Blízké hlasy z dáli
autor: Z webu
zvětšit obrázekAutentické historické prostředí s koncentrovanou duchovní atmosférou mohli zažít posluchači v románském paláci Pražského hradu během hudebního setkání Blízké hlasy z dáli souboru Schola Gregoriana Pragensis se svými hosty, skupinou japonských mnichů školy Tendai - Gjosan-rjú Tendai šómjó.
Dnešnímu kritizovanému globálnímu světu vděčíme za vznik nápadu postavit vedle sebe dvě časově i prostorově vzdálené liturgické tradice, které jak se ukazuje, jsou si v mnohém blízké.
Schola Gregoriana Pragensis, založená Davidem Ebenem v roce 1987, se zaměřuje na interpretaci gregoriánského chorálu – nejstaršího liturgického zpěvu křesťanského západu, jehož hlavním rysem je jednohlas a texty v latině, zejména žalmy. Schola Gregoriana Pragensis vychází z nejstarších neumatických pramenů z 10. -11. století, dále z české chorální tradice včetně rané polyfonie i z nově objevených skladeb z 13. – 15. století.
Zpěvy šómjó, které mají svůj původ v obřadném přednesu védských hymnů, jsou dodnes součástí liturgie klasického proudu japonského buddhismu. „Vysoké „ šómjó se zpívá při významných obřadech jako je svěcení, pohřby, velké pokání a rituální očista národa, zatímco šómjó v základní zejména sólové podobě patří ke každodenní liturgické praxi. Zpěvem šómjó se očisťuje liturgický prostor i samotný obřadník, jeho smyslem je pokání, zpřítomnění posvátné moci a její chvála, otvírání očí k vidění běžně neviditelného a uší k slyšení běžně neslyšitelného.
Členy Gjósan-rjú jsou tendaiští mniši z různých chrámů v Japonsku, kteří se vedle svých běžných povinností věnují výuce šómjó a jeho veřejnému provozování a kteří mimo jiné spatřují v šómjó instrument pro mezikulturní spolupráci.
Přes kontrasty v pojetí hudebního výraziva lze v obou „zpěvech“ najít podobnosti v přednesu posvátného textu, ve střídání sólisty a sboru nebo v tonalitě vázané na pentatonickou stupnici. Každý zpěv sám o sobě přivádí k usebrání a jejich propojením se tyto zážitky ještě zesilují až do stavu určitého vytržení. Závěrečná starobylá píseň „Hospodine pomiluj ny“ Scholy Gregoriany, kdy refrén „krleš“ zaznívá z úst japonských mnichů, je skvělým dokladem této kulturní vzájemnosti.
Lze říci, že 26. 6. 2008 se v rámci IV. ročníku koncertního cyklu Hudba Pražského hradu uskutečnil „mezináboženský dialog“, jehož závěry zapůsobily na duši účastníků daleko silněji než mnohé podobné akce.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek