zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Labutí jezero na scéně Státní opery

Z baletu Labutí jezero (Státní opera Praha)

autor: archiv divadla   

Balet Státní opery Praha uvedl 29. března 2007 premiéru nejznámějšího klasického baletu Labutí jezero. První představení této sezóny se konalo 9. září, a to se stejnými hlavními protagonisty jako při premiéře, Nikolou Márovou a Michalem Štípou.
Pojetí baletu vychází z verze Lva Ivanova a Maurice Petipy. První a třetí jednání přepracované Pavlem Ďumbalou, šéfem baletu, je zcela rozdílné oproti pojetí Labutího jezera v Národním divadle. Pavel Ďumbala ponechal stejné jen pas de deux Prince a Odilie ve třetím jednání. Druhé a čtvrté jednání nastudovala v tradiční choreografii Hana Vláčilová, bývalá primabalerína Národního divadla.

Předehra baletu uvádí diváka do děje: krásná dívka je zakletá v labuť a poté pohlcena efektně vytvořeným jezerem v podobě ptáka. Potom následuje zdlouhavé první jednání. Ve sborových tancích se již na začátku projevily nedostatky souboru, který nebyl ve všech pasážích ztančený a působil nesourodě. Výraznou osobností je šašek (Jurij Kolva), který předváděl vysoké skoky, rychlé otočky i akrobatické prvky. Královna (Zuzana Stejskalová) působí svým atraktivním mladistvým zjevem spíše jako princova sestra než matka. Princ má v tomto jednání převážně roli pozorovatele, proto byl příjemnou změnou taneční výstup Prince v závěru jednání, kdy předvedl Michal Štípa své odlehčené skoky. V druhém jednání bylo synchronně zatančené pas de quatre malých labutí a působilo radostně, jak to má být. Pozměněné pas de trois velkých labutí na pas de quatre bylo zajímavé, ale tanec labutí působil nesourodě.
V třetím jednání – na plese, předvedli tanečníci pět národních tanců. Zajímavě byl zpracovaný tanec ruský, který působil velmi živě, ve španělském tanci s partnery ohnivě zatančila Veronika Prokšová. Další tance neapolský, maďarský a polský však nejsou příliš dobře rozpoznatelné, ani dost výrazné. Vrcholem třetího jednání bylo pas de deux Prince v podání Michala Štípy a Nikoly Márové v roli Odilie. Nikola Márová v této náročné pasáži podala skvělý taneční i herecký výkon, byla neustále v očním kontaktu s Rudovousem ( Milan Boček), který ostražitě hlídal svou dceru.
Zápas Prince s Rudovousem v posledním jednání působil opravdově a dramaticky. Zvedačky Odetty zvládali dobře jak Princ, tak i Rudovous. Zápas končí porážkou Rudovouse za úsvitu, Odetta i labutě jsou vysvobozeny ze svého prokletí. Představitelé hlavních rolí Nikola Márová a Michal Štípa tvoří dokonalý taneční pár. Jejich technické provedení bylo jak při premiéře, tak při dalších reprízách bravurní. Otočky Nikoly Márové jsou rychlé a čisté. Svými 32 fuettées zcela uchvátila publikum. Ztvárnila úžasně jak křehkou Odettu, tak zlověstnou Odilii, která působila vyzývavě a výsměšně, s ostrým zakončením póz. Michal Štípa jí jako partner poskytoval dokonalou jistotu a oporu, tančil s přirozenou noblesou a lehkostí. Jeho herecký projev byl přesvědčivý, postupně se měnil ze snílka v lovce a nakonec oddaně zamilovaného Prince.

V hlavních rolích tohoto baletu častěji vystupují sólisté Státní opery Ondřej Novotný a Anna Ščekaleva, kteří zvládají své role s technickou jistotou. Anna Ščekaleva se v roli Odetty od premiéry zlepšila, jak ve svém hereckém projevu, tak po technické stránce. Její podání Odetty je zajímavé a projevuje se v něm ruská škola.
Ve Státní opeře v dubnu 2007 tančili v hlavních rolích Daria Klimentová s Dmitrijem Gruzdyevem, první sólisté Anglického národního baletu. 30. dubna se představili další hosté, Andrea Kramešová a Filip Veverka z Opery am Rhein v Düsseldorfu. Všichni tito sólisté vystoupí na scéně Státní opery i v letošní sezóně. Představí se i další hosté, první sólistka Mariinského divadla ze Sankt Petěrburku Sofia Gumerova-Lazutkina a držitel mnoha mezinárodních ocenění, Stanislav Fečo.

Labutí jezero je kvalitní, zajímavě zpracovanou inscenací, což potvrzuje i hostování špičkových sólistů na této scéně. Díky své pohádkové výpravě a především skvělým tanečním výkonům hlavních protagonistů, je obohacujícím baletním zážitkem nejen pro dospělé, ale i malé diváky.

1.10.2007 23:09:04 Lenka Trubačová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Hádka o umění v divadle Reduta

Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek

další články...

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...