zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Kateřina

JUNGOVÁ

Kateřina JUNGOVÁ

* 1975

Praha

ČR

Kateřina JUNGOVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 4.7.2005


* Vážená Katko, rtuť teploměru stoupá, tlak naopak klesá, přesto v Divadle Alfrédchystáte premiéru nového projektu Ty jsi jen sajtkára. Dnes jste hostem NetHovorů na našem portále - můžete přiblížit svůj dnešní den? Redakce

Je to malicko jinak, premieru jsme uz mely, a to v breznu tohoto roku, takze se jedna o reprizu, ale poprve od premiery vystupujeme opet v Alfredu! Takze se velmi tesime! Muj dnesni den byl hodne obycejny, zapisovala jsem si a tridila sve poznamky k predstaveni Ty si jen sajtkara i k novemu projektu, ktery chystame.

* Tíhla jste k divadlu už od dětství? vitokaba

ooo, vubec ne! K divadlu jsem se dostala nahodou. Po maturite jsem odesla z domova, uzila si naprosto svobodne prazdniny, ale potom bylo potreba najit "nejakou" praci. Jednou jsem sla kolem divadla Rokoko, kde tehdy vysel na dveric takovy nenapadny inzerat, ze potrebuji na zaskok silu do kancelare, jedna slecna si tam velmi komplikovane zlomila nohu. To mi vyhovovala, bylo to na par mesicu, nic zavazneho... Tak se to stalo! Tak jsem se dosatala k divadlu. Tehdy, v 94. roce tam prisel soubor z Cinoherniho studia z Usti nad Labem, a zajimave je, ze prave Usti se stalo mym prvnim profesionalnim angazma po ukonceni DAMU.

* Jak Vaši rodiče reagovali, když jste jim oznámila, že jdete studovat na DAMU? veladela

Byla jsem v te dobe samostatna, takze moji rodice mi do toho prilis nemluvili.

* Zapisovala a tridala k Sajtkare - znamená to, že každý Váš projekt se vyvíjí i po premiéře? Je dobré zhlédnout i některou reprízu? Jak moc se liší od základní koncepce? Radek

Ano, ano. Vyviji a my se o to taky snazime. Bylo by to i pro nas nezajimave, kdybychom pouze opakovali totez. Jak by to potom mohlo bavit divaky, kdyz by to nebavilo nas. Myslim si, ze velke zmeny se nedeji, ale pri hrani i v obdobi mezi reprizami nas napadaji nove motivace, nabizeji se nove interpretace treba nekterych vet, replik ci situaci. Takze je to zkratka proces takoveho rozvolnovani a hrani si s nazkousenym predstavenim.

* U koho jste studovala na DAMU? chlivkac

Cely rocnik vedl reziser Milos Horansky, herectvi Eva Salzmannova a Boris Rosner, dramaturii Daria Ullrichova.

* Nechtěla jste spíš být učitelkou?

To me nikdy nenapadlo! Ale ted se uceni venuju, vedu dramaticky krouzek pro zaklado a stredoskolaky. Je to zajimavy, protoze i me to umoznuje se dal vyvijet, ucit. Obzvlast pokud pracuju s lidmi, kteri s divadlem nikdy neprisli do styku. Taky si bohuzel uvedomuju, jak jsou dneska deti a mlady lidi casto neschopni prirozene hrat se svym telem, k nemuz samozrejme pocitam i hlas.

* Co můžete poradit divákovi, pokud se vypraví na Vaše projekty? tymanima

Pokud muzu zobecnit na cely repretoar divadla Alfred ve dvore, kde jsem nase predstaveni Ty jsi jen sajtkara nazkousely a kde ho take hrajeme, pak bych doporucila otevrenost. Vsechna prestaveni v tomto divadle jsou autorska, casto jsou dilem mladych lidi, kteri se snazi vytvaret alternativu mainstreamove kulture. Pokud jde o nase predstaveni - kazdemu divakovi bych doporucila, aby se zkusil behem naseho hrani premyslet o vztazich muzu a zen dnes, aby potom mohl vstoupit do diskuze, ktera na toto tema po predstaveni nasleduje.

* Myslíte při tvorbě svých projektů také na diváka? Má si při Vašich představeních odpočinout nebo většinou odchází zdeptán? ruckal

Me osobne hodne zajima umeni, ktere je reaguje na urcity spolecensky problem nebo jev. V pripade predstaveni Ty si jen sajtkara je to generacni vypoved zen kolem tricitky o jejich vztazich k muzum. Ale moji prioritou neni lidi pobavit, nicmene humor muze vznikat z urciteho druhu stylizace a ta me moc bavi.

* Chodí RODIČE na Vaše představení? tesamila

Ano. Zatím kromě některých ustechkých viděli všechny.

* Dají se Vaše projekty ještě považovat za divadlo? kucelup

Určitě dají, pořád je to jasně konvenčně daná věc: my něco nazkoušíme, pak přijdou diváci a ti se na nás dívají...

* V Činoherním studiu Ústí nad Labem jste pracovala jako dramaturg rok, co Vám tato zkušenost dala? herevere

Vlastně mě jasně přesvědčila o tom, že na nějakou dobu nechci dělat činoherní divadlo. Mám chut mnohem víc experimentovat, překračovat hranice mezi žánry (textové - pohybové - hudební divadlo), mezi divadelními obory. Nebaví mě být fixně dramaturgem nebo režisérem, protože to omezuje terén průzkumu. Činoherní studio ač bylo a je jedním z nejzajímavějších divadel v republice, je preci jen divadlem s pravidelným provozem a s přídomkem činoherní...

* Inscenace Fímejl už není na repertoáru ČK , jak vzpomínáte na realizaci této hry? skarkino

Fímejl byl vlastně takovou ouverturou k představení Ty si jen sajtkara. Pro mě byla moc zajímavá práce na scénáři. Načetla jsem mnoho literatury vztahující se k feminismu a genderu - beletrie i odborných publikací. Měla jsem však velké problémy najít při zkoušení pro sebe, coby dramaturga, svoje pole působnosti. To se ovšem netýkalo jen tohoto představení. Proto jsem dramaturgii opustila.

* Jak se kloubí obor dramaturgie a režie, není to protichůdné spojení? Karel

Neni, tyto obory se velmi prostupují a také se doplnují.

* V Činoherním studiu jste zpovídala herce, ráda kladete otázky? balek

Nikdy jsem si to nemyslela, ale nedavno jsem si uvědomila, že tím odpoutávám pozornost od sebe samotné. Často nerada mluvím o nedokončené práci, obzvlast když jde o takové krátké rozhovory, v nichž se dají říkat jen takové hesla... Ale rozhovory v Činoheráku na mě prostě padly, byly součástí programu ČS - nikdy před tím jsem to nedělala (s výjimkou asi jednoho kratoučkého).

* Nemají muži snahu potlačit ženy, aby skryli svou slabost? jalkon

Ooo, to nevím. Může to tak být. Museli bychom se bavit konkrétněji.

* Je naše společnost k ženám vstřícnější? babek

Přijdte na představení a popovídáme si tam potom o tom všichni společně! Ale obecně se myslím dá říct, že ano, i když jsou tu stále velké nerovnosti...

* Feministické názory a zpovědnické monology - ty převládaly v inscenaci Fímejl, jak se Vám na tomto tématu pracovalo? klupera

Dobře, vždyt jsem přece žena! Ve Fímejl se objevily i některé extrémní feministické názory, které například formulovala Američanka Valerie Solanas, žena která postřelila Andy Warhola. Ale i ty patří k tématu, proto byly jsoučástí představení... Zajímá mě ženská historie.

* Inscenace Fímejl Činoherního studia Ústí nad Labem je ryze feministická, jak jste na to vy v této názorové oblasti? tuzolin

Nevím, nevím, jak to doopravdy bylo, Fímejl režíroval muž! a také si tam prosadil svůj díl životní zkušenosti. Ale abych odpověděla - feminismus mi není cizí, už proto, jak jsem podotkla, že to ani u nás není úplně rovnoprávné. Mynulý týden jsem si povídala s Alenou Králíkovou - ředitelkou Gender Studies ČR a ona volala po mužské emancipaci, prostupnosti některých rolí v rodině i společnosti, kterou stále dost mužů nechce akceptovat. Tak to myslím je.

* Cítíte se po premiéře jako tělo bez duše? tesamila

Je to opravdu zvláštní období - po premiéře. Obvykle pár dní nic nedělám, bývám také hodně unavená. Ale pak zase získám pocit, že mi utíká drahocenný čas a začnu kmitat.

* Jak vlastně prožíváte prázdniny? holid

Pracovně, jak už jsem psala, připravuju se na preprízy našeho představení, které proběhnout v Alfredu 13. a 14. července. Pak pojedu na týden do lesa s Hnutím duha a nakonec v sprnu s přítelem do hor.

* Co tě čeká v nové sezóně? basokr

Hned v září to bude zkoušení s dvojicí mexických režisérů v Alfredu ve dvoře - těším se, bude to určitě zajímavý už pro odlišnost našich zemí. A pak uvidíme - jisto jistě zečneme spolu s Martinou Musilovou a Radkou Mizerovou a dalšími spolutvůrci připravovat nový projekt, který by doufám mohl být začátkem jiného dlouhodobého projektu. Zatím, ale víc neprozradím.

* Kulturní publicistika vám rovněž není cizí, které médium je Vám bližší - rozhlas, tisk nebo internet? klim

To je pravda, díky rozhovorům v Činoherním studiu jsem se dostala do časopisu Reflex, Divadelních novin a i do Českého rozhlasu. Fascinuje mě rádio, právě proto, že je zvukové, je to naprosto jiná práce, když píšete jste v takové zvláštní hluchotě. Ale v rozhlase ne. Zajímá mě práce s hlasem, zvukem, rytmem a mám ráda i tu technickou stránku - střihání - vytváření kompozice... To je skvělý!

* Poslední letošní novinkou je projekt Ty si jen sajtkára - tento projekt vznikl při feministických dýchánkách či jak rozumět "pět věkově spřízněných žen se scházelo ve svých bytech..." vitokaba

Feministické dýchánky to myslím nebyly, bylo nás původně pět a část se o feminismus bud vůbec nezajímala a nebo s ním dokonce nesouhlasila. Mimochodem, myslím si, že u nás je stále feminismus vnímán jako hnutí šílených mužatek, které usilují o vyhlazení mužského pokolení, realita feminismu je myslím někdě jinde, jak už jsem se snažila popsat. Ale zpět k tomu, jak vznikalo naše představení. Vznikalo od ledna 2004, nás pět žen kolem třicítky se scházelo a na dané téma (náš život s muži), jsem psaly naprosto volné texty - neurčovaly jsem žánr, nevymezovaly jsme úžeji téma. Tak vznikl textový materiál, který se stal podkladem představení. Tyhle texty, jsme však ještě při zkoušení hodně upravovaly, s některými jsme se dost praly, některé jsou použité tak, jak byly poprvé zapsány, jiné jsou naprosto překopány...

* Milá Katko, už to tak je, že čas je neúprosný nejen na divadle, ale i v našem pořadu. Škoda, že na otázky feminismu máme tak malý prostor, ale jak jste sama odpovídala - stačí přijít do divadla Alfred ve dvoře. Děkujeme za zajímavé setkání s Vámi. Vaše slovo závěrem? Redakce

Co nazávěr? Přdně, zodpovím i další otázky, které jsem ještě nezodpověděla. A prosím, pokud přijdete na naše představení, zůstante a diskutujte s námi na téma vztahy mezi ženami a muži.

* Jak se cítíte v Divadle Alfréd ve dvoře? ruckal

Jsem ráda, že produkce Mostus, která divadlo Alfred produkuje, vytváří profesionální podmínky pro práci lidí, kteří chtějí v divadle experimentovat, hledat nové formy divadla, zpracovávat vlastní témata.

* Pocházíte ze západočeského kraje - jezdíte na MFF do Karlových Varů nebo jste raději vždycky z města v jeho konání utíkala? sorvon

Ne, nepocházím ze západních Čech, jsem z Prahy. Na MFF v KV jsem nikdy nebyla, děsí mě množství lidí, které se sjede do relativně malého - i když krásného města.

* Hrajete na nějaký hudební nástroj? trouml

Bohužel, ale chci se začít učit. Potřebuju to pro svoji praci.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červenec 2005

Jiří HÁNA

6.7.2005
Jiří
HÁNA

 

reklama

OLDstars

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor