zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel režisér Miloš Forman

Miloš Forman

autor: archiv   

zvětšit obrázek

(*18. února 1932 Čáslav - †13. dubna 2018 Danbury, Connecticut, USA)
Miloš Forman, bezpochyby nejslavnější filmový režisér českého původu, odešel do filmového nebe, kde ho předešli téměř všichni kamarádi umělci jeho generace. I když Forman patřil k legendární české nové vlně, právě jemu se podařilo opakovaně zabodovat v Hollywoodu. Stát se Američanem, a zároveň zůstat Čechem. Uspěl bezpochyby díky schopnosti propojit evropskou citlivost s americkým smyslem pro příběh a vizualitu. Byl přímo exemplárním případem splnění amerického snu. Navzdory různým problémům, které v Čechách měl, nikdy na svou vlast nezanevřel a opakovaně se sem vracel. Není patrně v Čechách nikoho, kdo by neznal alespoň jeden Formanův film. Ty první, natočené v 60. letech minulého století v Čechách se svými hláškami zapsaly mezi kultovní snímky. Ty americké, mj. Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus, Vlasy, či Lid vs. Larry Flynt vypovídaly různým způsobem o vnitřní svobodě člověka, o vztahu silného individua či výjimečného talentu v průměrné společnosti, a získaly mu respekt kritické obce celého světa, množství ocenění, ale i přízeň milionů diváků.

Miloš Forman - jak ostatně sám tvrdil – měl mnohdy v životě štěstí, ale platí pro něj rčení, že „štěstí přeje připraveným“. V jeho případě navíc dodejme - výjimečně talentovaným. Na počátku jeho života to na štěstí příliš nevypadalo. Oba rodiče zahynuli v koncentračním táboře (teprve v době, kdy napsal Jan Novák Formanovu biografii, ozvala se svědkyně, která sdělila, že jeho skutečným otcem nebyl Rudolf Forman, ale židovský architekt, který žil na sklonku života v Peru). Jako sirotek prožil Miloš dětství v poděbradském Domově mládeže a internátní škole pro oběti 2. světové války. Vzhledem k tomu, že měl herecké ambice, hlásil se na DAMU. Nebyl přijat, a tak zakotvil na scenáristice a dramaturgii na FAMU. To se ukázalo jako první a zásadní ze šťastných náhod, protože právě zde se setkal s mnohými později známými osobnostmi, z nichž některé byly jeho pedagogy (jako Milan Kundera), nebo spolužáky (J. Jireš, V. Chytilová ad.). Ještě dříve než začal režírovat, přece jen si párkrát zahrál ve filmu (Stříbrný vítr, Nechte to na mě). Důležité bylo pro něj setkání s Alfrédem Radokem, (spolupracoval s ním na filmu Dědeček automobil, a poté na projektu Laterny Magiky pro EXPO v Bruselu 1958). Jeho samostatným filmovým debutem byl Konkurs (skládá se ze dvou povídek Kdyby ty muziky nebyly a Konkurs), Prvním celovečerním filmem byl Černý Petr (1963), kde stejně jako v následujících Láskách jedné plavovlásky na sebe upozornil mladičký Vladimír Pucholt. Do třetice natočil v roce 1967 Hoří má panenko, který nabídl financovat italský producent Carlo Ponti (po zhlédnutí filmu ale od smlouvy odstoupil, a Formana tehdy zachránili francouzští filmaři). Všechny tyto filmy s nadsázkou, ale přesto velmi ostře kritizovaly nešvary české společnosti. Forman správně usoudil, že po sovětské okupaci ho v Čechách velká budoucnost nečeká, Emigroval do USA, ale první zdejší film Taking-Off, navzdory oceněním, byl divácký propadák. Po několikaměsíční depresi však dostal díky osvíceným producentům druhou šanci. V roce 1975 vstoupil do distribuce jeho patrně nejlepší film Přelet nad kukaččím hnízdem, který získal nesčetně ocenění, včetně několika Oscarů. V hlavní roli se představil tehdy už slavný Jack Nicholson, a role vrchní sestry Ratchedové proslavila do té doby neznámou Louise Fletcherovou. V roce 1979 se odvážně pustil do muzikál Vlasy (Hair). Film se stal kultovním dílem, které dokázalo výborně ukázat atmosféru konce 60.let v New Yorku. Ani film Ragtime o rasové nenávisti z roku 1981 nezůstal bez ocenění, i když patří mezi méně známé Formanovy filmy. 13 nominací na Oscara, z nichž osm bylo proměněno ve zlaté sošky, získal v roce 1985 za film Amadeus, o konfliktu dvou hudebních velikánů Mozarta a Salieriho, ale vypovídající především o střetu geniality s průměrností. O rok později natočil Valmonta (ve stejné době vznikl podle stejného námětu film Nebezpečné známosti v režii S. Frearse). Možná v porovnání s předchozím Formanovým hitem, či kvůli nepříznivým okolnostem souběhu dvou tematicky podobných filmů, byl tento snímek kritiky odsouzen. Pro Formana to bylo velké zklamání, prý proto chtěl s filmováním nadobro skončit. Nicméně, po sedmi letech, v roce 1996 přišel s novým snímkem, výrazně kontroverzním příběhem Lid vs. Larryr Flynt, o pornomagnátovi bojujícímu za svobodu projevu. Získal za něj Zlatý Globus, a nominaci na Oscara. V jeho filmografii následovaly ještě dva životopisné filmy, 1999 drama Muž na Měsíci o americkém komikovi Andy Kaufmanovi, a v roce 2006 poslední film Goyovy přízraky o boji malíře Goyi se španělskou inkvizicí. Filmařsky se poté Miloš Forman odmlčel, ale mohli jsme ho přivítat v Čechách, kde se nechal přemluvit k režii v Národním divadle. Společně se svými syny Petrem a Matějem zde režíroval Suchého někdejší semaforský hit Dobře placenou procházku. Inscenace i dokument o jejím vzniku byly zaznamenány pro Českou televizi. O Miloši Formanovi vzniklo množství dokumentů, a také životopisná kniha Jana Nováka (Co já vím?). Nicméně, jeho neobyčejně zajímavý osud stále čeká za zfilmování…

16.4.2018 10:04:23 JaSop | rubrika - Medailony