Josef Kovalčuk nejen divadelní dramatik – 60. narozeniny
autor: archiv
zvětšit obrázekTam, kde se kolem divadla pohyboval Josef Kovalčuk, bylo vždy rušno – ať už to bylo ve spojení s jeho působení na malých scénách, v pražském Národním divadle či na brněnské JAMU. Josef Kovalčuk si vyzkoušel v praktickém divadle nejrůznější funkce – od dramaturga, přes autora až po uměleckého šéfa, ale je současně i uznávaným divadelním teoretikem a pedagogem. A v době „nadšení“ si vyzkoušel dokonce politickou kariéru, od února do června 1990 byl poslancem ČNR, člen předsednictva a místopředseda výboru pro kulturu.
Josef Kovalčuk se narodil 5.července 1948. Vystudoval obor bohemistika-historie na Filozofické fakultě University Palackého v Olomouci (1972) a poté dramaturgii na DAMU (1979). Do historie malých scén se zapsal především jako spoluzakladatel prostějovského HaDivadla (1974), formoval jeho profil autorského divadla i jako součást hnutí otevřeného divadla a alternativní kultury. Mimochodem – je autorem rozsáhlé publikace Bylo jich pět a půl — 30 let HaDivadla I. (1974—1989), která vyšla v nakladatelství Větrné mlýny a autor za ni obdržel cenu na festivalu Next Wave.
Na počátky HaDivadla zavzpomínal J. Kovalčuk v rozhovoru pro Lidové noviny takto:
„Je pravda, že to bylo na dlouho poslední profesionální divadlo, které se podařilo založit. V době nejtužší normalizace se zformovalo v jakýsi ostrůvek svobody, což bylo patrně možné jedině proto, že to bylo mimo centrum, ve městě s příznivou tradicí Wolkerových Prostějovů a působišti amatérů, kteří pěstovali malé jevištní formy. Ale nebylo jednoduché před prostějovskými orgány - na jedné straně sice méně informovanými, na druhé ale o to úzkostlivějšími obstát. Bylo to stálé hledání cesty a nepřetržitý zápas. Ano, u začátku byl Svatopluk Vála, první režisér divadla, já byl dramaturgem, později přišel Arnošt Goldflam - a někdy od roku sedmasedmdesátého se už HaDivadlo jevilo jako osobitá scéna, která přitahovala lidi nejprve z Moravy, později z celé republiky. Jindřich Štreit například přivezl vždycky autobus lidí ze Sovince a z okolí. Lidé cítili, že toto divadlo nevyslovuje oficiální názory, ale životní pocit tehdejších mladých lidí. Nebylo to příliš v souladu s oficiální kulturou, a tak divadlo vyhledávali jako příležitost identifikovat se s tímto alternativním proudem myšlení.“
Z jeho tehdejších autorských děl můžeme jmenovat alespoň Komedii o strašlivém mordu ve sviadnovské hospodě L.P. 1715 aneb Ondráš (1978) nebo Brixenská elegie (1988) či původní scénáře Panoptikum (1980), Hra bez pravidel (1981), Bylo jich pět a půl (1982), Záhadné povahy (1987), na nichž se podílel společně s A. Goldflamem. A v souvislosti s HaDivadlem nemůže nevzpomenout společných projektů studiových divadel v 80. letech Cesty či scénický časopis Rozrazil. Josef Kovalčuk spolupracoval i s dalšími divadly, např. v Hradci Králové, ostravským Divadlem Petra Bezruče nebo brněnskou Mahenovou činohrou, s rozhlasem a televizí. Teoreticky reflektoval práci netradičních divadel zejména ve studiích Autorské divadlo 70. let (1982), Od tématu ke scénáři (1986), Znaky autorského divadla.
V letech 1997-2002 působil jako umělecký šéf činohry Národního divadla v Praze. I když toto jeho působení bylo hodnoceno hodně kriticky, z dnešního pohledu v této době vzniklo několik výrazných uměleckých počinů. V letech 1990-96 byl děkanem Divadelní fakulty JAMU, kdy se podílel na zformování nového oboru souvisejícího s alternativním divadlem, od října 2002 se stal děkanem znovu. Také do vedení HaDivadla (už v brněnské éře) se ještě v roce 2005 na krátkou dobu vrátil, ale pro neshody po devíti měsících působení odstoupil. Josef Kovalčuk se právě dožívá šedesátky, a jako divadelník rozhodně nekončí. Jeho osobnost patří neodmyslitelně nejen k brněnské divadelní scéně, ale také do historie českého alternativního divadla.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek