28 Years Later: The Bone Temple (2026) - Do hloubky duše, až na dno člověka

autor: Zdroj: Sony Pictures
zvětšit obrázekMáme za sebou tři díly filmů “28”. Postupně jsme si objasnili jednotlivé snímky, ale i co tomu všechno předcházelo. Začali jsme detailně aktuálním snímkem 28 Weeks Later (2025) a retrospektivně jsme se vrátili k filmu z roku 2007 a 2002. Víme, že tento čtvrtý díl se točil současně se třetím, což zajišťuje větší kontinuitu a hlavně úsporu produkčních prostředků. Má být druhým dílem plánované trilogie, ale to jsme si vysvětlili ve druhém příspěvku letního speciálu Filmy “28”.
Nový film, starý tým
Můžeme něco v tuto chvíli prozradit? Víme přesně datum plánované premiéry – 16. ledna 2026 v USA a ve Velké Británii. Pod scénářem je podepsaný Alex Garland, autor filmů z roku 2002 a 2025. Jak je vidět ze třetího filmu, náležitě uzrál a vrací se v plné síle.
Režie Nia DaCosta (snímky Candyman a The Marvels). Nia DaCosta se tak stane první ženou v tomto projektu, která je pověřená režií. Ve svých filmech klade důraz na symboliku, trauma a hlavně vrstevnaté postavy. Máme se na co těšit.
Producenti jsou: Danny Boyle, Alex Garland, Andrew Macdonald, Peter Rice a Bernie Bellew.
Jak přeložit „The Bone Temple“?
I když mnoho filmových fanoušků se těší na uvedení filmu v původním znění a vzhledem k jazykovým dovednostem nastupujících generací se není čemu divit, přesto se pojďme zamyslet nad českým názvem, a to zejména pro úplnost.
„The Bone Temple“ lze doslovně přeložit jako Chrám kostí – takto lze zachovat syrovost a alegorický tón. Pokud bychom chtěli přirozenější překlad, pak se nabízí verze Chrám z kostí, evokující konkrétní děsivý obraz, ale potlačující možné zaměření na sektu nebo kult. A právě tento směr scénáře můžeme očekávat.
Chrám mrtvých – poetické, ale méně přesná interpretace (kost ≠ mrtvý); může být lákavější pro distributory, ale...
Nejvhodnější překlad – byť volnější – je Chrám lebek. Volnější, ale silně hororový podtext. Diváky může zavádět jiným směrem, ale přesto má váhu.
Název 28 let poté: Chrám kostí je nejvyváženější – zachovává tajemství, náboženský či pseudonáboženský kontext i hororový nádech. Distributor může jít vlastní cestou a pak se nabízejí další varianty: Kult přeživších, Svatyně smrti nebo Návrat viru. Nechme se překvapit.
Chrám lebek jako symbol
Umístění lebky matky Isly Spikem na mohylu není jen pietní akt – je to ztělesnění ztráty moudrosti, paměti a identity. V křesťanském i antickém symbolickém systému je lebka mementem smrti, ale i poznání – Golgota, filozofické lebky v umění, Hamletův Jorik.
Spike jako mladý protagonista neprojevuje emocionální slzy, ale rituální gesto, které je spíše rozumové než citové – jako by šlo o kalkul.
V předchozím díle 28 Years Later (2025) postava Isly (Jodie Comer) zosobňuje cit, víru, lásku, zatímco Spike tíhne k logice a přežití. Film tímto vytváří archetypální rozpor: rozum versus cit, kult rozumu versus lidskost, mozek versus srdce. Chrám lebek tedy není jen hororový obraz, ale svatyně racionality – bez citů, bez víry, bez milosti.
Není náhodou, že se mluví o chrámu, nikoli hrobu – jde o místo uctívání, ideologie, víry, ale zde pokřivené, možná až nihilistické. Když se k tomu přidá sekta vedená postavou Sir Jimmy Crystal (Jack O’Connell), máme před sebou transcendentní konflikt o smysl lidskosti po konci civilizace.
Chrám lebek funguje, protože nese hlubší kulturní význam, rezonuje s hlavními tématy trilogie: přežití – ztráta – obnova. V českém prostředí je to název dostatečně tajemný, silný, a přitom srozumitelný. Dává se číst jako fyzická lokace i metafora, což je u artového sci-fi hororu ideální.
Postavy, které zůstávají – a které znovu vstoupí
Další část už vychází z našich předpokladů – tedy z toho, co nám nabídl Alex Garland. Snímek 28 Years Later (2025) končí velmi zajímavě – na scéně se objeví dospělý Jimmy, který do děje vstoupil jako malý. Na krku mu visí křížek od jeho otce, kněze. Ten se stal obětí nakažených. Jimmy zachraňuje Spika.
Spike nepředvídatelně utíká od své kmenové vesnice – pokračuje v další inicializaci, jak jsme si probírali v části 3 tohoto letního speciálu. A pozor: na bráně kmenové vesnice visí košík s novorozenou dívkou Islou. Ta se narodila od nakažené.
Před tím vším umírá Spikeova matka – a on umisťuje její lebku na pyramidu ostatních lebek. Do toho vychází slunce.
V předchozím filmu už má svět základy nového řádu. Objevují se vojáci z kontinentu – ale i ti se stávají oběťmi nakažených.
V celém příběhu třetího dílu nesmíme zapomenout na Alfu – další postavu, která může hýbat i nadále dějem. Předpokládejme, že Isla je jeho dcera. Čtyři postavy už dokáží pořádně zamíchat dějem. Výborný základ pro zápletky.
The Bone Temple – chrám systému, nebo svatyně přežití?
Tento díl sice vychází z motivu lebky – symbolu smrti, moudrosti nebo také „procesoru“, kde probíhají všechny mentální operace – ale klíčovým pojmem v názvu je chrám.
Bude se skutečně jednat o svatyni kultu? Nebo o novou podobu systému a moci? Když padly armády, když selhaly instituce, přichází nová armáda – armáda víry. Jenže jaké?
Scénář zřejmě přivede na scénu náboženské fanatiky – nebo spíš pragmatiky s modlitbou na rtech. Jaké bude jejich dogma, jejich pravidla? A jejich morálka? Nebo snad jen zásady lovce: „Musím přežít – a proto smím zabít.“
To nám tvůrci série naznačili už ve 28 Weeks Later: „Chceš-li přežít, musíš být připraven zabít svého bližního. Matku. Otce. Dítě.“
Je to temná pravda o člověku. Zatímco u savců mizí paměťová stopa rodiny po odstavení, u člověka zůstává – a přesto je často překročena. The Bone Temple se tak může stát nejen svatyní lebek, ale chrámem bez svědomí. Posvátným prostorem, kde přežití znamená porušit všechno, co dělá člověka člověkem.
A dál?
V další – poslední – kapitole této letní série se podíváme na vizi, určité svědomí přeživších:
→ 28 Years ????: kudy dál? — otevřená otázka, jak pokračovat v době, kdy cyklus naplnil své etapy.
V letní sérii věnované filmům 28 jsme již publikovali:
- Filmová série „28“: když se B-film stane artovým manifestem
- Filmy „28“: prognóza a čas
- 28 Years Later (2025): inicializace a smíření
- 28 Days Later (2002): strach jednotlivce
- 28 Weeks Later (2007): selhání systému
Autor je učitel informatiky, který se dlouhodobě věnuje živému umění a publicistice v oblasti kultury.
TIP!
Časopis 34 - rubriky
Časopis 34 - sekce
DIVADLO
Magická fontána na Výstavišti - poslední show v srpnu

Po pěti letech se uzavírá příběh velkolepé živelné show na Křižíkově fontáně. V příštím roce vyrazí do světa. celý článek
HUDBA
Muzikál Across the Universe

Across the Universe
V textech nejslavnějších písní hudební skupiny The Beatles se skrývá jedinečný příběh o celý článek
OPERA/ TANEC
Tommy Emmanuel oslaví 70 na Pražském hradě

Španělský sál Pražského hradu, místo s hlubokým historickým odkazem a symbolem české státnosti, se chystá 22. celý článek