Nový projekt Laterny magiky v předpremiéře
autor: Sergej Gherciu
zvětšit obrázekLaterna magika vstupuje do nové sezony Národního divadla již v srpnu. Chystá ve veřejné předpremiéře nový projekt, který vznikl ve spolupráci se souborem Baletu ND: taneční inscenaci Bon Appétit! Pod toto přání dobré chuti k jídlu i do života se podepsali choreograf Jan Kodet a režisérský tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) se svým tvůrčím týmem. První uvedení je naplánováno na 21. a 22. srpna 2020, datum finální premiéry je 10. a 11. září 2020. Na srpnová představení jsou vstupenky v prodeji a diváci nemusejí váhat.
Inscenace Bon Appétit! vznikla ve spolupráci se souborem Baletu ND, diváci tak uvidí tanečníky obou ansámblů v jednom projektu. Je to poprvé, kdy Laterna magika přikročila ke koprodukci takového druhu. Experimentování však patří k jejím základním principům, a jak je vidět, nemusí to nutně být jen experiment s formou a technologií. „Přináší to samozřejmě některé organizační obtíže, ale vzájemné obohacení je nesmírně důležité,“ komentuje choreograf Jan Kodet. „Tanečníci obou souborů jsou skvělí a pracovat společně je pro ně výzva, která každého posouvá dál.“
Novinka Bon Appétit!, která bude určena především mladému publiku se zájmem o moderní hudbu a tanec, byla inspirovaná fascinací jídlem, kterou tvůrci společně sdílejí. Jde o ryze autorské divadlo, které nemá scénář ani libreto, protože se vyvíjí od první schůzky až do premiéry a v kterémkoli okamžiku se může vydat novým směrem. „S touto metodou jsem se setkával pravidelně například v zahraničí, vznikají tak inscenace tanečního divadla a současného tance, je to běžná praxe,“ vysvětluje postup, který však není obvyklý v Národním divadle, Jan Kodet.
Asociace, které tvůrci na scéně oživili, se samy podobají volným veršům, když se snaží přiblížit nám tyto své pocity do inscenace vtělené: „Útržky příběhů, vnitřní světy lidí, které jsme minuli na ulici nebo ve snu. Strach, hledání a nalézání. Plynutí času. Radost z dobře udělané palačinky. Pomeranč a jeho tajemství pod kůrou. Odhozený kelímek. Osamělost za stolem. Dotek. Absence dotyku. Francouzština – jazyk kuchařů. Fontána čokolády. Zmražené a rozmražené city uprostřed chladícího boxu na potraviny, nebo spíš na život... To vše v inscenaci tanečníci vyjadřují zejména pohybem, ale občas i slovem a zpěvem. Z mnoha takových střípků si může divák poskládat vlastní příběh a vlastní svět, který vyvoláte anebo zakončíte souslovím Bon Appétit!,“ přibližuje více Martin Kukučka.
Hlavou uměleckého týmu je choreograf Jan Kodet: „Bylo jen logické vyjít z tématu, kterým člověk žije. O jídlo však jde jen v prvním plánu. Téma před námi otevřelo spoustu asociací a dalších cest k tanečním obrazům, které jsou konkrétnější i abstraktnější, dotýkají se mezilidských vztahů, užívání si života, ale i environmentálních problémů.“
„Je asi důležité dát před závorku, že nám od začátku šlo především o taneční projekt. Protože tanec je také součástí Laterny magiky, nejen propojování projekcí a pohybu,“ popisuje Lukáš Trpišovský. „Radost z inscenace budou mít podle mne zejména diváci, kteří jsou milovníky volného asociativního tvaru. Představení otevírá a uzavírá dívka s pomerančem, kterou ztvárňuje Kristina Kornová, nechá nás vstoupit do své vnitřní krajiny, kde je pomerančovník, zvíře, a dokonce i bouře. Vnitřní bouři zažívá nejen ona, ale i další postavy – palačinkáři, dívka za stolem, garbageman, garbagewoman, kluk-zvíře a další. Někdy jen v jednom obraze, jindy zas jako průvodci celým představením vystupují a zase splývají s davem,“ doplňuje.
Autorem je Jakub Kopecký, který pro Laternu v minulosti vytvořil výpravu například k inscenaci Human Locomotion, pro Balet ND k Čarodějově učni nebo k činoherní Kytici (za úspěšnými inscenacemi stojí i stejná tvůrčí trojice Jan Kodet + SKUTR). Jakub Kopecký v současnosti zkoumá využití vysoce světelných zářivek, takže jejich podlouhlé diody jsou hlavní součástí světelného parku. Chladná a strohá scéna tvoří v inscenaci kontrapunkt s energií a vášní tanečního projevu interpretů.
Inscenaci dominuje také soudobá hudba Ivana Achera, který pro každou scénu komponuje v jiném stylu. Jak již bylo řečeno, nechybí ani zpěv. Univerzální interpretkou náročné choreografie i písňového textu je talentovaná demisólistka Baletu Kristina Kornová. Kombinaci minimalisticky chladných a v metafoře výrazných tanečních kostýmů, jež v mnoha případech plní i úlohu rekvizit, navrhla Simona Rybáková, která s ostatními tvůrci dlouhodobě pracuje na mnoha dalších projektech. Na projekcích, které dotvářejí atmosféru díla, spolupracuje s Jakubem Kopeckým Erik Bartoš, který má v Laterně magice zkušenost s inscenací Zahrada.
„Všichni se známe, víme, co od sebe vzájemně čekat, jakým způsobem kdo tvoří. Přitom jsme ale schopni i společného pohledu. Každý z nás je tvůrčí osobnost, nikdo jen neplní servis: ̓Udělej tohle, dodej mi tamto.̔ Zároveň všichni od začátku respektujeme, že hlavou týmu je v této inscenaci choreograf Honza Kodet,“ popisuje fungování tvůrčího týmu Martin Kukučka.
Termíny + vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Zemřel Vlastimil Harapes
Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Slavný muzikál Vlasy
Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Al Pacino ve své jediné oscarové roli
Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi celý článek