Česká taneční platforma 2009 – 1. Small Hour
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekK dalším špičkám programu České taneční platformy 2009 patřili Nataša Novotná a Václav Kuneš, bývalí tanečníci Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána (V.Kuneš, dnes nezávislý tanečník, pracuje rovněž jako asistent Jiřího Kyliána), kteří založili v roce 2007 společně s Ondřejem Kotrčem velmi uznávaný soubor 420people. Jejich zatím nejúspěšnější choreografií je SMALL HOUR, která získala Cenu Sazky a Divadelních novin za nejlepší počin sezony 2008 v oboru tance a baletu a za jejíž interpretaci získala tanečnice Nataša Novotná i Cenu Thálie 2008. Na podzim tohoto roku chystá 420people uvedení stejnojmenné trilogie, jejíž první část On an Even Keel vznikla už v roce 2007 v koprodukci s nizozemským divadlem Korzo.
Podtextem choreografie „Small Hour“v kyliánovském pojetí je vyrovnávání se s časem – jaký význam má pouhá hodina proti okamžiku, který promění lidský život? Již první obraz je mottem utváření pohybu - tanečnice napíná ústy vlákno – gumu? do nejextrémnějšího okamžiku – vlákno praská a tanečnice se výskokem osvobozuje v náručí tanečníka. Zmítání tančících (Nataša Novotná, Václav Kuneš) mezi extrémy, pohyb v extrémních pozicích, vychylování z těžiště do okamžiku, kdy hrozí destrukce, pak záchrana protipohybem a nábojem nové energie, úporné úsilí o pohyb odnikud nikam, plynulý tah zaseknutý v jednom okamžiku. Čistota precizně vyrýsovaných linií pohybů, síla i něžnost zároveň, podtržené elektronickou hudbou Roberta a Donalda Lippoků na motivy H. Purcella, tvoří křehký obraz, jehož sdělení má váhu.
Golden Rock - opět v choreografii V. Kuneše - dva muži, jedna žena – krčí rameny – vědí vůbec, co chtějí? Jde o vztahy, ale není to jen erotika, jde o něco víc. Na houslovou skladbu Lajkó Felixe tančí trio Nataša Novotná, sólista baletu Monte Carlo Francesco Nappa a Milan Ostrčil. Výbušný rytmus sólových partů a duet kontrastuje s plouživými stínovými zpomaleným pohyby trojice, připomínající podivné monstrum. Po dramatickém i odlehčeném průzkumu jsou nakonec všichni tam kde začali – krčí rameny a odchází.
Na závěr úsměvná hříčka. B/olero – duet pro dvě ženy na Ravelovu hudbu - je poslední prací proslulého izraelského choreografa Ohada Naharina (2008). Naharin pracuje pomocí vlastní taneční metody gaga, jejíž pohybový jazyk vychází z vnitřních prožitků. S nadsázkou se dá označit jako jaksi ostřejší a hranatější v porovnání s předchozími skladbami. Tanečnice Nataša Novotná a Rei Watanabe oblečené do černých koktailových šatů si pohrávají s rytmem, opakují do nekonečna jednoduché pohyby, tančí si pro zábavu, barevná světla připomínají disko styl. Nakonec se ze hry i hudby stává tak trochu zmatek. Ravelovo Bolero je slyšet v podání japonského skladatele a hráče na syntetizátor Isao Tomity.
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek