zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Váchal - Napsal, vyryl, vytiskl a svázal

Josef Váchal, Sočské údolí, 1919

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Váchalovo 130. výročí narození (1884 - 1969) připomíná již probíhající výstava Galerie hlavního města Prahy v Domě U kamenného zvonu a nyní ji doplňuje počin Západočeské galerie v Plzni pod titulem JOSEF VÁCHAL - NAPSAL, VYRYL, VYTISKL A SVÁZAL.
Tvorba Josefa Váchala, dosud plně nedoceněného umělce - první rozsáhlá prezentace se uskutečnila v Rudolfinu v roce 1994 - se tak zdá být pokryta ve svém celku - jeho malířské dílo mají možnost shlédnout návštěvníci GHMP a Váchalovu vztahu ke knize je pak věnována výstava plzeňská. Představuje velký přínos ve "váchalovském" bádání, protože jak uvedla autorka obou výstav Marie Rakušanová, Váchalova knižní produkce nebyla dosud zpracována.

Váchal se knihami zabýval celý život, od mládí je četl, shromažďoval, pořádal, vpisoval do nich své poznámky ale především je vytvářel. Nebyl autorem "krásných knih", které se staly na počátku dvacátého století uměleckým programem, nýbrž pojímal knihu jako "Gesamtkunstwerk" totální umělecké dílo. Pro většinu svých knih napsal text, vysázel ho i z vlastních odlévaných liter, do dřeva vyryl grafická témata, vše vytiskl a mnohé také vlastnoručně svázal. Vydával knihy v malých nákladech - byly určeny pro zasvěcence ne pro bibliofily. Užívání Váchalových knih mělo být mystickým zážitkem, proces čtení byl zpomalován překážkami a teprve jejich překonání umožnilo vstup na cestu iniciace. Váchal vycházel z magické podstaty písma a znaku, které považoval za živou entitu a význam textu byl pro něj až druhotný. Jeho přístup ke knize procházel vývojem a postupně došlo k rozvolňování a lze mluvit o tom, že Váchal dospěl až k určitému konceptualismu a "intertextuální" struktuře.

Plzeňská výstava, o jejíž architektonické řešení se s velkým pochopením zasloužil výtvarník a architekt Zbyněk Baladrán, není členěna chronologicky, ale představuje jakousi mentální Váchalovu mapu - seskupení vlivů, nálad a úvah, způsoby realizace. Výstava zahrnuje na 250 exponátů shromážděných z veřejných i soukromých sbírek. Největším zapůjčovatelem je Památník písemnictví, který vlastní Váchalovu pozůstalost literární i výtvarnou, dále například Alšova jihočeská galerie. Národní galerie, Národní muzeum, Muzeum Šumavy v Sušici a jiní. Mezi exponáty jsou vedle knih a příkladů vazeb sady písmen, štočky vyřezávané zubařskými frézami, které jsou u nás povážovány za vrchol techniky dřevořezu, korespondence - jeho dopisy romány - nebo obraz Koniáše.

Váchalova výstava Západočeské galerie v Plzni organizovaná ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví v Praze bude přístupná v plzeňské výstavní síni Masné krámy do 1. ledna příštího roku.

20.10.2014 13:10:49 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři klasika v komediálním hávu

Tři mušketýři (plakát)

Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Duma celý článek

další články...