zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Athénské ovace pro balet Národního divadla

Brel-Vysockij-Kryl/  Sólo pro tři

autor: Roman Sejkot  

zvětšit obrázek

Na sklonku listopadu absolvoval baletní soubor Národního divadla Praha náročný zájezd do Athén, který byl výjimečný hned v několika směrech. Tanečníci si před vyprodaným hledištěm Badminton Theatre vyzkoušeli náročné blokové hraní dvou titulů, a k tomu bez alternací v obsazení. V pěti dnech pět představení baletu Petra Zusky Brel-Vysockij-Kryl / Sólo pro tři odtančili jako hlavní pár Alexandre Katsapov a Zuzana Susová, v dalším bloku pět repríz Romea a Julie choreografa Youri Vámose absolvovali v titulních rolích Adéla Pollertová a Michal Štípa s Alexandrem Katsapovem jako Merkuciem. Sólisté i sbor si řecké publikum zcela podmanili.

„Badminton Theatre je budovou, která byla původně postavena k olympijským hrám, pojme na dva a půl tisíce diváků,“ vysvětluje dramaturg baletu ND, PhDr Václav Janeček, „Slouží jako prostor hostování slavných světových produkcí, sou to často muzikály, ale také tam vystupoval s vlastním programem slavný tanečník Julio Bocca nebo show Lord of the Dance. Proto si jejich pozvání velmi vážíme, ačkoli tento zájezd byl pro tanečníky výjimečnou zátěží.“

To mohou potvrdit samotní sólisté. Série Sóla pro tři proběhla ve dnech 19. – 23. listopadu a představitel hlavní role, Alexandre Katsapov, se po návratu svěřil: „Měl jsem skutečně nabitý program: pětkrát Sólo pro tři, pětkrát Romeo a Julie, k tomu dvě generálky. Sólo pro tři je nesmírně fyzicky i psychicky náročné představení, ale odezva publika byla výborná.“ Úspěch představení podpořila i další okolnost. Pro těchto pět vystoupení vytvořil Petr Zuska jako závěr „přídavek“ v podobě choreografie na dvě řecké písně – byla doplněna na přímou žádost pořadatelů. Už tak náročné představení se tak ještě protáhlo, ale tečka vzbudila v divácích nelíčené nadšení. Tanečníci museli ale opatrně rozvrhnout síly. „Byl jsem tak unavený, že první týden jsem nevytáhl paty z hotelu,“ vypráví Katsapov, „Ani mi to ale nevadilo, protože Athény znám. Byly jedním z prvních zahraničních měst, kam jsem se dostal ještě s petrohradským divadlem na zájezd. Tehdy na mě hodně zapůsobily, ale tentokrát, asi i díky únavě, jsem nic zvláštního nevnímal.“

Blok představení Romea a Julie byl zařazen 26. – 30. 11. Představitelka Julie, Adéla Pollertová, doplňuje další postřehy: „Publikum se chovalo zvláštně, předem nás upozornili na to, že po představení se tleská málo a lidé hned odcházejí. Nejprve se mi také zdáli chladní, ale baletní mistři, kteří seděli mezi nimi, říkali, že byli do představení úplně vtažení. Bylo zajímavé, že v průběhu jednotlivých večerů reagovali lidé stále lépe a nakonec byli skoro jako v Praze. Jen někdy tleskali na neobvyklých místech, třeba ve scéně ze třetího jednání, kdy mě jako Julii vyndá Romeo z rakve, nebo když ve druhém jednání Tybalt střelí Merkucia. Tam totiž následuje ještě dlouhá etuda umírání, takže vrchol celé scény je v úplně jiném okamžiku.“

V Athénách sólistka zažila mnohatýdenní hostování, když byla ještě v angažmá Hamburského baletu Johna Neumeiera, takže tentokrát využívala čas také raději k relaxaci. Ke konci zájezdu se ale při náhodném nakupování setkala s přímou odezvou na své představení, jaká vždy potěší: „Chtěla jsem si jen koupit něco na sebe na památku a v obchodě jsem se dala do řeči s prodavačkou. Když jsem jí řekla, že tančím v divadle na hostování, paní mě ve vteřině poznala. Byla úplně nadšená, že k ní přišla nakupovat ´Julie´, kterou den předtím viděla. Dokonce to běžela telefonovat kamarádce a vyprávěla mi, jak se jí představení líbilo a jak jsme byli všichni skvělí. A ještě mi dala velkou slevu, tak jsem se zaradovala, že mi ta Julie konečně něco vynáší,“ uzavírá Adéla s nadsázkou své vyprávění.

Letošní sezóna baletu ND je nabitá zájezdy, a ty ještě zdaleka nekončí. Ještě v prosinci pojede soubor do Rakouska s představením Louskáček – Vánoční příběh, a v lednu se opět vydají na cestu sólisté Adéla Pollertová a Alexandre Katsapov, tentokrát do Spojených států.

14.12.2008 19:12:11 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...