Denis Šafařík: Amadeus mě učí trpělivosti a upřímné touze

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekRozhovor s hercem Denisem Šafaříkem o roli Mozarta, hudbě, životní rovnováze a klidu, který přichází až po bouři.
Herce Denise Šafaříka jsem poprvé viděl na jevišti v alternativním projektu RECYCLUS COITUS (Maso krůtí Praha). Také na sebe upozornil výraznou rolí ve filmu Kouzelník Žito. Teď ho sleduji na opačném pólu hereckého spektra – jako Mozarta v Shafferově AMADEOVI na Fidlovačce. Znám ho ale i z prostředí sauny, kde jsme se potkávali nejprve jako klienti, dnes už i já stojím na „větrné“ straně ceremoniálů. V horku a tichu odpadávají masky, a právě proto mě zaujal jeho poctivý přístup k roli: od dubna cvičí na klavír, sólo vandry po ostrovech, doma kocour. Jak se hraje genialita – mezi půvabem a pýchou – a co ji dokáže posunout: Formanův film, vztah s Konstanze nebo očistná zkušenost v sauně?
Jak se to vezme, v lednu jsem se dozvěděl, že Amadea budu hrát. Od dubna jsem začal chodit na hodiny piana.
O hudbě jsem se dozvěděl snad úplné základy. Přeci jen je to obor, který se člověk učí celý život, když tedy budu mluvit konkrétně o hře na klavír. O sobě jsem se dozvěděl například to, že dokážu být trpělivý, třeba když mi nejde hraní na piano. A to se dá aplikovat na vše v životě.
Byl jsem tenkrát na Tenerife - na túře. A byl jsem zrovna poněkud smutný a tato zpráva mě rozesmála. Byl jsem šťastný.
Na první čtené zkoušce je důležité si uvědomit, že o nic nejde. Nikdo vás neukousne. Je podstatné se seznámit s textem a postavou. A pak uz je nejlepší začít zkoušet. Což se v tomto případě stalo.
Znali jsme se z minula, ale nikdy jsme společně na ničem nedělali. A myslím, že cestu jsme si k sobě našli v podstatě hned. A nejen s Anet (Aneta Krejčíková - pozn. red.) a Honzou (Jan Holík - pozn. red.), ale i se všemi ostatními.
Je těžké hrát genialitu. Snažím se na to jít přes hudbu, což je jediná věc, která je pro Mozarta důležitá a které rozumí. A na všech ostatních úrovních už logicky vzniká problém. Vztahový nebo pracovní.
Upřímně to ještě nedokážu říci. Zatím si to stále osahávám. Ale chci, aby každá fáze, respektive minuta byla blízká.
Myslím, že vztah těchto dvou je o naprosté herecké souhře a chápání toho, jak oba vzájemně fungují. Je to hravé, ale mnohdy velmi bolestivé a plné nedorozumění. Takový ten vztah dvou lidí, kteří se milují a likvidují navzájem.
Myslím, že Mozart ho bohužel včas neodhalil. Možná pro jeho bezelstnost. Není schopen intrik. Žije pro hudbu a nic jiného pro něho zajímavé není. Narozdíl od lidi u královského dvora, kteří jsou sepjati konvencemi a nedokáží se uvolnit. A k tomu mají rádi pomluvy.
Pomáhají mi maximálně. Je to nestálý život plný zvratů. Je velmi důležité najít si aktivity, které vás vrátí do klidu a umožní vám vnímat věci s větším nadhledem.
Nejspíš ta upřímná touha ve věci, pro kterou žijeme.
Divadlo na Fidlovačce, premiéra 16. října 2025
TIP!
Časopis 41 - rubriky
Časopis 41 - sekce
HUDBA
Diana Krall okouzlí opět Prahu

Své hudební mistrovství, sametový a uhrančivý hlas, osobní charisma, překračování žánrových škatulek a okouzle celý článek
OPERA/ TANEC
Karel Havlíček: Its Never Late To See The Light v Empire Hall

Vrcholem letošních Iluminate eventů bude exkluzivní koncert hudebního skladatele a producenta Karla Havlíčka, celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Frankfurtský knižní veletrh se blíží

Úryvek z knihy Bohumila Hrabala Příliš hlučná samota bude ukrytý ve skleněné roli, kterou převezmou zástupci Č celý článek