Houslový virtuos Daniel Matejča se SOČR vydává nové album

autor: Supraphon
zvětšit obrázekTalentovaný mladý houslový virtuos Daniel Matejča vydává u Supraphonu v krátkém sledu již třetí album. Tentokrát nahrál dvě výrazné skladby ruské hudby 20. století – První houslový koncert Dmitrije Šostakoviče a První houslový koncert Sergeje Prokofjeva. Nahrávka vznikla ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou Tomáše Netopila.
První houslový koncert Dmitrije Šostakoviče vznikal v letech 1947–48 pro Davida Oistracha. Skladatel byl tehdy označen za „formalistu“ a výrazné židovské hudební motivy se v antisemitském sovětském režimu staly další přítěží, takže premiéry se strhující dílo dočkalo až po Stalinově smrti. Protipólem k dramatickému Šostakovičovu koncertu je hravý a kontrastní První houslový koncert mladého Sergeje Prokofjeva, který vznikal s přestávkami mezi lety 1914 a 1917.
Daniel Matejča je v obou koncertech ve svém živlu – hraje se strhující energií i virtuosní technikou, pohybuje se na široké škále emocí mezi syrovostí, jemností a jímající hloubkou. Zkušený Tomáš Netopil je doprovázející dirigent v nejlepším smyslu slova: tvaruje zvuk orchestru v bohaté paletě dynamiky a barev, především však sólistu na každém kroku provází jeho příběhem. „Nebylo to naše první umělecké setkání, a právě v případě Šostakovičova houslového koncertu jsme mohli bohatě čerpat z naší společné koncertní zkušenosti. Daniel je mimořádně sugestivní umělecká osobnost, vyhovuje mi jeho naturel, energie a přístup k interpretaci, který je velmi blízký mému osobnímu uchopení těchto závažných děl houslové literatury,“ komentuje spolupráci s mladým virtuosem Tomáš Netopil.
Ke svému novému albu Daniel Matejča uvedl: „Dnes jsem starší, rozumím Šostakovičovým životním komplikacím trochu více – ale nikdy (díky bohu) nebudu stoprocentně schopný pochopit míru bolesti, kterou nám ve své hudbě zanechal. Je to pro mě jedinečná, velmi silná skladba. Druhou skladbu, kterou jsem na album nahrál, je Prokofjevův První houslový koncert, který překypuje nádherou v kontrastu s řádnou mírou sarkasmu až sovětské brutality. Některé jeho části jsou dle mého názoru dodnes nepřekonané, co se houslové literatury týče.“
Obě skladby podle Matejči hrají klíčovou roli v jeho hudebním i osobním růstu: „Obě se neustále vracejí do mého života. I proto jsem se rozhodl svůj podíl Šostakovičovy a Prokofjevovy zprávy zvěčnit na novém albu. A je to pro mě velká čest a důležitý milník.“
Nahrávku vydává Supraphon na CD i v digitálních formátech na www.supraphonline.cz.
Časopis 42 - rubriky
Časopis 42 - sekce
DIVADLO
Nová inscenace V zrcadlové síni se zabývá ženskou krásou

Krása je kouzlo, ale i nedosažitelný cíl, droga, moc a prokletí. Úskalími i privilegii ženské krásy, sebepojet celý článek
HUDBA
Imodium se chystají do Spirály

Když Imodium oznámilo zkraje roku největší akustický koncert ve své dosavadní – již více než dvacetileté celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mamas & Papas od režisérky Alice Nellis

Mamas & Papas
Z. Bydžovská, Z. Čapková, M. Issová a Z. Kronerová v mozaice zlomových situací manželských a celý článek