zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rok na vsi: poctivá a invenční inscenace

Rok na vsi

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadelní spolek Kašpar uvádí další premiéru sezóny 2022/23 - vesnické drama bratří Mrštíků ROK NA VSI. Řadí se mezi další divadla jako Městské divadlo Mladá Boleslav a Moravské divadlo Olomouc, která tento titul zařadila do svého dramaturgického plánu aktuální divadelní sezony. Divadelní spolek Kašpar disponuje v Divadle v Celetné specifickou scénou a to se projevilo i v samotném nastudování inscenace. Režisérka Barbora Mašková použila dramatizaci Miroslava Krobota. Dramaturgyně Lenka Bočková spolu s režisérkou nabízí divákovi příběh, který nejde ani tak po folklorním a duchovní toku času na vsi, ale v inscenaci se zaměřují především na osudy jednotlivých protagonistů.

Divákovi předkládali otázky jako např. Je dítě důvodem ke svatbě? Jak dobrou matkou může být nevlastní matka? Když ženská chce, může se jí chlap ubránit? A co dluhy? Co když je není z čeho splácet? A můžeme podtrhnout, že v životě vesnice, kde už pomalu nikdo nechce žít se stávají skutečně fatálními.
Tok času představují jen základní obyčeje a zvyky: Masopust, jarní Morana, Velikonoce, Dušičky, Mikuláš a Vánoce. Režisérka Barbora Mašková pracuje s osobními prožitky, které zákonitě ovlivňuje obecné dění celé místní komunity. Ať už je to zasedání místní rady, postoje starosty (Jan Zadražil) coby představitele samosprávy, a proti tomu musí ustát rozhodnutí ve svém osobním životě. Podobně je to u Rybáře coby místního podnikatele, ale zároveň pokladníka obce. Rovněž názory místního faráře (Marek Pospíchal) oscilují mezi jeho osobním názorem a oficiálními postoji církve. Podobné kontrasty se vyskytují u dalších postav: Antoš (Daniel Pivoda Ondráček) coby místní floutek a sukničkář se musí rozhodovat před brannou povinností. Kunc (Jakub Špalek), místní stavitel, a jeho vztah s řádovou sestrou Amátou (Kateřina Zapletalová).

Celá inscenace je vystavěna právě na hereckém projevu, nápadité realizaci výpravy Petry Krčmářové, ale zejména na multižánrové hudební složce Daniela Fikejze. Vezměme to ale popořádku. Inscenaci otvírá patřičné přítmí, rozbřesk, na horizontu se objevují ostré světelné kontury kopců vesnice Hrabůvka. Postava Kadla (David Depta) nastoluje zmíněné otázky hrou loutek, které tvoří hercovi ruce odlišené jen pomocí šátků na muže a ženu. Muž odchází na pole, žena vaří a dál už začíná všednodenní rytmus…
Dominantní a rozhodný Rybář v podání Jana Jankovského vítá doma dceru Anežku (Eliška Bašusová) z Vídně. Její návrat zapříčinila gravidita. Otec dítěte zůstává ve Vídni, nezbývá než hledat. Díky Krištofovi (Tomáš Stolařík) se na scéně objeví Martin (Miloslav Tichý). Ten danou postavu podává jako rozvážného, a zpočátku nesmělého muže. Nakonec se projevuje jako čestný a hlavně ustaraný otec rodiny. Pravdu o svém dítěti si nechce připustit. A danou milosrdnou lež přijímá s obětavostí sobě vlastní. Eliška Bašusová se rovněž poddává svému osudu, i když s ženskou chytrostí se velmi rychle smiřuje s danou situací a za Martina je velmi ráda.
Vztah Vrbčena (Iris Kristeková) a Vrbka (František Kreuzmann) je velmi dramatický. Kreuzmannův Vrbka je neustále pod vlivem alkoholu. Zpočátku agresivní, utápí se v dluzích a marnotratnosti. Vrbčena Iris Kristekové je živočišná. Tvrdě si jde za svým cílem. Snaží se získat co nejvíce díky svému šarmu a půvabu. Tato ženská vypočítavost se stává pro její okolí až nebezpečnou. Moc dobře si uvědomuje svou cenu, a snaží se dotyčného vyždímat do posledního krejcaru. Celé dobrodružství vyvrcholí usmířením s Vrbkou a jejich pokorný návrat do kostela. Zda je víra zasáhla do hloubky jejich srdce nebo se jedná jen o společenské pozlátko, to už je na jejich svědomí.
Do pasti Vrbčeny se dostane právě Rybář (Jan Jankovský). U své manželky má pouze zázemí. Kvalitní ale bez určitého náboje a jiskry. Domácí jistota, jak mu jí nabízí Rybářka (Martina Malina Prášilová), nestačí. Živočišnost a rozptýlení najde právě u Vrbčeny. Jan Jankovský svou roli doslova tvaruje od sebevědomého a podnikavého statkáře, který dokáže riskovat zejména v investicích. Pohybuje se na hraně zákona. Využívá důvěry druhých, jako spořádaný občan se u něj nepředpokládá, že by dokázal zpronevěřit svěřený obecní pokladanu. Jeho sebejistota ho dovádí k patřičně hlubokému pádu.

Mezi mladými převyšuje Antoš (Daniel Pivoda Ondráček). Na rozdíl od jeho ztvárnění Romea je jeho Antoš až brutálně živočišný. Převládá u něj sobeckost, kterou krotí jen pevně zakotvený respekt k otci (Jan Zadražil). Všechna děvčata získává s lehkostí. Stále není ukojená je lovecká vášeň. Jeho emoce polarizují od vroucí otcovskou lásku vůči čerstvě narozené dceři až po odpudivé pohrdání ke své partnerce Maryšce (Tereza Slámová). Ta je ve své naivitě přesvědčená, že se po porodě vše změní.
Bílá Macecha (Jitka Nerudová) je díky jejímu hereckému projevu velmi klidná. Dodává svému okolí jistotu, ale nic nezmůže proti furiantství a rozhodnosti svého muže. Lpí silnou láskou na nevlastním synovi, ale ten všechny ženské projevy ignoruje.

Daniel Fikejz nabízí folklorní, etnickou hudbu (zejména díky bubnům) až po mohutné až symfonické pasáže. Vedle toho si užívá v novodobých rytmech. Hudba samotná není jen součástí předělů mezi dějstvími, ale nositelem rytmu času vesnického roku. Její naplněnost umocňuje práce se světelným designem a to nejen změnou barev ledek v konturách zmíněných kopců (v zimě bílá, dále zelená, až červená barva.) Dominantní ve svém světelném provedení je kříž - víra a jistota, vykoupení a láska. Svou atmosféru mají dušičky. A hlavně vánoce, kdy se horizont scény rozvítí množstvím ledek, ve výsledku coby pomyslných světelných vitráží chrámových oken. Autorka scény Petra Krčmářová nabízí několik vrstev scény - nebeskou, prostor pro faráře a duchovní záležitosti, např. jeho dialog s Frau Ebr (Jelena Juklová) o výstavbě chodníku od kostela ke škole, až po výstavbu školy.
Dále vrstvu světskou: kiosek (hospoda) s venkovním stolem s lavicemi. Až po vrstvu pod úrovní jeviště. Tam se mohou uchovat všechny tajemné síly, zejména hříchy.
Velmi nápadité jsou kostýmy zejména dámské části souboru. Děvčata mají průhledné sukně, coby symbol čistoty. Vše patřičně rozevláté. U mužů převládá materiál jeans, u košil flanel. Vše v barevné sladěnosti.

Rok na vsi se v případě Divadelního spolku Kašpar řadí mezi celosouborové inscenace. Ve své zkratce se stává živou a aktuální. Jeviště i hlediště dvacet jedna členů v pohodě pojme. Rok na vsi představuje poctivou a invenční inscenaci. Současný pohled na historizující látku. A zda se vše v Habrůvce podaří u piva nebo při pití pálenky vyřešit, to už musí každý posoudit sám.


Alois a Vilém Mrštíkové: Rok na vsi
Dramatizace Miroslav Krobot; režie Barbora Mašková; scéna Petra Krčmářová; kostýmy Radka Josková; hudba Daniel Fikejz; dramaturgie Lenka Bočková; pohybová spolupráce Anežka Hessová.
Osoby a obsazení: Rybář (Jan Jankovský); Rybářka (Martina Malina Prášilová); Anežka (Eliška Bašusová); Martin (Miloslav Tichý); Krištof (Tomáš Stolařík); Chocholáč (Štěpán Coufal); Vrbčena (Iris Kristeková); Vrbka (František Kreuzmann); starosta (Jan Zadražil); Bílá macecha (Jitka Nerudová); Antoš (Daniel Pivoda Ondráček); Janek (Kryštof Kotek); Maryška (Tereza Slámová); Amata (Kateřina Zapletalová); Kunc (Jakub Špalek); Farář (Marek Pospíchal); Frau Ebr (Jelena Juklová); Hrabálek (Pavel Lagner); Barbora Hrabálková (Tereza Rumlová); Plhalka (Diana Toniková); Kadla (David Depta).
Premiéra 7. března 2023. Psáno z uvedení 5. března 2023.


www.divadlovceletne.cz

13.3.2023 18:03:34 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 12 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Autorka - označuje a provokuje

P. Oubram, E. Brumovská a P. Honzík (Autorka)

Jihočeské divadlo České Budějovice uvedlo v rámci přehlídky Jižní spojka další titul. Tentokrát na scéně NoD o ...celý článek



Časopis 12 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Richard Egan jako spartský vůdce Leónidás

Bitva u Thermopyl

Bitva u Thermopyl
Co dokáže hrstka statečných, když se odmítne podřídit tyranii. 300 Sparťanů proti obrovsk celý článek

další články...