Richard Wagner: Bludný Holanďan
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekStátní opera Praha uvedla dne 29. května 2008 premiéru opery Richarda Wagnera Bludný Holanďan. Romantická opera o třech jednáních režijně nastudoval Stephen Taylor; dirigenti Guillaume Tourniaire nebo Richard Hein. Scéna Laurent Peduzzi a kostýmy Nathalie Prats. Obsazení: Senta (Maida Hundeling nebo Jitka Svobodová); Mary (Jana Levicová nebo Jiřina Přívratská); Holanďan (Michele Kalmandi nebo Gary Simpson); Erik (Tomáš Černý nebo Christian Voigt); Daland (Oleg Korotkov nebo Martin Snell) a Lodivod (Josef Moravec nebo Martin Šrejma).
Další reprízy: 1. 6. (19:00), 5. 6. (19:00), 8. 6. (16:00), 11. 6. (19:00), 17. 6. (19:00), 14. 9. (19:00), 15. 10. (19:00), 23. 11. (14:00), 30. 11. 2008 (14:00) a 4. 1. 2009 (20:00).
Bludný Holanďan je obzvlášť fascinující a podmanivý tím, že právě v tomto díle se poprvé v tvůrčí dráze mladého génia hmatatelně setkáváme s tímto převratným pojetím, a můžeme být svědky jeho zdárné a nanejvýše účinné realizace. Trojice hlavních postav – Senta, Holanďan a Erik – ve vypjatých sólových výstupech i dialozích tlumočí Wagnerovo hledání pravdy a vydávají svědectví o jeho sílícím mistrovství ve ztvárnění oné koncentrace tragického účinu. Hudba určená těmto postavám rovněž svědčí o postupujícím odklonu od tradičních forem a klišé ovládajících operní divadlo poloviny 19. století. Oproti tomu Daland, ačkoliv je téměř stejně důležitou postavou, je rolí z kategorie konvenčnějších, což platí stejnou měrou i o příslušném hudebním partu – jak postava sama, tak její vokální ztvárnění představují typově jakéhosi dobromyslného potomka Beethovenova Rocca. Erik je zasazen mezi oba tyto světy: jeho hudba jakoby vycházela z Webera a jeho německých i italských současníků, k jejichž inspiraci se konečně i vrací. V okamžiku, kdy je však konfrontován se Sentou, jako by byl vtažen do světa, který je svou podstatou trýznivější a vypjatější.
Kromě premiéry inscenace opery Bludný Holanďan se připravuje soubor Státní opery Praha na vystoupení na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl. V letošním roce nabídne soubor Státní opery Praha festivalovým divákům tři představení, ve kterých zazní koncertní provedení Griegovy scénické hudby k Ibsenově dramatu Peer Gynt (22. 6.) a Verdiho Nabucco (23. a 24. 6. 2008).
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek