Hudební rozhledy 09/18
autor: archiv
zvětšit obrázekRonald Zollman se narodil v belgických Antverpách, kde se také od svých čtyř let začal hudebně vzdělávat. Později se stal žákem Igora Markeviče a Nadi Boulangerové ve Francii a také Hanse Swarovského a Franka Ferrary v Rakousku a Itálii. Od samého počátku se jeho kariéra velice rychle rozvíjela. Jako hostující dirigent stál před významnými orchestry všech kontinentů a hostoval na mnoha festivalech. Od sezony 2014/2015 je hlavním hostujícím dirigentem a od sezony 2018/2019 šéfdirigentem Plzeňské filharmonie. Věnuje se nejen velkým symfonickým dílům tradičního repertoáru: je velmi aktivní i na poli opery a především v oblasti hudby současné. V USA je známý svými představeními francouzských romantických oper v Indiana Opera, jako například Manon, Popelky nebo Romea a Julie. Co se soudobé hudby týče, pravidelně pracuje s londýnskou Sinfoniettou a na někdejší vyzvání Pierra Bouleze je častým hostem rovněž u Ensemble InterContemporain…
Ještě ani neskončil „pokusný“ ročník Opera Nova, ke kterému se odhodlalo pražské Národní divadlo především s prezentací soudobých oper ze svého repertoáru, a v Ostravě už začalo NODO / New Opera Days Ostrava, zavedené bienále s výrazně chudším rozpočtem, které se však prostřednictvím původních produkcí současné podobě tohoto žánru věnuje systematicky a koncepčně už od roku 2012. A soudobé opery se dostávají také na program Ostravských dnů soudobé hudby, se kterými se NODO v sudých letech střídá. I na letošním 4. ročníku tandem Petr Kotík – Jiří Nekvasil za vydatné podpory Renáty Spisarové-Kotík nikoho nezklamal. Svým nadšením pro současnou tvorbu získal nejen muzikanty, ale i efektivní organizační štáb a hlavně diváky. Všichni umělci přijeli tak připraveni, že v neuvěřitelném časovém limitu pouhých deseti dnů vzniklo pět originálních produkcí a jedna adaptovaná z Varšavy – všechny ve vynikajícím hudebním a inspirativním scénickém provedení…
Tradiční červnový festival v německé Postupimi využívá krásných prostor, kterých má toto bývalé sídlo pruských králů k dispozici opravdu hodně. Starý palác Sanssouci se sice opravuje a s ním je zavřené i historické zámecké divadlo, renovovaná a pro festival otevřená je však už téměř celá impozantní zámecká oranžerie. Na festivalu tak má své stálé místo nejen opera, písňová a komorní tvorba, ale i hudba filmová a jazzová, ohňostroje a koncerty v zahradách, výlety za hudbou na jízdních kolech, vystoupení v soukromých vilách i celá řada interaktivních akcí pro děti. Postupimské festivaly mívají vždy tematická zaměření – ten letošní patřil Evropě. Téma aktuální a pro Postupim navíc historicky opodstatněné: proslulost si město získalo mj. i postupimskou konferencí, na níž se u kulatého stolu zámku Cecilienhof sešli po válce představitelé světových velmocí. Festival měl navíc možnost sáhnout po celé řadě „Evrop“ – a to počínaje těmi barokními, souvisejícími s únosem Evropy…
Právě před pěti roky nás ve věku pětašedesáti let opustil Jozef Bednárik – významný slovenský režisér zejména muzikálů a oper, který hraje významnou roli také v historii muzikálu českého. Přestože původně vystudoval činoherní herectví, k hudbě a hudebnímu divadlu měl vždy blízko – jeho otec, varhaník v kostele, ho už jaké malého brával do divadla na opery. Svou profesionální kariéru začínal tedy Bednárik jako herec; během svého desetiletého angažmá v divadle v Nitře se kromě činohry setkal i s muzikálem, když účinkoval ve slovenské premiéře polského muzikálu Malované na skle. Brzy se ale začal pokoušet o divadelní režii, a to nejprve v ochotnickém Z-Divadle, které v rodné vesnici Zeleneč založila Jozefova matka Rozálie. A právě jeho amatérské prostředí mu jako jediné dovolilo věnovat se v sedmdesátých letech svobodně typu divadla, jaký ho jako mladého diváka okouzlil v letech šedesátých a v němž si připadal „jako v jiném světě“...
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend: Meryl Streepová
Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk celý článek