Sám se skřivany- česká lyrická krajina přelomu 19. a 20. století
autor: archiv
zvětšit obrázekOd 70. let 19. století se příroda stala pro české umělce přímým zdrojem inspirace. Zobrazovali krajinu jako ústřední námět svých obrazů a především jako symbolické zrcadlení vnitřních reflexí člověka. Krajina v jejich pojetí představuje intimní prostředí, kde se lidská mysl definuje a vymezuje vůči světu.
Výstava Sám se skřivany předkládá dvě zásadní polohy tvůrčího pojednání krajiny přelomu 19. a 20. století: dílo Julia Mařáka a jeho krajinářské školy (Antonín Slavíček, Ferdinand Engelmüller, Jan Honsa, Alois Kalvoda, František Kaván, Otakar Lebeda, Stanislav Lolek a Jaroslav Panuška) a následující kapitolu symbolistní (František Bílek, Jan Konůpek, František Kobliha, Maxmilián Pirner, Jan Preisler a Tavík F. Šimon).
Pokud v rámci první zmíněné „linie” postupně pronikají podněty francouzského impresionismu do českého umění, druhý proud se již noří do skrytých obzorů niterné představivosti. Výstava představuje krajinu jako poeticky zviditelňované ohnisko lidských myšlenek a citů, které nás nepřestávají ani po více než století silně oslovovat.
Krajinářská výstava ve Východočeské galerii v Pardubicích organizovaná za spolupráce Galerie Středočeského kraje a Galerie moderního umění v Hradci Králové potrvá na pardubickém zámku do 31. května 2015.
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek