Současná hra: U svatých polí
autor: Petr Schier
V pražském divadle Komedie se uskuteční již druhý večer scénického čtení nových her českých autorů, které tato scéna pořádá ve spolupráci s nakladatelstvím Větrné mlýny. V úterý 16. března 2004 bude představena od 19:30 h nová hra mladé autorky - absolventy oboru scénáristika na brněnské JAMU - Jitky Martínkové. Její inscenace U svatých polí je příběh o tom, jak se zmaří naděje vkládané do narození dítěte, které se ovšem nikdy nenarodí. Příběh o rodinných vztazích a problémech v komunikaci zdánlivě si blízkých lidí.
V rolích interpretátorů tentokrát vystoupí: Marie Spurná, Josef Hrubý, Gabriela Míčová, Jiří Černý a Otto Kallus.
Hra je založena spíše na psychologii postav, na dialogické struktuře lidských setkání. Tato setkání mají poukázat na složitost a neprůhlednou mnohoznačnost lidské komunikace, hlavně však na problematiku vztahů rodinných. V mluvních akcích i jiném jednání postav hry zjišťujeme, že hlavním problémem je otevřít a upřímně sdělovat své prožívání, že je paradoxně mnohem jednodušší svěřovat se “cizímu” (ve smyslu ne-rodinnému) člověku. Pro toho se totiž nestáváme tolik zranitelnými jako v rodinném kruhu.
Do dívky Milušky, která pracuje v cukrárně vedle hřbitova - U Svatých Polí, vkládá své naděje jedna maloměstská rodina, v níž vyrostl Leopold - chlapec čekající s Miluškou dítě. Každý z rodinných příslušníků si přijde do cukrárny Milušku “nenápadně” obhlédnout, ale jde vlastně o jednotlivé osobní zpovědi postav. V těchto zpovědích můžeme vysledovat zásadnost určitých obsesí a tužeb, které jednoho každého pronásledují, a které způsobují rodinné konflikty. U syna Romana je to náruživá láska k tarantulím a přírodě vůbec, u maminky úzkostlivá starostlivost o utajení všech potíží a také háčkování záclonek, u otce chorobný strach z hmyzu, u syna Leopolda neschopnost řešit samostatně a zodpovědně svůj život. Skrze Milušku - tedy jakýsi katalyzátor - se tu zjevuje vývoj postav od jejich iluzí, tajných bolestí a slabostí k jejich obnažení, k proměně rodinných vztahů a vlastních životních pohledů postav.
Naděje spočívající v dítěti a ve výměně bytu se v závěru hry zmaří Miluščiným rozhodnutím: dítě si nenechá a Leopolda si nevezme. Rodina však jakoby se touto zkušeností, dočasně šokující, spíše semkla, nebo možná alespoň trochu vyrovnala se svou velmi křehkou a nejistou stavbou.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek