Baletní Oněgin v Moravském divadle Olomouc
autor: archiv divadla
V pátek 4. února 2005 si mohli diváci vychutnat druhou baletní premiéru této sezóny v Moravském divadle Olomouc – inscenaci Oněgin. S jistou nadsázkou se dá říci, že se jedná o Čajkovského Oněgina bez Oněgina..., když v hudbě nezazní ani jediný takt ze stejnojmenné opery (otázkou však zůstává, je-li to výhodou). Hudební doprovod je tedy vytvořen z Čajkovského málo známých děl. Obvykle jsou jednotlivé orchestrální části koláže (víceméně sborové) propojeny intimnějšími klavírními kusy (sólové). Hudební koláž nepostrádá citovost pro Čajkovského tolik typickou (dopis Taťány Oněginovi), ale i dramatický náboj (scéna souboje Oněgina a Lenského, sen Taťány) nebo je čistě taneční (plesová scéna) či s příznačnými ruskými lidovými motivy (venkov).
Autorem choreografie a zároveň režisérem představení je u nás známý Vasilij Medvěděv. Ten si ke spolupráci přizval jako asistenta Stanislava Feča a autora výpravy Josefa Jelínka. Jeho scéna je zdobná, ale přesto funkční s velmi rychlými proměnami, vynikající jsou kostýmy, které již samy charakterizují jednající postavy – Oněgin v šedé a černé, Taťána v nevinné světlé modři, do růžové barvy je laděný kostým Olgy.
V premiérovém večeru na sebe strhli pozornost divákovu představitelé hlavních úloh. Jmenovitě Monika Bernovská – Globa jako Taťána a Valerij Globa jako Oněgin. Oba zvládají perfektně a s jistotou klasickou techniku, což velmi dobře potvrdili i v novém nastudování Oněgina. Jako taneční pár si vyhovují a je radost sledovat je nejen v partnerském tanci. Taťána dostala v baletu poměrně velký prostor pro vymodelování své role a Monika Bernovská – Globa zcela jistě publikum nadchla v „dopisové scéně“, naopak Valerij se velmi dobře uplatnil v technických pasážích, zvláště v dramatické scéně souboje s Lenským.
Druhý ústřední pár tj. Lenský a Olga již tak přesvědčivý nebyl. „Neztančení“ Sergej Iliin a Irina Popova-Ostapenko se v premiéře sešli poprvé a nejistota na nich byla až příliš znát. Mnohdy viditelná bezradnost plynoucí z nedokončených figur se na jejich výkonu neblaze podepsala. Možná je však na vině premiérová nervozita a vše se časem v lepší obrátí. V dalších rolích se představili Vladislav Nikolenko jako Gremin a Simona Křenková (Sen). V náročné choreografii se dobře uvedli i Sylva Soldatenková, Michaela Tsepeleva-Horká, Luděk Mrkos a Ivo Jambor v tancích venkovských párů a v neposlední řadě také baletní sbor. Premiéru řídil dirigent Petr Šumník, který předvedl cit pro Čajkovského niternou hudbu i dění na scéně zvolením vhodných temp. Operní orchestr zněl prakticky čistě a bez chyb.
Uvedením Čajkovského Oněgina se soubor baletu Moravského divadla zhostil nelehkého úkolu. Tento úkol jistě přijal jako výzvu a zkoušku, ve které víceméně uspěl. Soudě podle prvních ohlasů, bude inscenace jistě hojně navštěvována a bude dělat čest všem inscenátorům i protagonistům.
P.I.Čajkovsij – S. Poluektov OněginChoreografie a režie Vasilij Medveděv; dirigent Petr Šumník; asistent choreografie a nastudování Stanislav Fečo; výprava Josef Jelínek.
Osoby a obsazení: Oněgin: Valerij Globa/Konstantin Soldatenkov, Taťána: Monika Bernovská-Globa/Jelena Iliina, Lenskij/Gremin: Sergej Iliin/Vladislav Nikolenko, Olga: Svatava kaisarová/Irina Popova-Ostapenko a další. Premiéra 4.2.2005 Moravské divadlo Olomouc
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek