zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vlasta Schneiderová: V současné době jsou příležitosti pro dělání věcí ‚od srdce‘ velmi redukovány

Vlasta Schneiderová s absolventkami TCP

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Baby Balet Praha, komorní soubor, složený z nejmladších talentů Tanečního centra Praha, uvedl minulou středu večer v pražském Divadle Hybernia premiéru rodinného tanečního divadla s názvem Letem světem. Paní Vlastě Schneiderové, která je autorkou námětu a scénáře večera a zároveň spoluautorkou choreografii jednotlivých obrazů, jsme s blížící se premiérou položili několik otázek.

  • Paní Schneiderová, představila byste mi krátce soubor Baby Balet Praha?
    Baby Balet Praha je školní komorní soubor, v němž tančí ti nejlepší studenti nižších ročníků konzervatoře Taneční centrum Praha. Jsou to žáci třetího až pátého ročníku osmiletého studia. Soubor byl založen v prosinci roku 2003 a letos tedy slaví už patnácté výročí své existence.
  • Přiblížíte mi téma nového celovečerního představení „Letem světem“, které jste s Baby Baletem připravila?
    Nový projekt je už třetí celovečerní inscenací souboru. Navazuje na předchozí představení „Vítej na světě“, které mělo premiéru před třemi lety. Zatímco v předchozím choreografickém pásmu byl ústředním tématem člověk, jeho narození a zrání do dospělosti, v nové inscenaci jsou to lidé na celém světě. Nebude to ale jen systematický zeměpisný průvodce. Taneční etudy, postavené na hudbu z jednotlivých částí světa, přiblíží charakter, životní styl a kulturu lidí, kteří v příslušném kraji žijí. Stylizovaný pohyb a hudba zprostředkují veskrze lidské prožívání, sdílenou radost, starost, víru, naději, touhu… Průvodní slovo doplní charakteristiku obyvatel jednotlivých regionů o zeměpisné, historické či kulturní zajímavosti a počítačová animace na projekčním horizontu podpoří vstup do další části světa i vizuálně.
  • Podle jakého klíče jsou choreografie řazeny? A jaký hudební podklad jste použila? Mění se s každým číslem i charakter hudby?
    Choreografie jsou rozděleny do obrazů dle světadílů: Evropa, Asie atd. Ano, hudební podklad se mění s každým obrazem, vybíraly jsme hudbu charakteristickou pro ten který region, od etnické, přes populární po vážnou.
  • Kdo kromě vás vytvořil pro inscenaci choreografii?
    Projekt pro Baby Balet Praha vždy nabízím celému pedagogickému sboru školy. Choreografie pro toto představení vytvořily – v pořadí dle služebního stáří – Tereza Hloušková, Pavla Königsmarková a já. Věkový rozdíl mezi námi je asi padesát let, ale ‚jde nám to‘. (usměv) Ráda bych podotkla – a v tomto případě kdo nezkusil, těžko uvěří – že tento typ projektu vyžaduje při spolupráci trpělivost a kreativitu od všech zúčastněných, nejen od studentů a výše jmenovaných dospělých, ale od celého pedagogického sboru a samozřejmě i od všech nepedagogických pracovníků.
  • Kde jste pro nový projekt vlastně inspirovala?
    Představení „Letem světem“ je typicky rodinným titulem: rodiče si v divadle odpočinou, děti se pobaví a poučí. Filozofie našeho pedagogického sboru je ta, že student musí být v našich plánech a počínání na prvním místě. Fabule je tedy, s ohledem na žáky, edukativní. V prvním celovečerním představení Baby Baletu Praha byla ústředním tématem ekologie, ve druhém člověk a jeho zrání, ve třetím lidé na celém světě. Už nyní mohu prozradit i nápad, který máme v plánu použít v budoucnu, a to škodlivost reklamy a bulvárních informací.
  • Jak staré děti v představení vystupují, jsou to tedy jen studenti nejnižších ročníků školy? A co další tvůrci?
    V představení uvidíte kromě těch nejmladších tančit i starší žáky, a to studenty šestého ročníku Tanečního centra Praha. Jde hlavně o pány, kteří už reálně během této sezony přestoupili do Baletu Praha Junior, tělesa, které je určeno pro studenty vyšších ročníků ve věku sedmnácti až dvaceti let. Coby interpreti se tedy představí konzervatoristé, ke spolupráci na představení jsme pozvali špičky ostatních profesí: scénář napsal Štěpán Benovszký, animaci zadní projekce vytvořil Michal Mocňák, text namluvila Nela Boudová, návrhů kostýmů i jejich realizace se ujala Markéta Kubíčková a její firma FAMOOD, výtvarnou složku scénografie a programu vytvořila Miloslava Novotná, úpravu hudby, střih a nahrávání pak zajistili Ondřej Urban a Vladimír Sojka.
  • Budete s tímto představením pořádat hodně zájezdů? Četla jsem, že je v nadcházejících letech v plánu pětaosmdesát repríz… to je úctyhodné číslo…
    V sezónách 2019–2022 máme v plánu na pětaosmdesát repríz nového titulu po celé České republice. Zájezdová představení plní dva důležité úkoly – nejen, že naplňují představy o scénické praxi studentů, ale také rozšiřují divácké povědomí o tanečním divadle. Na 70% území naší republiky není zajištěna dostupnost a možnost navštívit taneční představení. Věříme, že naše činnost pomůže zlepšit tento handicap a přispěje k celkové emancipaci tanečního umění v dnešní komerční době. V současné době jsou příležitosti pro dělání věcí ‚od srdce‘ velmi redukovány. Náš večer by měl diváky přesvědčit, že ještě stále stojí za to hlouběji poznat a pochopit, jaký svět nás to vlastně obklopuje, že přes rozdílnosti je tu společný základ.

    www.m-c-t.cz/baby-balet-praha

    3.6.2019 00:06:42 Redakce | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 18 - sekce

    DIVADLO

    Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

    Robert Mikluš (Mefisto)

    Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

    další články...

    HUDBA

    Pet Shop Boys: Nonetheless

    Přebal alba

    Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Dny evropského filmu znají své vítěze

    Bez dechu (Without Air)

    Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

    další články...