zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Léto v Národní galerii

Lucas Cranach starší, Zákon a milost, 1529

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Z balíku letních výstav Národní galerie, které byly před nedávnem zahájeny, určitě vynikne výstava nevelká svým rozsahem ale pozoruhodná svým konceptem Lucas Cranach ze všech stran, připravená již v souvislosti s nadcházejícím pětistým výročím počátku německé reformace v roce 2017.
Nachází se na ní kolem dvacítky děl převážně z vlastnictví Národní galerie, které již česká veřejnost zná buď přímo z expozice nebo z jiných výstav ale i několik výpůjček z jiných institucí nebo od soukromníků. Vybraná díla jsou představena „ze všech stran“ - nejen podle kunsthistorického hlediska ale také podle nejnovějších průzkumů restaurátorů, chemiků a přírodovědců, které potvrdily nebo zpochybnily pravost některých prací a odhalily první pokusy o falzifikaci.

Výstava je pojatá minimalistickým způsobem - v sále ve druhém patře Šternberského paláce mají obrazy na stěnách dost prostoru, stručné popisky zahrnují zásadní informace podobně jako dva delší texty - v přední části životopis umělce a popis výzkumu, v závěru mapa a historické okolnosti umělcova působení.
Místnost člení dva příčné panely - na první konstrukci je proslulé „Jezulátko“ a sv. Kristina z pražského oltáře, oba obrazy jsou viditelné i z rubové strany. Na červeném panelu s iniciálou C jsou zpředu vyobrazení Adama a Evy, z druhé strany další verze tématu a dotyková obrazovka s daty a fotografiemi.
Postava malíře Lucase Cranacha (1472 – 1553) je pozoruhodná nejen z uměleckého hlediska. Pracoval pro zástupce obou znešvařených ideologií – pro Luthera i katolíky - mohučského kardinála Albrechta Braniborského a např. oltář pro katedrálu sv. Víta v Praze byl patrně zakázkou Habsburků. Jeho umění si vážili na obou stranách. Byl také skvělým manažérem, který si už v roce 1505 založil ve Wittenbergu vlastní dobře propserující dílnu. Zaměstnával řadu malířů, kteří prováděli většinu prací a on sám se věnoval jen mimořádným objednávkám. Neměl totiž moc času na malování, protože provozoval tisk&aacut e;rnu a lékárnu a staral se o nemovitý majetek. Byl ve Wittenbergu zámožným a jako umělec a radní váženým občanem.
V dílně působil i jeho syn, předurčený jako pokračovatel, který ale nešťastně zahynul v roce 1537. Jedním z jeho „učedníků“ či spíše „tovaryšů“ byl také známý nebo spíše neznámý mistr označovaný jako monogramista IW. Ten pak působil hlavně v severozápadních Čechách. Podle uvedených průzkumů je právě on autorem některých děl, která se původně připisovala Cranachovi jako „Madona s jablkem“, „Salome“ nebo „Judit“.

Ústřední exponáty se nacházejí hned u vchodu – je to jednak torzo pražského oltáře, který měl znázorňovat trůnící Madonu obklopenou světicemi. Byl z většiny zničen za vlády Fridricha Falcského při „čištění“ katedrály kalvinisty a dochovaly se jen některé části. Jsou to vedle sv. Kristýny klečící sv. Kateřina a Markéta, zřejmě z důvodu, že tyto postavy představovaly portréty nějakých příslušnic habsburské dynastie a nebyly tedy chápány jako světice. Naštěstí při odvozu uměleckých sbírek do Vídně nebo jejich prodeji byly zlomky oltáře považovány za nezajímavé, a tak zůstaly v Praze.
Obraz „Zákon a milost“, který symbolizuje hlavní zásady luteránství, byl velmi ceněn hned po svém vzniku a brzy se začaly dělat kopie. Na výstavě jsou k porovnání jak originál tak kopie z majetku NG. Průzkumy ukázaly, že kopie vznikla za pomoci čtvercové sítě, která je viditelná na fotografii. Na kopii je v dolní části ještě pole s nápisy, které bylo z originálu odstraněno. Zajímavý je autorský podpis – na obou dílech je to pověstný bílý okřídlený hádek, i když kopie vznikla až ve 2. polovině 16. století po Cranachově smrti.
K výstavě přísluší bohatý doprovodný program, jak bývá zvykem komentované prohlídky, odborné přednášky, ale také workshopy o technikách Cranachovy malby nebo výtvarné ateliéry v prostorách výstavy pro děti i dospělé.
Na rozdíl od ostatních letních výstav potrvá Cranachova výstava ve Šternberském paláci na Hradčanech do 22. ledna příštího roku.

25.7.2016 11:07:46 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Pavel Forman vystavuje v DOXu

Výstava TransForman (Foto: Jan Slavík, ©DOX)

Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 15. týden

Karel

Karel
Jediný, neopakovatelný, milovaný. Karel Gott pohledem dokumentaristky Olgy Malířové Špátové. Celoveče celý článek

další články...