zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Online záznam představení Kdokoli s orchestrem FOK

Kdokoli s orchestrem FOK

autor: Viktor Kronbauer  

zvětšit obrázek

V rámci projektu Hrajeme i v karanténě bude v sobotu 11. dubna od 20:00 a v neděli 12. dubna od 10:00 a 14:00 na webových stránkách Divadla na Vinohradech možné zhlédnout záznam úspěšné inscenace Kdokoli, na které se v roce 2015 v Pražské křižovatce podíleli Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s Divadlem Na Vinohradech a BodyVoiceBandem za podpory Nadace Vize 97 a města Prahy. Vysílání proběhne v reálném čase.

„O ve zkratce orchestru FOK znamená operu a další scénické příležitosti. Orchestr se ve své historii divadelním prknům téměř vyhnul. Téměř! Naproti místu jeho založení v Restauraci U Kmochů, Ibsenova č. 1, Praha 2, stojí Divadlo na Vinohradech. Zmíněná restaurace tehdy fungovala co by restaurace divadelní, a tak jistě nebylo náhodou, že právě ve Vinohradském divadle se uskutečnil počin v dějinách FOK ojedinělý. Od 7. května 1937 hrál FOK v divadle scénickou hudbu Edvarda Griega k dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt. Inscenace to byla úspěšná. Dirigoval tehdy mladý Rafael Kubelík. Pak dlouho nic. Až k 80. sezóně navázali obě instituce na dávnou spolupráci. Tentokrát byl na pultech hudebníků a na rtech herců Kdokoli s nádhernou hudbou Franka Martina a Jeana Sibelia. Jsem rád, že tenhle mimořádný projekt budou mít diváci možnost znovu vidět,“ uvedl Martin Rudovský, dramaturg FOK.

„Jedná se o ojedinělou možnost divadelního představení spojeného s živou hudbou, tak důstojně a výrazně zastoupenou celým symfonickým orchestrem. Na straně slova stojí jako sólista hlavní představitel role Ivan Řezáč a na straně hudební skvělý sólista Roman Janál. A téma Jedermanna se jeví jako naprosto aktuální, věčně stejně naléhavé,“ řekla režisérka představení Jaroslava Šiktancová.
Od 15. století se v různých jazycích a podobách scénicky předvádí či v písních a básních vypravuje příběh Kohokoli (Jedermanna, Everymena), člověka, kterého na vrcholu životních sil překvapí Smrt. Tohoto posla posílá samotný Bůh, rozhněvaný tím, že lidé ztratili víru a „mamon se stal jejich vidinou“. Je třeba lidem připomenout, že kdokoli z nás může být v kterémkoli okamžiku života předvolán před Boha, kde bude muset složit účet. Bohatec Kdokoli se snaží nejprve Smrti vzdorovat, pak smlouvá o čas i možnost, aby ho před soud Nejvyššího doprovodil někdo z těch, s nimiž užíval života naplno. Nakonec je však vystaven poznání, že na cestě k poslednímu musí každý kráčet sám, jen s oporou svých činů a víry. Text inspiroval vznik řady hudebních děl, dvě z nich, Sibeliova svita a písně švýcarského skladatele Franka Martina, byly provedeny jako součást tohoto mimořádného nastudování.  

9.4.2020 14:04:19 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Články v rubrice - Zveme ...

Opera o životě Boženy Němcové v Plzni

Jsem kněžna bláznů (Foto: Irena Štěrbová)

Jako jeden z příspěvků k Roku české hudby zvolilo Divadlo J. K. Tyla i operu skladatelky Lenky Noty a libretis ...celý článek


Malý princ přitančí na Novou scénu

Malý princ (Foto: Irena Štěrbová)

Druhou baletní novinkou Divadla J. K. Tyla v této sezóně bude Malý princ inspirovaný stejnojmenným románem fra ...celý článek


Opera Romeo a Julie vstupuje do kin

Nadine Sierra a  Benjamin Bernheim (Romeo a Julie)

Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Leni Riefenstahlová – konec mýtu

Leni Riefenstahlová

Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek

další články...