NETHOVOR - detail
Roman
VÁVRA
Scénárista a režisér se narodil v roce 1965 v Praze. Absolvoval Vysokou školu ekonomickou a v roce 1998 dokončil studia na pražské FAMU, obor dokumentární tvorba. Už v průběhu studia na sebe upozornil vtipným portrétem svérázného hrobníka ve filmu Bylo nebylo. Od roku 1992 pravidelně spolupracuje s Českou televizí, kde např. režíroval a spoluvytvářel dramaturgii k televiznímu seriálu Křížem krážem na cestě.
Roman VÁVRA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 28.11.2001
* Zdar, neměl jsi tendenci při zkouškách v divadle volat: AKCE! ?
Měl. Volal jsem STOP!. Herci reagovali i na pokyn DETAIL!. Samozřejmě o souvislostech mezi divaddelní a filmovou prací bychom se mohli bavit do rána. Nazdar.
* Co tě štve na premiérách?
Všechno. U premiéry hry Farma pod jilmy mě překvapila moje vlastní nervozita. U filmu víte, že s tím nic nenaděláte. U divadla jste naprosto v rukou herců a publika. Jestli ti si nesednou, tak jde do kolen režisér.
* Jak jste se zabydlel na 60 plochy v Řeznické?
Slovo zabydlel je celkem na místě, protože jsem odsud nevylezl prakticky dva měsíce. O stavu počasí jsem dostával SMS zprávy, ale otázka směřovala asi trochu jinam. Museli jsem se s malou plochou vypořádat, protože konkrétně tato hra (Farma pod jilmy) je psána pro velké jeviště. Na druhou stranu to byla výzva, které jsem rád vyšel vstříc a společně s architektem Vaškem Vohlídalem jsme jí, troufám si říct, zvládli se ctí. Řečeno s trouchou neskromnosti.
* Bral jsi někdy drogy?
Popravdě řečeno přesně nevím, co je droga. Nebudu se pouštět do planého teoretizování na toto téma. Dejme tomu, když budem považovat marjánku za drogu, tak je to jediný druh cigaret, který si rád občas dám.
* Jak se režírovala Iva Janžurová ve filmu Co chytneš v žitě?
Iva Janžurová se prakticky nemusí režírovat. Je to pravděpodobně jeden z mála herců v této zemi, který chce vědět především, co se dělo před scénářem (příběhem) a po něm. Když tohle pochopí a najde v tomhle případě srozumění se mnou a mojí představou, její figura už ožije sama. Stačí říkat jen: "Víc a míň."
* Díváte se na televizi?
Můj vztah k tomuto médiu je značně kolísavý. Jsou období kdy po ní nevzdechnu, ale zároveň někdy propadám jejímu pomatenému kouzlu. Když si šlehnu jeden díl jakéhokoli seriálu na NOVĚ, vracím se do života v mnohem podroušenějším stavu než pod vlivem naznačené v předchozí odpovědi.
* Točil jsi někdy už reklamu?
Kupodivu moje první profesionální práce u filmu byla právě reklama. Bylo to po 14 dnech na FAMU a nějací kamarádi mě tuto práci nabídli. To bylo poprvé v životě, co mě někdo oslovoval "Pane režisére", navíc jsem v té době ještě studoval ekonomku, takže si dokážeš představit, jak jsem si připadal nepatřičně. Pak jsem měl devítiletou pauzu a teď kvůli divadlu, jelikož musím z něčeho žít, jsem zase jednu udělal. Byla pro Sasku - takovej ten "vrchní s knedlíkem".
* Kde a jak budes travit vanoce a silvestra?
Nevím, ale už teď z toho začínám mít trauma.
* Kdybys ted mohl pozdravit kohokoli z tvych znamych: Kam by sel Tvuj pozdrav a proc?
Zdravím dva známé mimozemšťany, o nichž se mi občas zdává, ale nevím jestli oni fungují přes Internet.
* Herecké obsazení do inscenace Farmy pod jilmy, bylo podle tvého výběru?
V zásadě se dá říci, že kromě zmíněné Jitky jsem měl právo veta (ale na tu jsem přistoupil předem). Jinak jsem své návrhy pokorně konzultoval s ředitelkou divadla Y. Srbovou. Přeci jen byla tato hra koncipována k 20. výročí Divadla v Řeznické, proto jsem o to více dbal na soulad mezi mojí koncepcí a představou divadla.
* Budete točit zase nějaký dokument pro Českou televizi.
Doufám, že ano, ale momentálně žádný neplánuju. Nedávno běžel portrét Oty Pavla a o Vánocích, myslím, půjde dokumentární freska "Bitva o život", kterou jsme dělali společně s Mírou Jankem a Víťou Janečkem. Toť promo.
* Co Tě k režii na divadle vlastně dovedlo.
Vlastně prvně jsem se s ní setkal při práci s Honzou Potměšilem a Bárou Lukešovou na hře Dva na houpačce, právě v Divadle v Řeznické. Jenomže, asi tři týdny před premiérou odvezli Honzu do nemocnice v souvislosti s jeho známým zdravotním problémem. Tím pádem moje první dokončená divadelní práce je právě "Farma" a k ní mě přitáhla herečka Jitka Sedláčková.
* Utečete hrdinsky zase zpátky k filmu?
Spíše bych to formuloval tak, že jsem hrdinsky až drze vstoupil na divadelní půdu. S pokorou se jen vrátím do mého přirozeného prostředí.
* Co budeš dělat třeba za pět let?
Kdybych se měl řídit svojí dosavadní životní zkušeností, tak bych řekl, že určitě něco jiného než teď, ale nerad bych. Moje současná práce mě kupodivu i baví.
* Ktoré z výrazových prostriedkov filmu by ste najradšej použili teraz v divadle? Ako sa cíti filmár v obmedzonom priestore?
Rád bych momentálně využil rychlého střihu, protože musím být za chvíli jinde. Tímto se pomalu loučím.
* Odradila vás nebo přitáhla divadelní režie?
V každém případě se jednalo o příjemné zpestření mé dosavadní práce. Nic víc nic míň.
* Jak dlouho se věnuješ filmu?
Vlastně proti své vůli se filmu věnuji od prvního ročníku FAMU. V případě, že máš na mysli jeho tvorbu a ne teoretický zájem. Proti své vůli proto, jelikož jsem na FAMU šel vlastně omylem, ale to je na dlouhé vysvětlování.
* Máte rád silné ženy?
Silné duchem nebo postavou? Duch mě imponuje, ale nic se nemá přehánět. S tou postavou se pohybuji přeci jen v poměrně konvenčních úrovních.
* Co vam dala vase prvni divadelni zkusenost?
Dala mi pocit permanentní pomíjivosti, což je občas docela fajn si uvědomit. Totiž: jeden den máte pocit, že herci už přesně naplňují vaši představu a druhý den vidíte, že je vše jinak. Zkrátka divadlo je živý organismus.
* Neuvažujete sa, hoci v preobsadení, vrátiť k svojej "nedokončenej divadelnej réžii" - Dvaja na houpačce a dať jej opäť javiskovú podobu?
Děkuju za otázku, zvláště ze Slovenska. V těchto dnech jsem měl skutečně tuto hru přivádět k životu v divadelním spolku Kašpar. Bohužel (ale zároveň bohudíky - jsem totiž z té předchozí práce trochu jetej) není momentálně Honza kvůli dlouhodobému vyčerpání štonc v tomto období zkoušet. Společně však doufáme, že se k této práci někdy vrátíme.
* Kterou značku piva máte nejraději?
Asi vás zklamu, ale nejsem prakticky schopen rozeznat ani dvanáctku od desítky. Takže v hospodě piju prakticky všechno. Jinak si pivo nedávám.
* Tvůj zamilovaný film a knížka?
Záleží na tom v jakém jsem rozpoložení, jak se probudím, v jaké jsem životní etapě. Promiň, konkrétní výčet by byl dlouhý.
* Byl Váš otec přísný muž?
Mám před sebou obraz, kdy sedím u polední polívky, která postupně chladne. Vznikají na ní odporná mastná kola. Já vím, že nemohu pozřít ani sousto, ale zároveň je mi jasné, že v této kapalině se za chvíli budu dusit. Takže můj otec byl v tomto smyslu nejspíše přísný muž. Od dvanácti let, naštěstí, tyto polívky nejím. Táta odešel do neznáma.
* Cítíš se ovlivněn nějakým stylem.
Stylem čeho? Ale asi myslíš kulturní vlivy - tak to se hrdě hlásím k hipísáckým kořenům tzn.: vše značka šedesátá léta.
* Ktery divadelni zazitek je pro Vas osobne ten nej?
Z poslední doby Terasa Na zábradlí, Na dotek ROKOKO, v Dejvickém Příběhy obyčejného šílenství. Právě odcházím za Jirkou Langmajerem jako Caligulou na Palmovku.
* Děláte to, co jste si vždycky přál.
Naopak nikdy bych se neodvážil něco takového si přát. Z toho vyplývá, že jsem se současným stavem spokojen.
* Jak jsi vnímal divadelní scénu v době, kdy jsi vyrůstal.
Popravdě řečeno, nesnášel jsem ji. Jezdili jsme se školou ve Vlašimi na taková zájezdová představení do 60 km vzdálené Prahy. Vůbec jsem tehdy nechápal, k čemu něco takového slouží. Snad jen k tomu, abych se ulil ze školy.
* Prý jste ve znamení Sviště, podle čínského horoskopu. Je to pravda?
Děkuju za informaci. Doposud jsem nebyl obeznámen. Svišť se mi ale líbí.
* Mohl byste pozdravovat pana Duska? Predem dekuji a gratuluji k premiere!
Děkuju, pozdrav vyřídím, ale nevím od koho. Stejně myslím, že ho pozdrav potěší.
* Máte rád on-line rozhovory?
Je to docela zábavný. Děkuju za milé otázky a bohužel se musím omluvit všem ostatním, kterým jsem nestačil odpovědět. Skutečně musím běžet. Pěkný večer Vám všem. Přijďte se podívat do Řeznické.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
duben 2004
7.4.2004
Filip
HOMOLA
14.4.2004
Yvetta
TANNENBERGEROVÁ
14.4.2004
Gustav
ŘEZNÍČEK
15.4.2004
Pavel
ŠPORCL
21.4.2004
Michal
ZELENKA
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.