Veselá vdova v Olomouci
autor: archiv divadla
Veselá vdova - opereta ve třech dějstvích - se stala nejslavnějším a dodnes nejhranějším dílem Franze Lehára. Klade velký důraz na lidské vášně a Lehár v ní po prvé naplno rozvinul své schopnosti v jejich hudebním vyjadřování. V režii Jana Ježka a ve spolupráci s dirigentem Tomášem Hanákem, sbormistryní Lubomírou Hellovou a choreografem Jiřím Kyselákem ji již po sedmé ve své historii uvádí Moravské divadlo.
Premiéru Lehárovy Veselé vdovy v Olomouci nastudoval jako svůj režijní debut známý tenorista Jan Ježek, který také mnohokrát ve své kariéře ztvárnil právě ústřední postavu hraběte Danila. „Poprvé mě na myšlenku režírovat přivedla v našem rozhovoru šéfka olomouckého souboru opery a operety Ludmila Machytková, když v roce 2003 připravovala k uvedení Kálmánovu Čardášovou princeznu. Z důvodu mé vytíženosti sice z realizace sešlo, po čase se ovšem objevila nabídka režijně nastudovat právě Veselou vdovu. Té jsem nemohl odolat, protože role hraběte Danila, kterou jsem ztvárnil mnohokrát, patřila k těm z nejmilejších,“ komentuje své rozhodnutí poprvé se postavit za režijní pult hostující Jan Ježek. I pro něho je Veselá vdova skutečnou „královnou mezi operetami“: „Jednak má tento titul – oproti jiným operetám – velmi kvalitní libreto s chytrou zápletkou, zároveň i její hudební stránka patří ke skutečným skvostům. Diváci vlastně dnes znají téměř všechna hudební čísla.“
Tvůrci vycházeli z textové úpravy překladatelky Evy Bezděkové, která se záměrně vyhýbá různým archaismům a jazyk libreta tak značně zpřítomňuje. „Je to text, který dnes mnohem více rezonuje se současným divákem. My jsme ho navíc také ještě krátili a tyto zásahy tak přispívají k větší dynamičnosti představení,“ říká režisér.
Orchestr Moravského divadla Olomouc řídí dirigent Tomáš Hanák a na scéně Ivo Žídka a v kostýmech Josefa Jelínka se v hlavních rolích v alternacích představí Elena Gazdíková nebo Lea Vítková jako Hana Glavari, Svatopluk Sem nebo Antonín Valenta jako hrabě Danilo, Barbara Oczková nebo Terezie Švarcová jako Valencie, a jako Camille de Rosillon v trojité alternaci Petr Martínek, Jan Ondrejka nebo Jakub Rousek. V dalších rolích uvidíte např. Ondřeje Doležala, Petra Šímu, Petra Špačka, Vladislava Zápražného, Jakuba Kettnera, Václava Málka, Ladislava Petrů, Davida Szendiucha, Michaelu Dvořákovou, Vladimíra Třebického, Zdeňku Mollíkovou, Jaroslava Majtenera, Olgu Koubkovou a Josefa Sitka. Dále pod vedením sbormistryně Lubomíry Hellové spoluúčinkuje sbor souboru opery a operety Moravského divadla Olomouc a v tanečních výstupech se objeví také členové souboru baletu Moravského divadla. Na choreografii se podílel Jiří Kyselák.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek