zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Architektura pro lidi

Miese van der Rohe

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Muzea, koncertní síně, divadla, kostely, knihovny, mateřské školky a další kulturní a občanská zařízení financovaná místní nebo státní správou zcela převážily nad bankami, kancelářemi, obchodními domy a jinými objekty komerčního sektoru ve finále Ceny Miese van der Rohe 2011 neboli Ceny EU za současnou architekturu.

Historie tohoto nejprestižnějšího architektonického ocenění sahá do roku 1929, kdy podle návrhu Ludwiga Miese van der Rohe byl vystavěn německý pavilón pro Mezinárodní výstavu v Barcelóně. Po výstavě byl pavilón demontován, ale protože v něm Mies van der Rohe použil převratný prostorový koncept podobně jako v brněnské vile Tugenhat, objevily se už po druhé světové válce názory, že by měl být postaven znovu. Později k tomu také došlo a v roce 1986, kdy byl dokončen, se zrodila také myšlenka udělovat speciální cenu. Měla zohledňovat novou situaci v Evropě, kdy se architekti díky Evropské unii už nemuseli omezovat jen na práci na domácích působištích. Její zvláštnost spočívá i v tom, že se opírá o dva odlišné systémy posuzování - jednak jsou to profesní organizace, většinou lokální komory architektů, které musí dojít k nějakému kompromisu a proti nim stojí nezávislí experti, kteří nemusí brát na nic ohled.

Poprvé byla cena udělena Nadací Miese van der Rohe v roce 1988 a od té doby ji získávají každé dva roky vybrané projekty, které splňují podmínky soutěže - musí být navrženy evropským architektem a realizovány v daném období v jedné z 31 evropských zemí.

Do toho běhu bylo přihlášeno na 2000 projektů, z nichž na 350 postoupilo do soutěže a dále 45 do finále, z něhož vzešel vítěz. Stala se jím rekonstrukce budovy Neues Museum v Berlíně, jejímiž autory jsou architekt David Chipperfield a Julian Harrap. Neues Museum z 19. století bylo téměř z poloviny zničeno za druhé světové války a David Chipperlfield zvolil zcela netradiční přístup, který není imitací historie, ale reinterpretací vytváří harmonii starého a nového.

Vedle hlavní ceny získal Zvláštní cenu pro začínající architekty projekt Domu- koláže v Gironě ve Španělsku architektů Ramona Bosche a Bet Capdeferro.

Plány, fotografie, video projekce a texty týkající se vybraných 45 staveb jsou předkládány veřejnosti na putovní výstavě, kterou u nás pořádá časopis Zlatý řez ve spolupráci s Nadací Miese van der Rohe a Národní galerií ve Veletržním paláci v Holešovicích do 6. ledna příštího roku.

Všechny finálové projekty nejen zjevně dokazují, že to s krizí není tak zlé, ale především to, jak se pozvolna přesouvá obraz architektury z pojmu objekt na řešení širšího městského zásahu prospěšného nejen těm, kteří určitou architekturu přímo využívají.

13.11.2012 21:11:29 HelKo | rubrika - Zprávy