zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nahá geometrie

Z tvorby Františka Drtikola

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Středočeský kraj otevřel ve svých nově zrekonstruovaných prostorách ve vzácném románském domě na rohu Husovi ulice v Praze zároveň s informačním střediskem a kavárnou také novou galerii. Galerie GATE zahájila svůj provoz opravdu velkolepým způsobem - výstavou jednoho z nejvýznamnějších původem středočeských umělců, fotografa Františka Drtikola (1883 Příbram - 1961 Praha), považovaného za prvního českého fotografa mezinárodního významu a po jeho znovuobjevení v sedmdesátých letech za jednoho z nejvýznamnějších fotografů 20. století.

Výstava uspořádaná ve spolupráci s Galerií Středočeského kraje (GASK) a Galerií Kicken Berlin zahrnuje na 60 jeho prací, mezi nimiž jsou i fotografie u nás dosud nevystavované z vlastnictví soukromých sběratelů v USA.
Drtikol se ve svých raných fotografiích soustřeďoval na nahou ženskou postavu pojatou ještě ve stylu secese a symbolismu střídavě jako "femme fatale" a "snovou vílu", přičemž používal stylizovaných možností ušlechtilých fotografických tisků. Po skončení první světové války vyvinul Drtikol v návaznosti na předchozí práce svůj vlastní fotografický styl, který se vyznačuje expresivně-dynamickými pózami s důrazem na dramatické světelné efekty. Jako "Art Deco fotograf" (jak napsala Anna Fárová) vynalezl Drtikol nezávislou řeč, která procházela od futurismu, expresionismu a kubismu a přesto nalézala vždy svých lyrických forem". Abstrakce a vyobrazení jsou spolu propojené subtilním použitím geometrických prvků vytvářejících kulisu.
Mezinárodního ohlasu se dostalo Drtikolově nejznámějšímu dílu z tohoto období nazvanému "Vlna" v roce 1925. V té době se také účastnil s úspěchem mezinárodních fotografických výstav, především ve Spojených státech.
V roce 1935 se odvrátil od fotografie a stále více se zabýval malbou a buddhistickým učením. Jeho fotografické dílo tak od roku 1940 až do roku 1972 upadalo do zapomnění, kdy ho znovuobjevila a připomněla legendární výstava Anny Fárové v Praze.
Vystavené fotografie pocházejí z dvacátých a počátku třicátých let, kdy živé modelky nahradila figurální abstrakce - dřevěné figurky žen různě aranžované např. s rostlinami, v geometrických obrazcích. Vedle aktů v různých pózách, tanečních, hereckých, jejichž linie jsou propojovány často s geometrickými tělesy (disk) a křivkami (lano, vlny), jsou to také portréty (např. Drtikolova manželka Ervína Kupferová s hranoly), ženské tváře, části těl, symbolické výjevy (Salome, Jan Křtitel)) a Drtikolovy autoportréty.
Drtikolovo fotografické umění podtrhuje i nevtíravý způsob instalace. V jednoduchých černých rámech na bílém podkladě bílých zdí nechává vyznít efekt černobílých fotografií v prostoru, který pro takovou to výstavu snad ani nemohl být lépe vybrán.

Výstava fotografií Františka Drtikola Nahá geometrie je otevřena v Galerii GATE - v Informačním centru Středočeského kraje - v Praze v Husově ulici do 15. května 2012.

16.4.2012 15:04:52 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...