zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kdopak by se bál?

Z projektu Kdopak by se bál?

autor: archiv divadla   

Taneční adaptace divadelní hry Edwarda Albeeho Kdopak by se bál? měla premiéru v HaDivadle počátkem května. Pohyb, slovo, jazzová hudba v domě plném prázdných lahví, lží a cizích lidí. V režii Martina Dvořáka vystoupili Alena Pajasová, Martin Dvořák a Lenka a Petr Kolářovi.
Několikaleté manželství Marty a Jiřího je na první pohled jako každé druhé – vyžilé. Po příchodu návštěvy do jejich domu se stáváme svědky hry, které však nejsme schopni porozumět - je tu ale vůbec někdo takový? Citová labilita, společenský neúspěch, touha po postavení, dokázat sobě a jiným, předstírání před sebou, před druhými. Na jevišti se setkávají dva manželské světy – naivní, přehnaně romantizovaný a tvrdý, brutální, citově chladný. Oba se navzájem střetávají, doplňují a provokují. Mužský svět pokořuje ten ženský a naopak.

Česlo-německý projekt v produkci „multiuměleckého“ sdružení ProART má na svědomí český tanečník, choreograf a režisér Martin Dvořák. Volně tak navazuje na úspěšné jevištní zpracování povídky Josepha Hellera – Já už tě nemám rád, premiérované právě před rokem ve stejném divadle.
Ačkoli se jedná v podstatě o konverzační hru o sto padesáti stranách, Dvořák ji seškrtal a upravil pro tanečníky zhruba na desetinu tak, že zbývající text je nositelem děje a tanec, často vlastně jen pohyb, odráží pocity a vnitřní stavy aktérů. Jde o pevné propojení pohybu se slovem, jež v mnoha situacích podtrhává zároveň i hudba. Jejím autorem je německý jazzman Thomas Putensen, který stejně jako před rokem na 3 premiérových představeních zahraje live se svou tříčlennou kapelou v sestavě – piano, saxofon, bicí. Putensen se s Dvořákem setkali při spolupráci v německém Greifswaldu v open-air projektu Labutí jezero – rockový balet, kde Putensen vytvořil novou hudbu vzdáleně připomínající Čajkovského verzi a Dvořák ztvárnil poněkud skandální postavu Černé a Bíle labutě. Pro oba byl velkolepý úspěch důvodem ve spolupráci pokračovat. Putensenovo CD Brief 1 se stalo základem pro představení podle Hellerovy povídky, Brief 2 pak předlohou pro Albeeho taneční drama.

9.5.2006 00:05:09 Helena Kozlová | rubrika - Zveme ...

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek


Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 15. týden

Rudolf Hrušínský

Tichý muž
Na vynikajícího českého herce a vzácného člověka Rudolfa Hrušínského, od jehož úmrtí zítra uplyne celý článek

další články...

HUDBA

Litava Park nabídne hvězdný line-up

Litava Park

Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek

další články...