Jakub Hrůša září v londýnské Královské opeře

autor: archiv
zvětšit obrázekČeský dirigent Jakub Hrůša, který nastoupí v září 2025 oficiálně do nové pozice hudebního ředitele Královské opery Covent Garden, řídil premiéru Janáčkovy opery s fenomenálním úspěchem. Jakub Hrůša nastudoval v lednu 2025 obnovenou inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, která je v zahraničí uváděna pod názvem Jenůfa. Hlavní role ztvárňují Corinne Winters (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička), Nicky Spence (Laca) a Thomas Atkins (Števa).
Jenůfa se uvádí v obnovené inscenaci Clause Gutha z roku 2021, která získala cenu Olivier Award v kategorii Nejlepší nová operní produkce. Její obnovená premiéra proběhla 15. ledna a setkala se s nebývale pozitivním ohlasem kritiků. Recenze ve vzácné shodně potvrzují správnost volby Jakuba Hrůši na post hudebního ředitele Královské opery a předvídají úspěšné působení českého dirigenta v operním domě, který patří k nejprestižnějším na světě.
Odborná veřejnost se shodla na pozitivním hodnocení hudebního nastudování jednomyslně, což nebývá obvyklé. Média jako The Times, The Financial Times, Bachtrack nebo Music OMH využila dokonce maximální – pětihvězdičkové ohodnocení uměleckého výkonu.
The Times (5 *****)
Jakub Hrůša diriguje Janáčka s nezpochybnitelnou suverenitou
„Co je tentokrát jiné oproti dřívějšímu nastudování, je bezkonkurenční dirigování Jakuba Hrůši. To je jen dobře, protože se má stát hudebním ředitelem Královské opery. A nepřekvapí to nikoho, kdo ho slyšel dirigovat českou hudbu na koncertě.“
The Financial Times (5 *****)
Pět hvězdiček pro Její pastorkyni v Královské opeře - tlakový hrnec emocí
„Silná inscenace naznačuje, že nastupující hudební ředitel Jakub Hrůša by se mohl stát dominantním interpretem Janáčka…Jakub Hrůša je hlavním důvodem, proč bylo toto oživení Jenůfy intenzivnější, než byla původní inscenace ohodnocená cenou The Olivier Award v roce 2021…“
The Telegraph (4****)
Jenůfa: nová hvězda oslňuje v přesvědčivé inscenaci Královské opery
„Klíčovým pro tuto produkci je angažování dirigenta Jakuba Hrůši a je příhodné, že se jako nastupující hudební ředitel Královské opery poprvé představil právě v českém repertoáru. Jeho způsob práce s partiturou je mimořádně citlivý, zvuky zaoblené a tvarované, bez hran, které v tomto případě někteří dirigenti vnucují. Vášnivá předehra druhého dějství oplývala velkým zvukem a orchestr hrál skvěle, zejména naléhavé bylo expresivní houslové sólo Vasko Vasileva. Hudebně i dramaturgicky je toto představení dobrým znamením pro budoucnost Královské opery.“
TIP!
Časopis 07 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Největší zahraniční turné Národního divadla Brno

Ve dnech 14. – 21. 2. 2025 vystoupí Balet NdB a Janáčkova opera NdB na scéně prestižní Dubajské opery. J ...celý článek
FOK odjíždějí na turné po Velké Británii a Irsku

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem, dirigentem Petrem Altrichterem, klavír ...celý článek
Časopis 07 - sekce
DIVADLO
Světová premiéra hry Lidické matky

Městské divadlo Kladno s hrdostí oznamuje, že v rámci 110. sezóny uvede ve dnech 27. a 28. února 2025 na malé celý článek
HUDBA
Hudební multižánrový projekt (Ne)obyčejné radosti

Česká kulturní scéna má nový, jedinečný projekt, který propojuje nostalgii s jemnou satirou, humorem a spojuje celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Poslední romantik Marko Čermák

Marko Čermák – poslední romantik
Životní vyznání významného českého kreslíře, hudebníka a trampa, kte celý článek