sólista Roman Janál. A téma Jedermanna se jeví jako naprosto aktuální, věčně stejně naléhavé,“ řekla režisérka představení Jaroslava Šiktancová.
Od 15. století se v různých jazycích a podobách scénicky předvádí či v písních a básních vypravuje příběh Kohokoli (Jedermanna, Everymena), člověka, kterého na vrcholu životních sil překvapí Smrt. Tohoto posla posílá samotný Bůh, rozhněvaný tím, že lidé ztratili víru a „mamon se stal jejich vidinou“. Je třeba lidem připomenout, že kdokoli z nás může být v kterémkoli okamžiku života předvolán před Boha, kde bude muset složit účet. Bohatec Kdokoli se snaží nejprve Smrti vzdorovat, pak smlouvá o čas i možnost, aby ho před soud Nejvyššího doprovodil někdo z těch, s nimiž užíval života naplno. Nakonec je však vystaven poznání, že na cestě k poslednímu musí každý kráčet sám, jen s oporou svých činů a víry. Text inspiroval vznik řady hudebních děl, dvě z nich, Sibeliova svita a písně švýcarského skladatele Franka Martina, byly provedeny jako součást tohoto mimořádného nastudování.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek