ON-LINE - Detail příspěvku
Cena jako motor
autor: archiv
David Smečka, hudební skladatel a herec, nositel Ceny Alfréda Radoka za nejlepší hudbu se včera divákům představil v pohádce divadla Polárka jako kapelník, muzikant a zpěvák. Patří mezi zakladatele Divadla Polárka. Kromě herecké práce se věnuje také dramatické práci. Pro divadlo napsal pohádkové hry Krása nesmírná, Sněhová královna, Žabka Carevna, Cínový vojáček a mnoho dalších. Hraje na kytaru a klavír, komponuje scénickou hudbu, např. pro Divadlo Polárka, Studio Marta, Městské divadlo ve Zlíně a další. Z jeho mnoha rolí v Divadle Polárka jmenujme alespoň - Geraldine (Klub sebevrahů), Frankie (Dom, kde sa to robí dobre), Peter (Heroin), Kominík Valenta (Pohádkové trampoty kominíka Valenty), Otec (Huckleberry Finn).
K divadelní hudbě jsem se dostal přes divadlo Polárka, před deseti lety jsem začal dělat první písničky. A před tím jsem ještě samozřejmě hrál po různých kapelách a bandech. Nikdy jsem nestudoval ani hru na nějaký nástroj, ani skladbu. Jsem samouk, který se živí jako herec v divadle Polárka a jako skladatel.
Jazz, rock, vážná hudba, sem tam balkán, tutam normální česká dechovka… V dnešní době vznikají takové fůze, že od každého se bere něco.
Scénickou, pocitovou, kakofonní hudbu, která prostě vychází ze mne. Opravdu nezařaditelná hudba. Nehledám žádný opěrný bod, žádný styl, nesnažím se přibližovat vůbec ničemu. Inspiraci pro scénickou hudbu mimo divadlo pro děti já nehledám, musí vzniknout z textu.
To vzniklo tím, že jsme si říkali - světlo – stín – černá - bílá… Tak která hudba je černobílá? Aby kapela byla černobílá, musí mít té romské muziky trošku, k stínovému divadlu se to bude hodit, potom jsme k tomu přidali ještě kostým.To je ale první povrch hudby a druhý je ještě jiný. Jsou tam použity percusse a různé věci, které slyším já, když vidím scénu a čtu text.
Já jsem si nejdřív myslel, že to pro mne nic neznamená a že se nic nestane. Tak ta druhá věc se splnila, vůbec nic se nestalo. Ale na dlouhou dobu mne to nabilo a když se nedaří, tak si na to vzpomenu a strašně to potěší. Je to motor další práce.
Zora Vondráčková
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Hadrián 2004
30.6.2004 - 12:56
Jan Potměšil v Hradci králové
29.6.2004 - 18:35
www. sedlackovadivadlo.cz
28.6.2004 - 07:14
Křest knihy Vladimír Morávek
27.6.2004 - 16:58
O Hubovi se zase bude mluvit
27.6.2004 - 15:57
„Mít odpovědnost nejen za svou roli,“ říká Markéta Sýkorová
27.6.2004 - 11:47
Klára a Medea aneb Starý, dobrý Aristoteles
27.6.2004 - 06:46
„Solženicyn není žádný hardrock,“ říká Matěj T. Růžička
27.6.2004 - 01:04
Proč bychom se netěšili!
27.6.2004 - 00:17
„Chlapů je málo,“ říká režisérka Lída Engelová
26.6.2004 - 18:14
„Nejsem schopný udržet text,“ říká Jiří Jelínek
25.6.2004 - 17:45
„Zapouštím kořeny do nebe,“ říká Aleš Janák
25.6.2004 - 14:41
I zhovadilost bude samozřejmostí
24.6.2004 - 16:57
„Na důchod začnu psát hry,“ říká Václav Koubek
24.6.2004 - 15:47
U zpovědi Norbert Lichý – herec a umělecký šéf
24.6.2004 - 14:42
Nezaměstnaní herci?!
24.6.2004 - 13:31
Cena jako motor
24.6.2004 - 12:30
Úskalí divácké specializace
23.6.2004 - 15:49
Nejsem si jistý, zda jsem dramatik
23.6.2004 - 10:45
Hlavně, že se hraje
23.6.2004 - 06:40
Poněkud nádražácké povídání
22.6.2004 - 23:42
Hvězdy nad Hradcem
22.6.2004 - 17:35
Head Quarters je centrála…
22.6.2004 - 16:26
Švédové neznají mozartovský sentiment
22.6.2004 - 14:18
Divadelní přehlídky a jejich strategie
22.6.2004 - 09:52
Všestranný Petr Nikl
21.6.2004 - 23:35
Xena versus Krteček
21.6.2004 - 20:47
Hradec Králové centrem divadla - festival odstartoval
21.6.2004 - 20:45
Slovo ředitele Ladislava Zemana
21.6.2004 - 20:32
Kocourkov spoléhá na náhodu
21.6.2004 - 13:06
Continuo nad vodním příkopem
21.6.2004 - 10:27
Cyrano odhodí svůj širák naposledy na hradeckém festivalu
Fotogalerie akce
reklama