Rozmarné léto v cirkusovém šapitó
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNárodní divadlo v Brně láká na své nejnovější představení, adaptaci slavné novely Vladislava Vančury Rozmarné léto, do cirkusového šapitó. To vyrostlo v centrální části Brna v parku Lužánky. Červenožlutý stan je nepřehlédnutelný. Příběh manželů Důrových, Majora Huga a Abbého Rocha, ale také krásné Anny a tajemného kouzelníka Arnoštka většinou lidi znají díky filmové adaptaci Jiřího Menzela. Nicméně, vznikají i divadelní verze. Například ta, která vznikla v roce 2007, v Divadle v Celetné, se hraje dosud. Nejen díky cirkusovému šapitó je ovšem ta brněnská hodna pozornosti.
„Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným…“ Tento výrok Antonína Důry, majitele lázní v městečku Krokovy Vary, doslova zlidověl. Ani divák brněnského nastudování v režii Jakuba Nvoty není o tuto hlášku ochuzen. Představitel Důry Petr Halberstadt si dal dostatečně záležet, předkládá ji publiku s patřičnou majestátností zralého muže, který jednotlivá slova vypouští s úst v blažené pokoře z hutného tabáku napěchovaného v lulce.
Režisér Jakub Nvota na diváka ovšem doslova nastrojil past. Vše inscenoval v již zmíněném cirkusovém šapitó, scéna se tedy stala arénou, která vyžaduje nejen cirkusový orchestr, ale hlavně se neobejde bez osvědčených klaunů. Oba v průběhu představení vytvářejí nejen patřičnou veselou náladu, ale děj nejen podtrhují, rovněž ho předjímají, to vše takřka beze slov… Akrobatické a pohybové výkony podávají oba klauni – Velký (Martin Siničák) a Malý (Hana Tomáš Breštianská). Oba s bravurní nonšalantností nejen otvírají představení, ale nápaditá azapmatovatelná je variace se slepicí (jistě si většina z nás vzpomene na skvělého Jaroslava Čejku…), i když daná variace v inscenaci není v žádném případě parodií, ale svébytným ztvárněním hry na slepičí polívku. Ale vraťme se na začátek inscenace. Právě entrée obou klaunů je velmi silné a působivé. V pantomimických zábavných etudách rozmisťují po scéně nádoby na zachycení dešťových kapek… Je přeci známo, že v městečku Krokovy Vary tři dni neustále prší.
Druhým nositelem akrobatických prvků je kouzelník Arnoštek
(Jakub Šafránek). Jeho výkony jsou obdivuhodné, zejména proto, že navenek nejsou krkolomné a napínavé (pracuje sice v bezpečné výšce, ale za to bez jištění), ale o to více si zasluhuje obdivu, protože jeho výkony budí zdání riskování s velkou dávkou adrenalinu.
Může se nám zdát, že ilustrovaný svět plovárny 20. let minulého století pulsuje v úplně jiném rytmu než současnost. Pravda to je, kdyby ovšem režisér ponechal všechno plynout v nostalgickém duchu, asi by divák upadal do dřímoty… Rytmus celé inscenaci dodávají dva výrazné prvky – akrobacie a živá muzika. Skladatel Martin Geišberg si dostatečně pohrál se swingovým i lidovým tanečním rytmem, i perlivou improvizací. Zpěvačka Lucia Korená je dostatečně výrazná, až tajemná v barvě hlasu. Hudební doprovod má skutečný říz, svěží nádech a patřičnou rozpínavost.
I když důležitým prvkem zůstává elixír ryzího českého jazyka, stranou nezůstává ani dramatická linie. Jako by na jevišti něco vyhasínalo – vztah mezi manželi Důrovými (Tereza Groszmannová a Petr Halberstadt), vojenská jiskra válečného vysloužilce Majora Huga (Michal Bumbálek), filosofická zralost sečtělého Abbého Rocha (Martin Sláma). Všechny události a životní zkušenosti jsou symbolicky orámované nostalgickou šedí deštivého počasí v prostorách plovárny, kde se vlastně každý návštěvník odhaluje, aby se osvětil ve sluneční i vodní lázni. Právě onou energetickou vzpruhou je pro všechny zúčastněné kouzelní Arnoštek spolu s Annou (Anette Nesvadbová). Arnoštek křesá jiskru Kateřiny Důrové (milostná scéna pojatá v akrobacii na visuté hrazdě je nejen velmi decentní, ale i silně působivá). Další jiskrou v omšelém oparu je mladá Anna, která s mladickou energií jiskří vůči oběma pánům, Majoru Hugovi i Abbému Rochovi. Všichni herci dodávají celému představení velkou porci radosti. Navzájem si sedí, jejich výkony se prolínají. Rozmarné léto v šapitó v parku Lužánky je opravdu plnohodnotné a kvalitní divadelní osvěžení. Dodejme, že svou zásluhu na tom má i dramaturg Pavel Jurda, který se na dramatizaci Vančurovy novely podílel.
www.ndbrno.cz
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
OPERA/ TANEC
Veverka a Englichová vystoupí společně v kostele
Hobojistu Viléma Veverku a harfistku Kateřinu Englichovou uslyšíme v úterý 2. dubna v kostele sv. Šimona a Jud celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek