Mozart na scéně
autor: Z webu
Program Mozart na scéně je svéráznou, dramaturgicky značně originální „dvojpoctou“ 250. výročí narození proslulého skladatele, kterou soubor zpěvohry a balet Městského divadla Brno loni nastudoval v rámci 41. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim 2006. V režijním a scénografickém pojetí Gustava Skály, jehož práci diváci činohry (Brouk v hlavě) i zpěvohry (Orfeus v podsvětí) Městského divadla dobře znají, se zde mísí dvě žánrově i jevištním uchopením rozdílná díla.
Další repríza tohoto projektu bude uvedená v rámci 3. ročníku mezinárodního festivalu hudebního divadla Dokořán 2007 v neděli 17. června 2007 od 19:30 h na hudební scéně.
Serenáda D-dur, známá pod názvem Haffnerova serenáda, byla Wolfgangem Amadeem Mozartem zkomponována v roce 1776. Dvacetiletý mladík bral tehdy jen nerad na vědomí, že jeho éra „zázračného dítěte“, jež bylo vítáno doslova po celé Evropě a jehož hře na housle i klavír aplaudovali ti nejurozenější aristokraté, je nenávratně pryč. Žiji v zemi, kde hudbě není údělem příznivý osud, napsal Mozart v září 1776 v dopise svému učiteli Padre Martinimu do Itálie.
V choreografii Tomáše Rychetského tančí kromě samotného autora Klára Kutilová, Radek Vrátil, Zuzana Herényiová, Gabriela Karmazínová, Barbora Musilová, Vendula Otisková, Vendula Šeráková, Kamil Dvořák, Radek Jež, Igor Maršálek a Vladimír Strouhal, tedy převážně členové baletního souboru MdB.
Jednoaktová komedie s hudbou Divadelní ředitel vznikla na počátku roku 1786, tedy v době, kdy Mozart již pátým rokem sídlil ve Vídni pracoval na jedné ze svých nejslavnějších oper, na Figarově svatbě. Práce na ni byla poznamenána hned dvěma skandály – za prvé Mozartovým spojením s libretistou Lorenzem da Ponte, který se krátce předtím v nedobrém rozešel s císařským dvorním skladatelem Antoniem Salierim (čímž Mozartovi přibyla řada nepřátel z nemalého okruhu Salieriho příznivců), za druhé už samotnou volbou provokativního, revolucionářsky laděného Beaumarchaisova textu za východisko libreta.
Divadelní ředitel je psán pouze pro čtyři pěvce (dva soprány, tenor, bas), ostatní postavy vystupují pouze slovem. V naší inscenaci to jsou: v rolích „mluvených“ Igor Ondříček (Frank), Petr Brychta (Herz) a Pavla Ptáčková (Vogelsangová), v rolích „zpívaných“ pak Olga Jelínková (Herzová), Yvetta Tannenbergerová (Silberklangová) Ladislav Mlejnek (Buff) a Richard Samek (Vogelsang).
Obě části dvojprogramu, který měl premiéru na jevišti Městského divadla Brno 25. září 2006, připravil stejný tvůrčí tým: Gustav Skála (coby režisér i scénograf), kostýmní výtvarník Roman Šolc, choreograf Tomáš Rychetský a dirigent Jiří Petrdlík.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek