zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Současné ruské umění v Praze

Současné ruské umění v Praze

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zveme vás do galerie Českého centra Praha na výstavu současného ruského umění s názvem MIMO ŠKOLY / ZA ŠKOLOU. Slavnostní zahájení výstavy se bude konat 5. dubna od 18:00. Výstava reflektuje tvorbu pěti umělců - Vladislava Jefimova, Kirilla Alexandrova, Vladimira Kuprjanova, Nikity Alexejeva a Viktora Alimpijeva. Kurátorem výstavy je ředitel Státního centra současného umění v Rusku (GCSI) Leonid Bažanov, výkonným kurátorem jeho zástupce Vitalij Pacjukov. Výstava vznikla ve spolupráci s Českým centrem Moskva a Státního centra současného umění v Rusku (GCSI). K vidění od 6. do 28. dubna 2012.

Vernisáže se zúčastní kurátoři výstavy Leonid Bažanov a Vitalij Pacjukov, vystavené umělce zastoupí Vladislav Jefimov a Kirill Alexandrov. Z Českého centra Moskva dorazí i jeho ředitelka Dana Brabcová. Výkonný kurátor Vitalij Pacjukov uvedl: „Výstava je výsledkem snah ruských kurátorů představit českému publiku současné ruské umění a jejím cílem je navázat na sporadickou výměnu výstavních projektů mezi Prahou a Moskvou. Výstava představuje průřez různými tendencemi v umění současného Ruska, které se nedá zjednodušit jen na konceptuální školu nebo technologickou linii vývoje současného umění. Dílo nové generace umělců, kteří nejsou českému publiku dostatečně známi, zároveň do určité míry navazuje na dílo nezávislých moskevských umělců, které český výtvarný teoretik Jindřich Chalupecký spojil v neformálním pojmu 'škola Sretěnského bulváru’.“

Výstavního projektu se účastní představitelé hlavních proudů moskevské umělecké scény, kteří vyjadřují vlastní hledisko v rámci určení uměleckého vyjádření, zachovávaje přitom čistotu stylu a osobní pozici. Grafické instalace Nikity Alexejeva v sobě obsahují jasně vyjádřené tradice moskevského konceptualizmu, spojujíce významové (textové) obrazy s vizuálními fenomény. „Texty“ Nikity Alexejeva, vystavěné v strategiích filozofie jazyka a aktuální znakové symboliky, která pramení v kultuře zen-budhismu, se organicky pojí s vizuálními úvahami umělce, a uskutečňují vzájemný dialogický komentář. Objekty Kirilla Alexandrova, umělce, který se stal v posledních letech pionýrem neo-konstruktivistické vlny, nabízejí paradoxní umělecké komunikace, které dokáží vyjadřovat reálie z post-fluxusového období organicky vztažené k pseudovědeckým formám, kdy jsou odhalovány bezprostřední vztahy „ústrojnosti“ uměleckého díla a jeho plastické struktury. Video-art Viktora Alimpijeva podává radikální a plnokrevné svědectví o nejnovějších ideách v ruské vizuální obraznosti. Známá kompozice „Slavíček“ (2004), která využívá tradice divadelní kultury, sleduje jeden z archetypálních stavů současné ruské společnosti, jeho usilování o demokratickou autonomii a zároveň jeho tradicionalizmus, archaizmus, jehož obsahem jsou virtuální klišé. Umění čtvrtého účastníka projektu Vladislava Jefimova je určeno multimediálními technologiemi, které v sobě obsahují úvahy o přirozenosti vědeckého poznání, o tradičních vztazích mezi osvětovými formami vědy a reflektivnosti umění. „Znějící“ a „létající“ objekty Vladislava Jefimova v sobě nesou hlubokou ironii, s přídechem romantických úvah o dětské vášni k vynalézání. Expozici završuje projekt jednoho z nejvýraznějších představitelů současného foto-umění, umělec Vladimir Kuprjanov, který proměnil tradiční fotografii ve stereoskopický objekt-instalaci, v mnohovrstevnatý vizuální svět, který v sobě uzavírá vyostřenost konfliktů současných sociálních procesů a mnohorozměrné vědomí obyčejného člověka.

2.4.2012 14:04:12 Redakce | rubrika - Z Českých center