zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Magdalena Jetelová - (DES)ORIENTATION?

Magdalena Jetelová

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstavní projekt představuje tvorbu Magdaleny Jetelové (*1946), významné české umělkyně, která patří ke světově uznávaným osobnostem současné vizuální scény. V podobě dřevených židlí, schodů a dalších objektů z konce 70. a první poloviny 80. let minulého století osobitým způsobem ironizovala život v komunistickém režimu. Účast na neoficiálních aktivitách autorce prakticky znemožnila participaci na zahraničních výstavách a její další umělecká činnost, často na pomezí legality, se tak redukovala na okruh stejně zainteresovaných přátel. V letech 1983–84 realizovala v prostředí svého někdejšího pražského ateliéru akce se signálním kouřem, jimiž vizualizovala neustálé rozpínání „rudé“ konglomerace. Z období před autorčinou emigrací také pochází její, dnes již legendární a stále nedokončený landartový projekt, ve kterém uplatnila myšlenku svébytného podzemního prostoru v intencích názvu Underground City. Již roku 1983 byla pozvána na New Art v Tate Gallery v Londýně jako jediná zástupkyně zemí východního bloku a postupně se stala součástí mezinárodní umělecké scény. Po odchodu do emigrace v roce 1985 byl zničen i její ateliér. Ani v zahraničí autorka neslevila ze svého aktivního tvůrčího postoje.

Svérázným vykročením mimo galerijní prostor ukázala novou podobu sochařství. Začala se zabývat vztahy mezi objektem a prostorem. Přítomnou podobu architektury dekonstruuje novou vizualitou, destabilizuje její tvář záměrným převracením nebo opakováním jednotlivých prvků a celkovým časovým posunem odkrývá vzdálené nebo vytěsněné souvislosti. Jako jedna z prvních umělkyň pocházejících z posttotalitních zemí začala pracovat s novými technologiemi, laserovým světlem, využívala kódovaného jazyka souřadnic GPS i současných robotických systémů. Ve stále se zdokonalující technice nových médií spatřuje možnost oživit komunikaci a zprostředkovat neobvyklé emocionální prožitky. Flexibilně reaguje na místo samé, vytrhuje ho z všedního kontextu a pozměňuje jeho strukturu s cílem vnímat jiné mezivrstvy času a prostoru. Neopomíná ani sociální aspekty jako jsou lidská práva a životní prostředí.
V letech 1992 až 1995 uskutečnila monumentální projekt Domestikace pyramid v několika evropských kulturních institucích, jejichž výstavní prostory konfrontovala s přísnou geometrií egyptské architektury. Mezi další pozoruhodné instalace patří Translokace I a II v německém Hannoveru a Darmstadtu pracující s dynamikou prostorového i časového posunu. Přímá reakce na místo samé stojí v centru dalších časoprostorových realizací. Světelnými paprsky vytyčuje směry a zviditelňuje dělení či spojení (Islandský projekt, 1992, Atlantický val, 1994–95; Crossing King´s Cross, 1996). Půdu pro své komplexní tvůrčí počiny nachází na pomezí landartu, konceptu a akce.
Po roce 1989 působila Magdalena Jetelová jako konzultantka Václava Havla na Pražském hradě. V letech 1990 až 2004 vyučovala na Státní umělecké akademii v Düsseldorfu, od roku 2004 do konce loňského roku byla profesorkou na Výtvarné akademii v Mnichově. Vystavovala v řadě světových prestižních muzeí (mj. v Museu d´Art Contemporani de Barcelona, Tate Gallery of Art London, Museum of Modern Art New York, Chicago Art Center, Martin-Grophius-Bau Berlin, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa), účastnila se mezinárodních přehlídek umění (Dokumenta 8 v Kasselu, Sydney Biennale, Gwangju Biennale v Jižní Koreji, 54. bienále v Benátkách). U příležitosti udělení ceny Lovise Corintha vyšla v roce 2007 autorčina obsáhlá monografie. Její dílo je zastoupeno v předních světových sbírkách, například v pařížském Musée National d´Art Moderne Centre G. Pompidou, Museum der Stadt Darmstadt, The Henry Moore Institute Leeds, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C., Národní galerii v Praze atd.
Výstavní projekt (DES)ORIENTATION? Projekty z let 1982 – 2013 představuje autorčiny prostorové realizace pracující s dynamikou, světlem a vizualizací skrytých energií. Neopomíjí ani nejnovější práce s textem nebo kouřem odkazující k nedávné společné historii bývalých posttotalitních zemí. Ve světové premiéře prezentuje projekt podzemního zahradního centra, který autorka navrhla v opozici proti dominujícímu proudu unifikované sídlištní zástavby Jižního Města. Unikátnost výstavního projektu potvrzuje fakt, že se jedná teprve o třetí samostatnou výstavu Magdaleny Jetelové v její původní vlasti, kterou vytvořila speciálně pro olomoucké muzeum a svojí kouřovou akcí při zahájení výstavy vyzývá k aktivní účasti na společném projektu další umělce ze střední a východní Evropy.

3.6.2013 22:06:53 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek

další články...