zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Je právě čas na KY-TIME

KY-TIME (SND)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Každoroční hostování baletu Slovenského Národného divadla v Praze se stalo už dobrou tradicí. Tentokrát soubor přivezl komponovaný večer s názvem KY-TIME, pocta Jiřímu Kyliánovi. Jak už název napovídá v průběhu večera byly uvedeny dvě choreografie Jiřího Kyliána – Un ballo a Šest tanců. Vedle nich tvořily program choreografie Inšpirácia, 68 a Real time.

Večer otevřela nepříliš nápaditá choreografie Inšpirácia na hudbu klavírního koncertu č. 23 Wolfganga Amadea Mozarta, která je v podstatě jedním velkým duetem. Choreografem a režisérem je šéf baletu SND Mário Radačovský, který je i současně interpretem společně s Klaudií Bittererovou. Inšpirácia je jednou z choreografických prvotin Mária Radačovského, který se převtělil do postavy tvořícího a neustále hledajícího skladatele pod vedením Múzy-Inspirace.

Po Inšpirácii nastoupil Jiří Kylián a jeho choreografie Un ballo na hudbu Maurice Ravela. Sám Kylián popisuje svou choreografii jako „tanec na hudbu, nic víc“.Tím je řečeno vše. A tanečníci plně dokázali nároky choreografa splnit. V zábavném dílku vystoupili Viktória Šimončíková, Katarína Košíková, Silvia Najdená, Adrian Ducin, Roman Novitzky, Marko Čulen a sbor baletu.

V ostrém kontrastu ke Kyliánově choreografii se v geometricky ostře řezaných přímých liniích objevil příběh lidí v situaci, která změnila jejich životy. Ano, choreografie „68“ krutě připomíná události z historie Československa. Příběh muže a ženy, které rozdělila závora jak reálná, tak i ta metaforická. Přežijí odloučení a okamžiky, které jsou zkouškou vytrvalosti jejich vztahu, jejich vzájemné oddanosti? Sílu jim dává to, že se navzájem milují, protože nejdůležitější je pravda a jejich vzájemná oddanost. Mário Radačovský si vybral hudbu Johana Sebastiana Bacha a Wolfganga Amadea Mozarta. Dílo je dobře čitelné, mnohdy působí silně rušivě zvuky tanků a helikoptér, což asi bylo záměrem. I přes různorodé reakce publika je nutno vyzdvihnout ztvárnění postav Muže a Ženy Katarínou Košíkovou a Peterem Dedinským.

Následný Real time nás přivedl do současného konzumního života. Choreograf Lukáš Timulák si zvolil jako prostředí jeden den v supermarketu. Neotřelá koncepce s videodotáčkami zapůsobila jako blesk z čistého nebe. Nápad s prolínáním postav na plátně a jevišti je velmi dobrý, jen bohužel v některých pasážích působila choreografie už nudně a zdlouhavě. Nicméně originalita se upřít nedá a nečekaný závěr performance v podobě pomalu se stahující mříže diváky pobavil. Celkovému dojmu přispěla i moderní hudba (Gustav Santaolalla, Loituma a Peter Hajdin), která se mísila s šumem a hlukem supermarketu s neustálým pípáním pokladen. V této části se představilo celkem pět tanečníků: Katarína Košíková, Reona Sato, Barbora Kubátová, Peter Dedinský a Roman Novitzky.

V poslední částí večera bylo uvedeno známé veselé dílko Jiřího Kyliána na hudbu Wolfganga Amadea Mozarta: Šesť tancov. Osm tanečníků dokázalo zaplnit jeviště Národního divadla a splnit poslání Kyliánova baletu – zprostředkovat radost z tance publiku. Jmenovitě se jednalo o Viktórii Árvovou, Katarínu Kaanovou, Reonu Sato, Veroniku Hollou, za pány pak Daniela Slabého, Adriana Ducina, Marka Čulena a Juraje Žilinčára. Choreografie celý večer odlehčila a rozhodně navodila příjemnou atmosféru z hostování baletu SND. Je však nutno podotknout, že přivezené choreografie ukázaly velké rozdíly v autorské tvorbě. Ačkoli známé a publikem prověřené Kyliánovy opusy působily naprosto profesionálně, u ostatních choreografií bylo patrné tápání a hledání vlastního směru dalšího vývoje. Tomu odpovídaly i výsledné reakce publika. Nicméně hostování baletu SND bylo přínosné a nezbývá než se těšit na jeho další pohostinské vystoupení.

KY-TIME, pocta Jiřímu Kyliánovi. SND Bratislava. Inšpirácia: Hudba: W. A. Mozart; choreografie a režie: Mário Radačovský; scéna a kostýmy: Anik Bissonnette a Mário Radačovský. Un Ballo: hudba: M. Ravel; choreografie: Jiří Kylián; scéna: Jiří Kylián; kostýmy: Joke Visser; světelný design: Joop Caboort. 68: hudba: J. S. Bach, W. A. Mozart; choreografie: Mário Radačovský; scéna: Erik Ivančík; kostýmy: Martin Kotúček. Real time: hudba: Gustav Santaolalla, Loituma, Peter Hajdin; choreografie: Lukáš Timulák; scéna a kostýmy: Peter Biľak, Lukáš Timulák. Šesť tancov: hudba: W. A. Mozart; choreografie: Jiří Kylián; scéna a kostýmy: Jiří Kylián; světelný design: Joop Caboort. Psáno z představení 30.10. 2008.

17.11.2008 11:11:55 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...