zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Budování státu ve Veletržním paláci

René Roubíček - Prostorová kompozice pro Expo 58

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Nová výstava Národní galerie a Vysoké školy uměleckoprůmyslové (letos si připomíná 130 let od svého založení) pod titulem Budování státu představuje předválečné a poválečné Československo prostřednictvím vizuální kultury (výtvarného umění, architektury a designu), která se podílela na konstrukci státní moci, identity a národního sebevědomí.
Organizátoři poprvé po dvaceti letech přistupují ke státu Československo nejen jako k něčemu, co se týká každého zdejšího občana osobně ale zejména jako k objektu historie, který je třeba zkoumat s odstupem a bez ideologizace a politizace. Nejde tak o kunsthistorickou přehlídku našeho moderního umění, ale o přehlídku umění vznikajícího převážně na státní zakázku (jsou zde i některé osobní reakce), která na rozdíl od dnešního myšlení kdysi byla považována za poctu.

Vedle sebe proto mohou existovat díla špičková i méně kvalitní, avšak naplňující téma „budování státu“. Název je vypůjčen z titulu díla Ferdinanda Peroutky, který v něm formuloval odpovědnost intelektuálů a umělců a jejich podíl na etablování nového státního útvaru.

Přes několik dějinných cézur (ta nejzásadnější – předválečná doba a totalitární režim uspořádává i umístění exponátů v jednotlivých sekcích) vyvstávají jasné propojenosti a návaznost tradic, v kterékoliv době se najdou díla, která obstojí v zahraniční konkurenci.

Výstava je strukturována do devíti tématických sekcí a upozorňuje i na objekty, které dnes tvoří naši každodennost a my už je za umění vůbec nepovažujeme. Budovy státních úřadů, divadel, škol, v nichž se všichni někdy octneme, peníze (přehled stokorun), známky (ty první s Masarykem a vůbec první Muchův návrh), věci, které bychom na takovém místě běžně neočekávali. Například typy policejních čepic, vojenské helmy – ta první původně rakouská, připodobněná francouzské nefunkčním pruhem na povrchu, druhá čistě funkcionalistická ze třicátých let a poslední socialistická, na níž se jistě mnozí ještě pamatují.

V sekci mezinárodních úspěchů je nepřehlédnutelná Jawa typu 500DT 890, která získala titul výrobku roku 1967, její vývoz naplňoval státní kasu devizami a dostala se i do londýnského Design Centre.

Právě ve způsobu mezinárodní reprezentace odhaluje výstava zřetelnou souvislost. Tak jako provorepublikové Československo snažil se i komunistický režim dokázat v zahraničí svou vyspělost a úspěšnost a tyto úmysly přinesly i spoustu kvalitních uměleckých projektů jako celá expozice s budovou pavilónu v Bruselu na Expo 1958. Škoda, že jen na fotografii lze obdivovat např. skleněnou plastiku Reného Roubíčka, za kterou získal tehdy Grand Prix. V Osace v roce 1970 uspěl Stano Filka s prostorovou instalací „Poezie o prostoru a kosme“, do níž mohou návštěvníci také vstoupit, tehdy to byla vůbec jedna z prvních instalací. Umělci, kteří by na domácí půdě mohli působit po tíže, byli exportováni do zahraničí, aby obohacovali stát odtamtud. Např. díla vytvořená v Iránu pro šáha Páhlavího měla světovou úroveň a plnila tuto funkci k oboustranné spokojenosti.

Pozoruhodná je transformace v oblasti tělovýchovy, starší lidé vědí dobře jaký byů rozdíl mezi sokolskými slety a socialistickými spartakiádami. Ideový posun krásně dokumentuje poúnorový plakát se zástupci komunistické mládeže, kteří ale ještě mají na úborech i na praporu odznak Sokola.

Využití i zneužití lidové kultury je připomenuto v sekci o folklóru. Přetvoření lidových hrdinů – např. Jánošíka, v představitele utlačované třídy na tapisériích nebo gobelínech, idealizace Slovenska a Podkarpatské Ukrajiny jako protikladu k průmyslovým Čechám ve fotografiích a filmech provorepublikových tvůrců, na druhé straně ale i snahy podchytit lidovou produkci jak v době první republiky tak po únoru v Ústředí lidové umělecké výroby.

Výstava poskytuje i akustické a filmové zážitky. Na počátku je možné poslechnout si československou státní hymnu v podání Emy Destinové a také Karla Kryla a Karla Gotta ze 4. prosince v roce 1989. Několik filmových dokumentů zachycuje intervence komunistického režimu do krajiny – megalomanské stavby – Gabčíkovo, most přes Dunaj v Bratislavě, stavbu dálnice a také přesun kostela v Mostě nebo návrhy propojení s mořem pomocí vodních kanálů. V protějším improvizovaném filmovém sále pak fiktivní dokument o díle, které se nerealizovalo Adriaport - vybudování podzemního tunelu z Československa na jadranské pobřeží.

Poslední část výstavy je věnována architektuře – modely, plány a fotografie ministerstev, zastupitelských úřadů, vysokých škol, sídlišť ale i Plečnikovy přestavby Pražského hradu ukazují, že v některých směrech navazovali architekti na starší kvality a i pod autoritářským státním tlakem byli schopni vytvořit stavby stále ceněné. Definitivní tečku představují návrhy, modely nebo kopie pomníků, zajímavostí na tomto místě je svatováclavská váza, státní dar Vatikánu, s nímž mělo Masarykovo Československo vztahy problematické...

Výstava je uspořádána s vnitřní logikou, která umožňuje vyhledávat nesčetné souvislosti ale i si třeba jen tak zavzpomínat. Je přehledná, každý předmět má dostatek místa a dobře čitelnou popisku, svou rozmanitostí provokuje neustálou pozornost ale nezahlcuje množstvím. Nesnaží se být kritická nebo odsuzující, k československému tématu přistupuje spíše než s chladným odstupem s laskavým porozuměním či skrytým humorem a otevírá poznání, že i takto se na naše dějiny můžeme podívat a identifikovat se s nimi. Pro mladé nenásilný zábavný způsob poučení, pro generace pamětníků také osobní prožitek.

Právě jim vychází Národní galerie vstříc a pokud již dosáhli věku 65 let, mají vstup zdarma! Výstava „Budování státu“, k níž je připraven obsáhlý doprovodný program, probíhá ve Veletržním paláci v Praze do 7. února 2016.

30.11.2015 13:11:14 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...