zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Chopin a vyti vlků

Compagnie Marie Chouinard - 24 Preludes by Chopin

autor: Z webu   

Vrcholem letošního festivalu Tanec Praha jsou beze sporu dvě představení Campagnie Marie Chouinard z Kanady. Že se jedná o událost ne zcela běžnou, dokazovaly i přítomné politické celebrity a úvodní slovo ministra kultury na prvním večeru v Hudebním divadle v Karlíně.
Vedoucí osobnost souboru Marie Chouinard z kanadského Quebeku se původně chtěla věnovat matematice, ke které měla velké vlohy. Tančit začala v dětství jen pro zábavu, ale ukázalo se, že je nadaná i pohybově, a tak se nakonec její životní náplní stal právě tanec – zpočátku vystupovala jako sólová tanečnice, od roku 1990 jako choreografka své nově založené skupiny Campagnie Marie Chouinard v Montrealu, pro kterou již vytvořila na padesát choreografií.
Sklon k vědeckému myšlení se nicméně projevuje v její tvorbě i pohledu na tanec. Schopnost tančit přisuzuje genetickému kódu uloženému v lidských tělech, který obsahuje veškerou pohybovou historii člověka. Nyní jde o to, nalézt správnou číselnou kombinaci, která jej rozšifruje a odhalí pohybové archetypy. Inspiraci pro vyjádření svých vizí může proto člověk najít v sobě, protože lidská těla už tyto znalosti mají. Marie Chouinard srovnává svou tvorbu s rabínem, který vkládá šém do úst Golema - pohybem oživuje hmotu - zkoumá a analyzuje různá tajemství života a pak se je snaží reinkarnovat pohybem.

Program v karlínském divadle zahrnoval skladby 24 Chopinových preludií a Chorale.

Na hudbu 24 Chopinových klavírních preludií předvádí 6 žen a 4 muži pohyby, s kterými běžně nemáme žádné zkušenosti, neznáme jejich zdroj a které v nás vzbuzují různé asociace. Hra na klavír vyžaduje ruce – ruce proto tančí jakoby samostatně, zvětšené a zmnožené světlem, těla tančících se stávají rukou dopadající na klávesy, stávají se klávesami, na něž hraje neviditelná ruka. Pozice z klasického baletu, zlomené a svázané a přesto nabité novou dynamikou. Lidé jako vibrující loutky, pohyb, vykonávaný automaty, jehož rytmika je roztříštěna na částečky. Tanečnice jakoby zavěšená v prostoru v jednom bodě v nekonečných otáčkách vyjadřuje lyrický i dramatický tón hudby. Směs krásných tanečních pasáží, humoru i erotiky v bílém umrlčím i teplém žlutém světle – to byla první část večera.
Je-li obtížné popsat první část, tím více to platí o skladbě Chorale na téma vztahů a komunikace. Hra se zvuky – zvuk polibků, vlčí vytí, dechy a orgiastické vzdechy – hra se slovy bez významu, hra s tělem v nevídaných choreografických nápadech, hra se světlem. Humor i erotika jsou zde razantnější i drsnější.

Campagnie Marie Chouinard patří dnes ke světové špičce a měli jsme tedy skvělou příležitost vidět, jak se dělá současný tanec v zahraničí. Na své si určitě přišli taneční experti a nadšenci, nezasvěcení však mohli odcházet s trochu rozpačitými dojmy.

11.6.2007 22:06:02 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek

další články...

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...